نشست تخصصی بررسی موانع صنایع دریایی استان خوزستان با حضور رئیس صندوق حمایت از صنایع دریایی کشور در اتاق خرمشهر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق خرمشهر؛ صنایع دریایی و کشتی سازی در استان خوزستان به دلیل فعالیت های دیرینه و ظرفیت های موجود آبی، یکی از بزرگترین و با سابقه ترین صنعت فعال در منطقه می باشد.

رئیس اتاق بازرگانی خرمشهر ضمن اعلام مطلب فوق بیان کرد: در همین راستا و با حضور رئیس صندوق حمایت از صنای دریایی کشور، معاونین وزارت های صمت و اقتصاد و دارائی، مسئولین استانی و فعالان بخش خصوصی؛ نشستی با موضع بررسی معضلات توسعه صنایع دریایی در استان خوزستان برگزار شد.

سید مصطفی موسوی ضمن اشاره به قدمت و دیرینه ی صنایع دریایی و شناور سازی در استان خوزستان بیان کرد: ظرفیت و توان خوزستان در توسعه این صنعت و ایجاد زمینه های تحصیل درآمد و ارزآوری از دریا و صنعت آبی کشور، علیرغم تنوع و توان بالا، تا کنون و به دلایل مختلف به بهره برداری کامل نرسیده است.

ایشان وجود مشکلات مختلف در میان فعالان اقتصادی این صنعت را مانعی در مسیر توسعه برشمرد و گفت: تخصیص تسهیلات تخصصی و اختصاصی به فعالان این حوزه در استان خوزستان، خارج کردن مغروقه های اروند رود به منظور گسترش توان بهره از بستر آبی منطقه و احداث شهرک صنعتی اختصاصی در کرانه اروند رود با توجه به احداث پل های مختلف در مسیر واحدهای صنعتی شناورسازی در رودخانه کارون، از اصلی ترین معضلات و درخواست های فعالان اقتصادی استان خوزستان م باشد.

موسوی افزود: با توجه به فاصله بندرگاه های خرمشهر و آبادان با خلیج فارس و دیگر بنادر جنوبی، لازم است به منظور تقویت زمینه توسعه صنایع دریایی اقدامات لازم در زمینه اختصاص یارانه سوخت تجاری و ترانزیت بین المللی به شناورهای فعال این بنادر به منظور ایجاد صرفه اقتصادی و بهبود شرایط فعالیت دریایی انها اختصاص یابد.

رئیس اتاق خرمشهر تاکید کرد: تخصیص تسهیلات و امتیازات ویژه به فعالان اقتصادی جهت صادرات خدمات فنی و مهندسی به بازار مستعد کشور عراق که در مجاورت خرمشهر می باشد، یکی از مواردی است که باید به صورت جدی و با توجه به نیازاهای وافر این کشور به آن مورد اهتمام قرار گیرد.

ایشان ایجاد بستر قانونی و فراهم کردن شرایط ورود شناورهای عراقی و پهلو گرفتن در واحدهای صنعتی فعال استان به جهت بازسازی، تعمیر و نوسازی آنها را از ضروریات لازم جهت توسعه ارزآوری و بهبود شرایط صنایت دریایی منطقه برشمرد.

ایران با حاشیه های آبی فراوان؛ توان تبدیل به قطب دریایی منطقه را داراست

رئیس صندوق حمایت از صنایع دریایی کشور نیز در این نشست بیان کرد: ابعاد کار صنایع دریایی بسیار گسترده است و کشورمان با توجه به حاشیه های آبی فراوان، می بایست با توسعه سرمایه گذاری و فعالیت در حوزه های مختلف این صنعت، تبدیل به قطب دریایی منطقه شود.

محمودی ضمن تاکید بر بخش های فروان صنایع دریایی بیان کرد: در صنایع دریایی ، مفهموم کسب و کارهای دریایی را با توجه به امکان بخش بندی به صنایع مختلفی چون گردشگری، تولید، نفت و گاز، شیلات و … کاربرد بیشتری دارد. صنایع دریایی با ۸ حوزه اصلی و ۸ حوزه پشتیبانی و سعت زیادی از فعالیت های اقتصادی را در برمی گیرد که صندوق توسعه صنایع دریایی کشور به همین منظور برنامه های مختلفی را جهت حمایت از فعالان اقتصادی قرار داده است.

ایشان با اشاره به اولویت آشنا نمودن فعالان اقتصادی با اقتصاد عظیم دریا در برنامه های صندوق توسعه صنایع دریایی افزود: با توجه به ابلاغ سیاست های توسعه دریا محور توسط مقام معظم رهبری، و فعالیت مستمر و مدون شورای عالی سیات گذاری صنایع دریایی کشور زیر نظر بالاترین مقامات دولت؛ نیاز است با تعامل موثر و مفید، وارد شدن اتاق های بازرگانی به بخش های مختلف این صنعت پول ساز و درآمد زا را در دستور کار قرار دهیم.

آخرين مطالب این بخش

0 دیدگاه


    لطفا دیدگاهتان را بنویسید

    copyright2024 Khorramshahr Chamber Of Commerce, Industries, Mines and Agriculture

    کمک نیاز دارید? چت از طریق واتساپ