پنجمین همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه، فعالان اقتصادی و خادمین صادرات منطقه آزاد اروند در سالن همایش اتاق بازرگانی خرمشهر برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل اتاق بازرگانی خرمشهر این مراسم با هدف ایجاد انگیزه در توسعه حجم صادرات کالاهای غیر نفتی، به همت سازمان منطقه آزاد اروند و با همکاری اتاق های بازرگانی خرمشهر و آبادان ،با حضور مسئولین کشوری، استانی و منطقه برگزار گردید.

رییس اتاق بازرگانی خرمشهر نیز در این نشست طی سخنانی خواستار بهبود وضعیت صادرات منطقه شد.

هانی فیصلی گفت :سال هاست که با فرمایشات حکیمانه مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی به محور اصلی و کلیدی در سیاستگذاری و تعیین خط مشی جامعه ما تبدیل شده است و بهره بردن از اقتصاد مقاومتی، غایت و هدف بزرگی است که جز در سایه همت و همراهی اقشار مختلف جامعه و مسئولین تصمیم ساز هرکز به مقصد مطلوب نخواهد رسید.

وی افزود: برای حصول اهداف اقتصاد مقاومتی، بهبود شرایط کیفی و کمی تولید و افزایش حجم صادرات کالاهای غیر نفتی دو محور اصلی و اساسی به شمار میرود . دو محوری که پایه و بنیان آن بر فعالیت بخش خصوصی و فعالان اقتصادی بنا گذاشته شده است. بر این اساس نقش کلیدی بخش خصوصی در حصول اهداف اقتصاد مقاومتی و بهبود شرایط محیط کسب و کار بر هیچ کس پوشیده نخواهد بود.

رییس اتاق مشترک ایران و کویت ادامه داد: تولید قابل رقابت با محصولات خارجی سازه ی پیشرفت اقتصادی یک جامعه را بنا میکند . سازه ای که خود تنها بر پایه های صادرات مستقر و دائر میگردد. از این رو اساس رونق و پیشرفت اقتصادی جوامع در گام اول تنها بر صادرات استوار خواهد شد.

فیصلی بیان کرد: امروز و در جهان اقتصاد نوین، ترسیم خط مشی جوامع بشری بر پایه صادرات جهت تقویت بنیه و ریشه اقتصادی کشورهای مختلف امری مرسوم و بدیهی است. امری که با وجود اذعان اهمیت آن در کشور عزیزمان اما همچنان راهی طولانی جهت پیشرفت ، رشد و تعالی و حصول نتایج دلخواه در پیش روی دارد.

ایشان تاکید کرد: بهبود شرایط فعلی صادرات کالاهای غیر نفتی تنها با همدلی و همراهی مسئولین حکومتی و فعالان بخش خصوصی میسر نخواهد بود.

رییس اتاق خرمشهر گفت: در جایگاه نماینده بخش خصوصی و با صراحت کامل اعلام میکنم که ما فعالان اقتصادی و بازرگانان جهت بهبود شرایط صادراتی کشور باید اقدام مجدانه را در زمینه بهبود وضعیت صادرات انجام دهیم ؛ ما به عنوان بخش خصوصی باید به شکلی بهینه از ابزار نوین توسعه صادرات بهره برده و استفاده از روش های سنتی و زمان بر که توان رقابت در بازارهای جهانی را کاهش میدهد را کنار بگذاریم.همچنین تولید کالاهای کیفی و قابل رقابت را محور فعالیت صنعتی خود قرار داده تا توان در اختیار گرفتن بازارهای مستعد همجوار را داشته باشیم.
وی بیان کرد: ایجاد اتحادیه و سندیکاهای قدرتمند و هماهنگ و شرکت در دوره های آموزشی و بهره گیری از تجارب علمی دیگران از دیگر اقدامات مورد نیاز بخش خصوصی است.

ایشان افزود : از سوی دیگر دستگاه های دولتی نیز اهرمی مهم در راه توسعه صادرات میباشند که باید با؛ اعطای تسهیلات ویژه با تخصیص اعتبار مناسب ، کاهش شرایط سخت وثیقه های بانکی، کاهش سود تسهیلات و اعطای امیتازات ویژه در جهت تشویق به صادرات کالاها، تقویت بخش دیپلماسی و روابط بین الملل با کشورهای هدف در راستای رفع موانع توسعه صادرات کالاها ،بهبود شرایط تعرفه های گمرکی، رفع قوانین مخل در انجام مراودات تجاری، واگذاری امور مربوط به صادرات به بخش خصوصی، افزایش میزان زیرساخت های لازم و بهبود شرایط امکانات و تجهیزات فعلی، پرداخت جوایز و تخصیص تسهیلات به صادرکنندگان فعال و حمایت قضایی و قانونی از طریق ایجاد مراکز مشاوره تخصصی و مراجع قدرتمند قضایی توان رقباتی صادرکنندگان در منطقه را افزایش دهد.

فیصلی در پایان با اشاره به وجود منطقه آزاد اروند با فرصت های ناب و بی بدیل در امر تجارت و سبقه ای دیرین و زرین گفت: این منطقه توان تبدیل به پایلوت تجاری خاورمیانه را در خود جای داده است و که امید است با بکارگیری سیاست های حمایتی بیشتر این امر در آینده ای نزدیک حاصل گردد.
هانی فیصلی بیان کرد: صادرات در منطقه آزاد اروند توان تبدیل شدن به بزرگترین منبع درآمد شهروندان و زمینه ساز پویش اقتصادی و فراهم آوردن محیط کسب و کار را با توجه به شرایط خاص خود دارد. وجود راه های ترانزیتی متنوع، بندرهای آبی و خشک مجهز، مجاورت با کشورهایی با بازار مستعد، امتیازات خاص و معافیت های ویژه و از همه مهم تر فعالان اقتصادی و صادرکنندگان پویا و فعال که در شرایط سخت تحریم همچنان چرخ صادرات را در حرکت واداشته و با سخت ترین شرایط کالاهای ایرانی را به بازار جهانی عرضه میکنند.

در پایان این مراسم از ۱۲ صادر کننده نمونه، ۱۲ فعال اقتصادی و ۱۲ نفر از خادمین صادرات با اعطای لوح و تندیس تقدیر به عمل آمد.

آخرين مطالب این بخش

0 دیدگاه


    لطفا دیدگاهتان را بنویسید

    copyright2024 Khorramshahr Chamber Of Commerce, Industries, Mines and Agriculture

    کمک نیاز دارید? چت از طریق واتساپ