استاندار بصره کشور عراق در قالب هیئتی از مسئولین این استان با حضور در خرمشهر نشست مشترکی را با مسئولین اتاق بازرگانی خرمشهر برگزار نمود.به گزارش روابط عمومی و بین الملل اتاق بازرگانی خرمشهر؛ این نشست با حضور رییس ،اعضا هیئت نمایندگان و مسئولین منطقه آزاد اروند و شهرستان خرمشهر و به میزبانی اتاق خرمشهر برگزار گردید.
رییس اتاق بازرگانی خرمشهر در این نشست ضمن خوشامدگویی به استاندار بصره و هیئت همراه گفت: رابطه خرمشهر و بصره چیزی فراتر از برادری بوده و تاریخ این دو شهر میتواند گواهی بر این مدعا باشد.
فیصلی افزود: عمده تجارت فعالان اقتصادی خرمشهر با کشور عراق و استان بصره این کشور بوده و در صورت تداوم گسترش روابط دو کشور و گرایش و سوق بیشتر این ارتباط به سوی تعاملات تجاری، زمینه لازم جهت گسترش رشد اقتصادی دو کشور فراهم خواهد آمد.
رییس پارلمان بخش خصوصی خرمشهر ضمن ابراز امیدواری جهت رفع مشکلات و معضلات پیش روی توسعه تجاری این دو شهرستان گفت: برخی امور در مراودات تجاری دو کشور خلل ایجاد کرده و باعث کندی رشد تعاملات دو جانبه شده است.
فیصلی در ادامه اصلی ترین مشکلات موجود را در چهار مورد خلاصه کرده و اشاره نمود: اتاق بازرگانی خرمشهر به نمایندگی از صادرکنندگان فعال در شلمچه تقاضا دارد ساعات کاری گمرک شلمچه به صورت شبانه روزی یا در صورت عدم امکان به مدت ۱۶ ساعت در روز درآید تا بتوان میزان فعالیت های تجاری در این مرز را به حداکثر میزان ممکن ارتقا داد.
فیصلی ادامه داد: از دیگر درخواست های بازرگانان شلمچه توسعه دروازه های ورودی مرز جهت افزایش ظرفیت ورود و پذیرش خودروهای حمل بار به بارانداز تجاری شلمچه می باشد.
ایشان شروط اخذ ویزا برای بازرگانان ایرانی را بسیار دشوار و مشکل ساز دانست و گفت: در رابطه با اخذ ویزا مشاهده می شود که شرایط بازرگانان ایرانی مانند سایر اقشار دیگر بوده و این در صورتی است که بازرگانان جهت انجام امور تجاری و اقتصادی خود در شرایط خاص قرار گرفته و عمدتا ناچار به عبور مکرر از مرز جهت انجام امور اقتصادی خود می باشند. انجام آزمایشات مکرر و همچنین شرط ضامن با کفیل عراقی برای تردد و همچنین ثبت و تأیید قراردادهای تجاری با شرایط خاص از معضلات فعالان اقتصادی ایران در اخذ ویزای متعدده می باشد.
فیصلی در آخر ضمن درخواست وحدت رویه در مرزهای مشترک مختلف ایران و عراق در انجام مراودات تجاری، هماهنگی و یکسو بودن مرزها از جمله تعیین تعرفه های گمرکی یکسان را گامی مهم در جذب فعالان اقتصادی خرمشهر به امر تجارت دانست.
در ادامه این نشست ، قائم مقام سازمان منطقه آزاد اروند ضمن اشاره به نشست مشترک این سازمان با استانداری بصره در ماه گذشته از برطرف نمودن مشکلات موجود در مرز و تکمیل زیرساخت ها با همکاری ک تعامل دو طرف خبر داد.
عبدالله کعبی افزود: اتاق بازرگانی خرمشهر با همراهی مسئولین این شهرستان آمادگی کامل جهت ایجاد ارتباطات اقتصادی موثر و رشد تجاری را نشان داده و تردد آزاد شهروندان خرمشهر و استان بصره به صورت متقابل کمک شایانی به رفع معضلات موجود و ارتقای سطح همکاری دو طرف خواهد نمود.
استاندار بصره نیز د پایان این نشست ضمن تشکر از استقبال گرم اتاق بازرگانی خرمشهر اعلام نمود: در نشست اخیر با سازمان منطقه آزاد اروند تصمیمات ایده آلی در گسترش فعالیت ها و مراودات تجاری دو طرف اتخاذ گردید که اولویت اول ما در این تصمیمات راه اندازی منطقه آزاد تجاری صنعتی مشترک دو منطقه در محدوده شلمچه می باشد.
ماجد النصراوي افزود: قوانین خاص مربوط به این اقدام عنده مشکلات موجود در امر بازرگانی از جمله معضلات تردد ، تعرفه های مختلف و سنگین و تردد سخت فعالان اقتصادی دو طرف را رفع خواهد نمود.
این مقام مسئول افزود: محدوده این منطقه از سوی جانب عراقی تعیین شده و ما با فراهم نمودن سایر شرایط اشتیاق زیادی به راه اندازی منطقه آزاد مشترک داریم که امیدواریم که تفاهم کلی در این زمینه به زودی حاصل و شرایط ایجاد این منطقه فراهم آید.
ایشان افزود: با سفر وزیر کشور عراق در هفته گذشته به بصره موضوع توسعه و افزایش دروازه های ورودی در مرز شلمچه مصوب و به زودی عملی خواهد شد.
النصراوي گفت: توافق لازم با سفیر عراق در ایران جهت عدم لزوم شرط ضامن برای بازرگانان ایرانی درگذشته صورت گرفته و مقرر شد تا فعالان اقتصادی ایرانی بتوانند راحت تر در مدت ده روزه و به صورت مکرر به عراق تردد نمایند. عدم اجرای این توافقات برای ما جای سوال دارد.
استاندار بصره ضمن دعوت از مسئولین اتاق بازرگانی خرمشهر به همراه استاندار خوزستان جهت حضور در استان بصره در هفته های آتی، از برگزاری جلسه ای با حضور تمامی مسئولین استان بصره جهت رفع معضلات بازرگانی و اقتصادی ایران از جمله اخذ ویزا و تفاوت تعرفه های گمرکی خبر داد.
در پایان رییس اتاق بازرگانی خرمشهر با اهدای لوح تقدیر و یادبود از همکاری و تعامل استاندار بصره در رفع موانع توسعه مراودات تجاری دو طرف تقدیر نمود.

آخرين مطالب این بخش

0 دیدگاه


    لطفا دیدگاهتان را بنویسید

    copyright2024 Khorramshahr Chamber Of Commerce, Industries, Mines and Agriculture

    کمک نیاز دارید? چت از طریق واتساپ