کارنه تیر به عنوان یکی از مهم ترین و معتبر ترین کنواسیون های حمل و نقل و ترانزیت جهان به شمار میرود که صبح امروز و با افتتاح دفتر خوزستان، دارای پنج شعبه در کشور شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی خرمشهر، با حضور خزانه دار و دبیر کل اتاق ایران، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، معاون استاندار و جمعی دیگر از مقامات کشور و استانی و همچنین مهمانان عراقی، پنجمین دفتر کارنه تیر در اتاق بازرگانی خرمشهر افتتاح شد.

رئیس اتاق خرمشهر ضمن اعلام خبر فوق بیان نمود: خرمشهر در جنوب غربی ترین نقطه کشور و مجاورت با کشورهای عراق و کویت، امکان لجستیک چهارگانه ریلی، زمینی، دریایی و هوایی را داراست. این شهر با قابلیت ترانزیت دریایی و زمینی به کشورهای عراق، کویت، عربستان، عمان، سوریه و دیگر کشورهای دور و نزدیک زمانی بزرگترین بندرگااه تجاری کشور به شمار میرفت.

سید مصطفی موسوی بیان نمود: راه اندازی پنجمین دفتر کارته تیر کشور با همکاری اتاق ایران که به واسطه بندر عظیم و مهم تر از آن مرز بین المللی شلمچه توان توسعه ی قابلیت ها و ظرفیت های لجستیکی کشور را خواهد داشت، با پیگیری اتاق بازرگانی خرمشهر صورت گرفت که امیدواریم با همت مسئولین و فعالان بخش خصوصی کمک شایانی به رونق و توسعه ی مضاعف تجارت کشور از طریق مرز زمینی شلمچه گردد.

وی ادامه داد: عضویت کشور عراق و فعال سازی مجوز کنوانسیون تیر در این کشور در آینده ای نزدیک خرمشهر را با اتصال به مرزهای صفوان و عرعر و  حوزه خلیج فارس و دریای مدیترانه از طریق کشورهای کویت، عربستان، قطر، امارات، عمان و سوریه به پایلوت ترانزیتی جنوب غرب کشور تبدیل خواهد نمود.

رئیس اتاق خرمشهر به لزوم تقویت زیرساخت ها و زمینه های ترانزیتی کشور اشاره کرد و گفت: ایجاد کریدورهای سبز در مسیرهای ترانزیتی منتهی به بنادر خشک و دریایی منطقه طرحی است که از هم اکنون باید به آن اندیشه شده و در دستور کار قرار گیرد. این بدان معنی است که کالایی که  چه از طریق ریل و چه از طریق جاده وارد کشوری می‌شود، به واسطه کنترل از طریق سیستم های الکترونیکی نباید  در مرزها معطل شود ، مکانیسمی که غالبا توسط کشورهای همسایه ایران مورد استقبال قرار گرفته است.

موسوس در پایان اذعان کرد: در حال حاضر ظرفیت بالقوه بالایی جهت ترانزیت کالا از مسیر مرزها و گذرگاه های شلمچه و بندر خرمشهر به کشورهای دور و نزدیک وجود دارد. خوزستان می‌تواند یک منطقه امن و ارزان برای ترانزیت کالای این کشورها باشد.

حمل و نقل ؛ یکی از مهم ترین مؤلفه های اقتصادی است

دبیر کل اتاق ایران نیز در این مراسم عنوان کرد: خرمشهر با ظرفیت های بندری، تجاری، کشاورزی، صنعتی، منطقه آزاد و گردشگری؛ به عنوان یکی از اولین ها، قابلیت دسترسی ریلی و هوایی را داشته که این امر نشان از نقش و ظرفیت ترانزیت در توسعه اقتصادی یک منطقه است.

شاه ویسی افزود: بی شک یکی از مهم ترین مؤلفه های اقتصادی، حمل و نقل است. امروزه نمی توان نقش حمل و نقل به عنوان یکی از بزرگترین ظرفیت ها در بزرگ نمودن اقتصاد یک کشور را نادیده گرفت.

ایشان ضمن اشاره به حق خرمشهر جهت بازگشت به دیرینه ی درخشان تجاری خویش عنوان کرد: اتاق ایران برنامه های خویش در حمایت از رونق بخشی به مناطق تجاری با سابقه کشور را اعلام میکند.

دبیر کل اتاق ایران ادامه داد: اتاق ایران سعی کرده به عنوان یکی از ابزارهای قدرتمند کشور در مهندسی تجارت ملی، به نقش های خویش در توسعه اقتصاد کمک کند. اکنون نیز با ۳۴ اتاق مشترک، ۳۴ اتاق شهرستان ها، ۵ کمیته مشترک، ۵ مرکز تجاری و ۲۶۰ تشکل اقتصادی ملی و در آینده نزدیک با افزودن ۱۲ مرکز تجاری در کشورهای مختلف و تاسیس ۵ کمیته مشترک دیگر، نقش خود را در هندسه تجارت ملی نقش برجسته بخش خصوصی را به بهترین شکل ایفا می نماید.

شاه ویسی با تاکید مجدد بر نقش ترانزیت در این مسیر افزود: توسعه تجاری کشور بدون حمل و نقل قدرتمند،مقتدر، مستحکم، سریع، ایمن و با زیرساخت فعال میسر نخواهد بود. این ۶ اصل در کارنه تیر اهرمی است که ظرفیت های ترانزیتی را از بالقوه به بالفعل در میآورد و اتاق ایران با تعامل با کنواسیون جهانی ایرو و با اولویت گذاری به کشورهای همسایه در حال توسعه کارنه تیر و ترانزیت بین المللی کشور است که بی شک با همراهی دولت و بازرگانان به بهترین شکل به اجرا در خواهد آمد.

آخرين مطالب این بخش

0 دیدگاه


    لطفا دیدگاهتان را بنویسید

    copyright2024 Khorramshahr Chamber Of Commerce, Industries, Mines and Agriculture

    کمک نیاز دارید? چت از طریق واتساپ