پس از پیگیری های مکرر هیئتی تجاری متشکل از هیئت رییسه و برخی از اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی خرمشهر به استان بصره اعزام شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل اتاق بازرگانی خرمشهر این هیات به رباست آقای هانی فیصلی و پس از دعوت رسمی از سوی اتاق خرمشهر با همراهی سید احمد اوالی_مدیر سایت تجاری شلمچه، حسن معماریان_ مدیر گمرک شلمچه، بیژن بداغی_ رییس اداره صنعت معدن و تجارت خرمشهر و مسعود خیاط زاده رییس اتاق بازرگانی آبادان به بصره اعزام و در دو روز پرکار جلسات متعددی با مسئولین محلی برگزار نمود.

نشست با رییس و اعضا هیئت رییسه اتاق بازرگانی بصره ، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بصره، استاندار بصره، مدیر گمرکات جنوبی عراق و رییس اتاق صنایع بصره و همچنین بازدید از ظرفیت های شهر بصره از برنانه های این هیات تجاری بود.

 

 

هانی فیصلی: خرمشهر و بصره با وجود پیشینه روابط اقتصادی مشترک باید در جهت توسعه مراودات تجاری گام بردارند.

رییس اتاق بازرگانی خرمشهر در نشست با مسئولین و مقامات بصره عراق، ضمن اشاره به پیشینه ی روشن و سوابق تجاری بی نظیر خرمشهر و بصره؛ ابراز امیدواری کرد با توسعه روابط و دیدارهای دوجانبه روابط اقتصادی دو طرف به رونق سابق خویش بازگردد.

هانی فیصلی: هدف اصلی این سفر ، ایجاد آشنایی بیشتر با مسئولین و اعضا دو اتاق خرمشهر و بصره است.
وی افزود: از شروع فعالیت هیئت رییسه جدید اتاق خرمشهر ، این رغبت جهت حضور در بصره و دیدار با اتاق بازرگانی بصره وجود داشت که متاسفانه بدلیل فشار و حجم فعالیت ها تا کنون این امکان پیش نیامده بود.

ایشان ضمن اعلام رغبت بازرگانان به حضور در بصره و دیدار با همتایان عراقی خود بیان نمود: بسیار خوشحالیم که امکان گسترش روابط تجاری بصره را با فعالان اقتصادی ایران فراهم خواهیم آورد و امیدوار و راغب به سفر مکرر و وسیع بازرگانان و سرمایه گذاران دو طرف به دو کشور و دیدار آنها هستیم و در این مسیر آمادگی خود را جهت اعزام و پذیرش بازرگانان ،صنعتگران و سرمایه گذاران دو کشور را در مراحل بعدی روابط اقتصادی دو کشور اعلام میکنیم.

فیصلی در بخش دیگری از صحبت های خویش ضمن بیان ماهیت عدم وابستگی بخش خصوصی به سیاست و نظام های حکومتی در سرتاسر جهان اعلام کرد : با وجود این اصل حاکم بر اقتصاد جهان اما همواره شاهد بوده ایم رشد و تعالی اقتصادی و روابط تجاری کشورها با حمایت سیاسی و دیپلماسی دولتمردان بسیار قابل حصول تر است. بر این اساس بر این باوریم که برقراری روابط از طریق مجاری قانونی و سیاسی چون سفارت خانه ها و کنسولگری ها باعث غنا و رونق بیشتر و قانونمند شدن آنها می شود.

رییس پارلمان بخش خصوصی خرمشهر گفت: اتاق خرمشهر خواهان تقویت بیشتر روابط دو جانبه بوده و آمادگی توسعه روابط و همکاری در تمامی زمینه ها ازجمله برگزاری دوره های آموزشی را دارد. وی افزود: منطقه آزاد اروند تنها منطقه آزاد ایران است که اتاق های بازرگانی در آن مستقر می باشند و با توجه به ظرفیت ها، امتیازات و پتانسیل ها و همچنین عدم نیاز به اخذ ویزا جهت ورود به منطقه آزاد اروند ، این امکان و فرصت جهت بهره بهینه از جانب عراقی وجود دارد.

 

استاندار بصره:
خرمشهر بصره به هیچ وجه از هم دور نبوده و نیستند.

در دیدار هیئت تجاری اتاق بازرگانی خرمشهر با استاندار بصره ضمن انعکاس مشکلات مرز تجاری شلمچه و خواسته های طرف ایرانی در جهت تقویت مراودات اقتصادی دوطرف بر توسعه روابط همه جانبه خرمشهر و بصره تاکید و حرکت در جهت فعالیت همسو ، هماهنگ و همه جانبه دو طرف به سوی پیشرفت روابط مورد موافقت دو طرف واقع شد.

در این نشست استاندار بصره ضمن اشاره به عقد اخوت و برادری خرمشهرو بصره از دیرباز بیان کرد: با وجود سابقه تاریخی موجود بین دوشهر و همچنین مشترکات مختلف زبانی ، دینی، مذهبی ، آیینی و فرهنگی شهروندان دو استان همجوار لزوم اهمیت دادن به توسعه روابط به وضح قابل مشاهده است.

أسعد عیان افزود: در گذشته تردد شهروندان دو شهر خرمشهر و بصره میان دو منطقه با قایق های مسافرتی و همچنین از راه زمینی به وفور و آسان انجام میگرفت. که خوشبختانه و با رفع روادید جهت ورود به منطقه آزاد روند این امکان مجددا برای شهروندان عراقی فراهم آمده که طبق آمار استقبال بسیار مناسبی نیز از این طرح صورت گرفته است. اما مسئله مهم تر این است که اکنون که این امکان برای شهروندان عراقی فراهم آمده ،شرایط و قوانین لازم جهت بهره ایرانیان از ورود بدون ویزا ه کشور عراق نیز باید فراهم گردد.

این مقام عالیرتبه گفت: با توجه به دشمن های مشترک دو کشور و عدم تمایل آنها به گسترش روابط همه جانبه ایران و عراق باید تمام سعی و توان خود را در حفظ و گسترش فعالیت های یکدیگر انجام داده تا همبستگی موجود بیش از پیش وحود داشته باشد.

استاندار بصره افزود: استان بصره تمایل به ایجاد روابط گسترده با خرمشهر و استان خوزستان داشته و در این مسیر آمادگی همکاری و مشارکت قانونی را در حد اختیار و امکان دارد.
در پایان ایشان از دو اتاق بازرگانی خرمشهر و بصره تقاضا نمود تا با تقویت روابط بازرگانان و فعالان اقتصادی و ایجاد فضای اطمینان به تقویت روابط اقتصادی دو طرف کمک نمایند.

 

سیاهپوش:
مدیریت مرز شلمچه باید حل شود؛ عدم وجود مدیریت واحد و متمرکز سبب حصول مشکلات فعلی در این مرز شده است

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بصره ضمن اعلام بح حق بودن مطالبات رفع مشکلات مرز شلمچه از سوی جانب عراقی گفت: با وجود این باید ببینیم ما برای رفع معضلات موجود در جانب کشورمان چه کاری کرده ایم. رفع معضلات و نواقص مربوط به ایران در مرز سبب توسعه تعامل و همچنین امکان مطالبه گری خواهد شد.

سیاهپوش در تشریح چگونگی رفع مشکلات شلمچه گفت: ابتدا باید مشکل مدیریت مرز شلمچه رفع گردد،عدم وجود مدیریت متمرکز و واحد در مرز شلمچه از جانب سازمان های دخیل کشور باعث روز بسیاری از مشکلات موجود شده است.

وی بصره را پایتخت اقتصادی و قلب تجارت عراق خواند و افزود: ۸۵ درصد بودجه و ۷۵ درصد درآمد نفتی عراق از بصره تامین میشود. بصره با دارا بودن ۵ فعال در حال حاضر بازار فعالی برای کشورهای منطقه و عرصه رقابت جهت صادرات کالاهای متنوع است. و با شرایط فعلی و وجود رقابت نزدیک شاید بتوان گفت که بازار بصره و عراق ضرورتی برای تجارت و معامله با ما را نداشته باشد و این فعالان اقتصادی ایران هستند که با کنار گذاشتن روش های سنتی به عنوان اثلی ترین بازدارنده در تسعه تجارت جهانی و همچنین افزودن کیفیت کالاها و کاهش قیمت ها بازار بصره را تصاحب کنند.

ایشان حصول روابط مستقیم بین اتاق های بازرگانی، تجار و فعالان اقتصادی دو طرف را عاملی مهم در توسعه روابط اقتصادی برشمرد: اتاق های بازرگانی باید برای ایجاد روابط صحیح رابط را به یکدیگر معرفی و ارتباطی مستمر و پیگیر با خود داشته باشند.

این مقام سیاسی همچنین عدم آشنایی دو طرف به قوانین و آیین نامه های داخلی و انجام امور بدون توافق کتبی را باعث بروز بسیاری از اختلافات و مشکلات بازرگانی میان ایران و عراق برشمرد.

در پایان سیاهپوش گفت: بصره دارای فرصت ها و ظرفیت های بهینه و مناسب است که باید با تیزهوشی از آن بهره دائمی و مناسب را برد.

 

مكي حسن حمادي:
آرزومندیم که روابطی قوی ،صادقانه و مفید میان بازرگانان خرمشهر و بصره بوجود آید.

رییس اتاق بازرگانی بصره در دیدار با هیئت تجاری اتاق خرمشهر گفت: حضور هیئت تجاری اتاق بازرگانی خرمشهر باعث غنای روابط ایران و عراق و افزایش تعامل تجاری و اقتصادی خرمشهر و بصره خواهد شد.

مکی حسن حمادی افزود: آرزومندیم روابطی قوی، صادقانه و مفید برای بازرگانان دو طرف از طریق اتاق های بازرگانی خرمشهر و بصره بوجود آید.
بازرگانان بصره علاقمندند روابطی را برای صداقت و هدف های مفید، مثبت و ارزشمند با طرف ایرانی خویش داشته باشند.

وی افزود :باعث خرسندی ما خواهد بود که روابط دیرینه خود را با توجه به هم زبانی و عقاید مشترک با اتاق خرمشهر افزایش دهیم. آغوش اتاق بصره برای گسترش روابط با اتاق و بازرگانان خرمشهر باز است.

حمادی السودانی افزود: اتاق بصره خواهان برگزاری دوره های آموزشی تخصصی برای کارکنان و اعضا خود در اتاق بازرگانی خرمشهر می باشد. وی گفت : این دوره ها میتواند علاوه بر تقویت روابط امکان انتقال تجارب و تخصص را برای دو طرف فراهم آورد.

همچنین نائب رییس اول اتاق بصره با اشاره به نقش اقتصاد بعنوان محرک سیاسی گفت: جهان امروز به محورهای مختلفی تقسیم شده است و محر ما در این منطقه به عنوان دو جمهوری اسلامی محور مقاومت و تصدی فرصت ها است.

قاسم یونس الساعدي بیان کرد: لازم است دستهایمان را به هم داده تا اقتصاد مقاومتی را به جریان بیندازیم. و این با دیدارهای مکرر، افتتاح بازارهای مشترک و همکاری در راه اندازی صنایع قابل حصول است .

ایشان افزود: مرز مشترک ایران و عراق ۱۲۰۰ کیلومتر است که بیشترین مرز مشترک هر دو کشور می باشد. باید سعی کنیم که تمام این مرز را از صنایع خرد و کلان پوشانده تا اقتصادی متصل و در هم پیچیده داشته باشیم.

ساعدی افزود: بصره میدانی برای واردات کالاهای سایر کشورهاست اما سهم ایران از این بازار به صورت مستمر کاهش پیدا کرده که با واکنشی دلایل آن باید راه های رفع آن را بجوییم. دلایلی که ممکن است به کمبود کیفیت ، عدم رقابتی بودن قیمت و یا روابط فی ما بین دو کشور بازگردد. که همگی باید بررسی و مورد تحلیل قرار گرفته تا مجددا روابط اقتصادی را به رونق سابق خویش بازگردانیم.

ایشان ضمن اشاره به عدم وجود قراردادهای قانون فی مابین بازرگانان دو طرف افزود: بسیاری از بازگانان جهت حصول سود آنی اقدام به معامله کالاهای کم کیفیت نموده که این مورد میتواند سبب کاهش میل به مصرف کالاهای ایرانی و در پی آن تصاحب بازار رقابتی بصره توسط سیر کشورهای فعال در بازار بصره میشود. از این رو لزوم وجود عقد ها و قراردادهای قانونی میان دو طرف جهت جلوگیری از خلل در ایجاد روابط ضروری است.

وی در پایان گفت: خواسته اتاق بصره این است که با توجه به نزدیکی منحصر به فرد دو شهر خرمشهر و بصره ، اتاق بازرگانی خرمشهر بعنوان رابط و حلقه وصل فعالان بصره با بازرگانان و اتاق های سراسر ایران باشد.

 

 

ماجد رشک عبدالله:

اولویت ما برای فعالیت و همکاری کشور ایران است.

 

رییس اتاق صنایع بصره در دیدار با هیئت تجاری اتاق بازرگانی خرمشهر ضمن ابراز خرسندی از روابط مناسب و حسنه اتاق خرمشهر با فعالان اقتصادی بصره خواهان افزایش ارتباطات به صورت دائمی و مداوم شد.

ماجد رشک عبدالله همچنین با اشاره به سابقه درخشان روابط اقتصادی بصره و خرمشهر افزود: اولویت ما برای فعالیت های اقتصادی و مشارکت های سرمایه گذاری همواره جمهوری اسلامی ایران بوده و هست.

ایشان تبادل به روز و مداوم اطلاعات میان دو طرف را امری مهم در توسعه روابط اقتصادی میان دو طرف داشت و افزود : تبادل اطلاعات و رفع نیازهای دوطرف به صورت آنی و با ارتباطات مداوم مورد درخواست تمامی فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران عراقی است.

وی گفت: برگزاری کنفرانس های صنعتی جهت معرفی صنایع و پروژه های در دست احداث و ابزار و نیروهای مورد نیاز هر کدام کمک شایانی به توسعه روابط از مجرای صحیح و قانونی می نماید. انجام این کنفرانس ها به صورت دوره ای در مدت زمان های کوتاه باعث تقویت روابط و رفع سریع تر نیازهای دو طرف می شود.

آیین مقام مسئول افزود: ترجیح ما برای انجام این امر ایجاد روابط قانونی و توسعه ارتباطات مداوم با اتاق بازرگانی خرمشهر جهت اعلام نیازهای مورد نیاز ما می باشد.

هیئت تجاری خرمشهر همچنین در دیدار با مدیر گمرکات جنوبی عراق ضمن اعلام مشکلات گمرکی بازرگانان در مرز شلمچه و درخواست شفاف سازی بیشتر در تعرفه های گمرکی ؛ خواستار معرفی نماینده گمرک عراق جهت ارتباط مداوم و اطلاع از آخرین تغییرات و آیین نامه ها شد.

همچنین مدیر گمرکات جنوبی عراق دد این دیدار ضمن ابراز علاقه جهت تقویت ارتباطات و ایجاد روابط مداوم ، آمادگی خود را جهت همکاری بیشتر در چهارچوب اختیارات ثانوی خویش را با اتاق خرمشهر و گمرک شلمچه اعلام نمود.

همچنین ایشان در راستای شفاف سازی بیشتر آخرین نسخه از کتاب قوانین و تعرفه های گمرکی کشور عراق را همراه با نسخه ای از آخرین تغییرات و آیین نامه ها به هیئت تجاری اتاق خرمشهر ارایه ددده تا از این طریق به اطلاع فعالان اقتصادی رسانده شود.

 

سید مصطفی موسوی :
عدم اعمال آخرین تغییرات تعرفه های گمرکی در شلمچه از سوی برخی فعالان اقتصادی و مسئولین عراقی سبب بروز مشکلات عديده ای برای بازرگانان شده است

ایشان افزود: از دیگر مشکلات موجود در این مرز از جانب کشور عراق ،وجود انحصار در ترخیص کالاهای صادر شده از مرز شلمچه توسط چند گروه خاص فعال عراقی سبب افزایش قیمت نهایی و تحمیل هزینه به صادرکنندگان ایرانی می شود.

وی همچنین مشکل عمده دیگر در مرز شلمچه را عدم شفافیت قوانین داخلی عراق برای بازرگانان ایرانی برشمرد که این مورد را عاملی جهت سو استفاده برخی از فعالین عراقی در مرز شلمچه دانست.

در پایان موسوی تاسیس اتحادیه ها و سندیکاهای تخصصی را عاملی مهم در جهت بهبود وضع موجود دانست و افزود: تاسیس کانون حمل و نقل و کامیونداران به رفع معضلات قیمت گذاری کرایه های حمل و نقل و همچنین ایجاد اتحادیه ترخیص کاران توان رفع انحصار در این مرز را دارد.

 

سید احمد اوالی:
وجود انحصار امکان رقابت سالم را از بین میبرد

مدیر سایت تجاری شلمچه در سفر هیئت تجاری خرمشهر ضمن اعلام وجود انحصار در ترخیص و ثبت سفارش برخی کالاها گفت: وحود انحصار همواره امکان رقابت سالم را از بین میبرد و این امر در مرز شلمچه سبب ایراد خسارت ه برخی بازرگانان شده است. رفع این انحصار می تواند به فعالین بخش خصوصی سود برساند.

ایشان استفاده از نیروهای غیر بومی در سمت عراق مرز شلمچه را عاملی دیگر در جهت عدم رفع معضلات تجاری مرز شلمچه برشمرد و گفت: بهره از نیروهای بصره علاوه بر امکان بهره گیری از شناخت ایشان، باعث حل سریع مشکلات بدلیل دلسوزی آنها خواهد شد.

اوالی گفت: تجارت ما بسیار سنتی است و همخونی لازم با روش های رو و نوین تجاری رایج در جهان ندارد. همچنین اختیارات محدود و کامل استانداری بصره امکان رفع سریع معضلات و دخالت های مستقیم را از بین برده است. در عراق تنها مرجع جهت رفع معضلات حکومت مرکزی است.

این مسئول سازمان منطقه آزاد اروند در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: دغدغه چندین ساله آنها در سمت ایران نیز عدن تدبیر برخی مسئولین دستگاه های از جمله برخی دستگاه های نظامی است که با تدبیر غلط سرعت ترانزیت و حمل و نقل خودروهای حمل بار و حجم صادرات غیر نفتی در مرز شلمچه را کاهش داده اند.

وی تاکید کرد: حصول اقتصاد مقاومتی جز با تفکری ملی و همتی بلند و اتحاد دستگاه ها امکان پذیر نیست.

 

 

 

آخرين مطالب این بخش

0 دیدگاه


    لطفا دیدگاهتان را بنویسید

    copyright2024 Khorramshahr Chamber Of Commerce, Industries, Mines and Agriculture

    کمک نیاز دارید? چت از طریق واتساپ