ششمین نشست هیات نمایندگان اتاق خرمشهر در دوره ردهم با حضور، جناب آقای عابدی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بصره برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی خرمشهر در ابتدای این نشست ضمن اشاره به اهمیت توسعه صادرات به کشور عراق به عنوان اصلی ترین شریک تجاری کشور بیان نمود: اتاق خرمشهر برنامه های فراوانی را برای توسعه تجارت با کشور عراق در بازه های زمانی مختلف تعریف کرده، که در نظر داریم با هم افزائی و همسویی دستگاه های دیپلماسی و اجرائی کشور، اهداف مد نظر در توسعه روابط اقتصادی با اصلی ترین همسایه کشورمان را اجرائی کنیم.

سید مصطفی موسوی در تبیین برنامه های اتاق خرمشهر در توسعه روابط تجاری با عراق بیان کرد: برخی از سلسله ی برنامه های اتاق خرمشهر در این چهارچوب که پس از ایام اربعین به شکل موثر و گسترده به اجرا در خواهد آمد، شامل مواردی چون، اعزام هیات تجاری به بصره همزمان با نمایشگاه نفت عراق و با همکاری اتاق تهران و کنفدراسیون انرژی ایران، بازدید از مرز صفوان و بندر ام القصر به منظور توسعه مرز شلمچه و همچنین فعال سازی واردات از عراق با بهره از مسیر آبی، پیگیری فعال سازی کد صادراتی مرز شلمچه از جانب گمرک عراق و توسعه همکاری مشترک مناطق آزاد اروند و خور زبیر خواهد بود.

ایشان ادامه داد: همچنین برگزاری نشست های B2B و رو در روی فعالان اقتصادی استان های مختلف کشور با بازرگانان عراقی در نقطه صفر مرزی شلمچه و جذب هیات های تجاری استان های جنوبی عراق و اعزام ایشان جهت بازدید از صنایع استان های دیگر از جمله مهم ترین اقداماتی است که در نیمه دوم سال جاری به اجرا در خواهد آمد. هدف از این امر معرفی هر چه بیشتر ظرفیت های مختلف اقتصادی کشور به عراق و ایجاد زمینه سرمایه گذاری های مشترک به ویژه در منطقه آزاد اروند است که امیدواریم به شکل مناسبی محقق گردد.

موسوی از برنامه مدون راه اندازی مرکز تجاری در بصره خبر داد و گفت: در نظر داریم با راه اندازی شبکه بازاریابی وسیع و تبدیل تناوبی آن به مرکز تجارت ایران در بصره با نظارت اتاق خرمشهر،کالاهای با کیفیت ایرانی را توسط شرکت های توانمند تامین و تولید، به بازار عراق عرضه نماییم.

وی در پایان به در پیش رو بودن ایام اربعین اشاره کرد و گفت: بحث تداوم فعالیت های تجاری در ایام اربعین حسینی موردی است که هر ساله با آن مواجه هستیم، توقف روند صادرات به کشور عراق از طریق مرزهای مختلف در مدتی قریب به یک ماه، علاوه بر اجازه تملک سهم کشورمان در بازار عراق توسط رقبای ذیگر، ضرر هنگفتی را متوجه تجارت خارجی کشور میکند که این امر حداقل در مرز شلمچه با اتخاذ تدابیر مناسب و ساده قابل اجتناب است.

آخرين مطالب این بخش

0 دیدگاه


    لطفا دیدگاهتان را بنویسید

    copyright2024 Khorramshahr Chamber Of Commerce, Industries, Mines and Agriculture

    کمک نیاز دارید? چت از طریق واتساپ