✅خوزستان، سرزمینی سرشار از ظرفیت های مختلف

با هدف توسعه روابط کشور ارمنستان و استان خوزستان؛ اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر میزبان مشاور رییس جمهور و رییس دانشگاه دولتی ایرانشناسی کشور ارمنستان بود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل اتاق بازرگانی خرمشهر این نشست با حضور رییس و اعضا هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی خرمشهر، سرپرست صندوق تعاون سرمایه گذاری خوزستان ، نماینده دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر و جمعی از فعالان بخش خصوصی مناطق آزاد اروند و ارس در سالن اجتماعات اتاق خرمشهر برگزار گردید.

بر اساس این گزارش رییس اتاق بازرگانی خرمشهر ؛ معرفی ظرفیت ها و مزایای فرهنکی، اقتصادی، تجاری و گردشگری کشورهای ایران و ارمنستان به دو طرف را یکی از اهداف سفر مشاور رییس جمهور و رییس دانشگاه دولتی ایرانشناسی ارمنستان به خرمشهر اعلام کرد و افزود: هدف ویژه این نشست شناساندن فرصت های ویژه منطقه آزاد اروند بالاخص شهرستان خرمشهر به نماینده کشور ارمنستان جهت معرفی ظرفیت ها و ویژگیهای این منطقه به فعالان اقتصادی ارمنستان می باشد.

هانی فیصلی افزود: نمایان نمودن فرصت های منطقه به سایر فعالان اقتصادی گامی مهم و اساسی در توسعه اقتصادی و تجاری منطقه به شمار میرود.

رییس پارلمان بخش خصوصی خرمشهر از خوزستان را اقلیمی با فرصت های فراوان و بی نظیر در رابطه با مسائل سرمایه گذاری یاد کرده و گفت: خرمشهر با وجود آبراه های مهم و کلیدی و اتصال به آبهای آزادفرصتی بی بدیل را در اختیار فعالان و سرمایه گذاران قرار میدهد. وجود صنایع عظیمی چون پتروشیمی، گاز و فولاد و دارا بودن منابع کانی چون نفت و اراضی حاصلخیز کشاورزی همگی از پتانسیل ها و ظرفیت های بالقوه ای است که می توان از آنها بعنوان فرصت های ناب سرمایه گذاری بهره لازم را جست.

فیصلی همچنین با اشاره به نقش دانشگاه ها در توسعه جوامع امروزی بیان نمود: دانشگاه ها به عنوان بازوی قدرتمند علمی و فرهنگی هر کشوری میتوانند نقشی اساسی و کلیدی در بهبود مناسبات بین المللی کشورها در زمینه های مختلف را به صورت اختصاصی و تخصصی ایفا نماید.

در پایان رییس اتاق بازرگانی خرمشهر ابراز امیدواری کرد که با استمرار این گونه نشست ها گامی مهم در جهت توسعه اقتصادی خوزستان برداشته شود.

 

 

دکتر وارتان وسکانیان:
حیف است که استان خوزستان از این همه ظرفیت در زمینه های مختلف بهره لازم را نبرد.

✅ رییس دانشگاه دولتی ایرانشناسی ارمنستان نیز در این نشست ضمن اعلام خوزستان به عنوان منطقه ای سرشاز از امکانات و ظرفیت های مختلف در زمینه های گردشگری، صنایع، بازرگانی و رشته های مختلف اقتصادی اعلام کرد: بهره نبردن از این ویژگی ها فرصت سوزی است و حیف است که از این همه پتانسیل و امکانات بهره نبرد.

وارتان وسکانیان افزود: گام اول در توسعه روابط بین المللی، معرفی فرهنگی کشورها شامل آداب، رسوم، تاریخ، آیین و مراسم دو کشور به یکدیگر است. ما باید دو ملت ایران و ارمنستان را به یکدیگر معرفی و آشنا سازیم و در واقع زمینه ای بوجود آید که فعالان زمینه های گوناگون من جمله فعالین تجاری دو طرف به یکدیگر معرفی و راه های ارتباط دوجانبه فراهم آید. امیدواریم روابط خوب و دوستانه دو کشور با توسعه روابط تجاری و اقتصادی فزونی یابد.

مشاور رییس جمهور ارمنستان ضمن اشاره به لزوم بهبود مسیرهای ترانزیتی میان دو کشور گفت: در حال حاضر راه های اتصالی مناسبی میان دو کشور وجود ندارد. البته در راه رفع این معضل بزگراه اتصالی شمال به جنوب ارمنستان در حال راه اندازی است که این امر با راه اندازی خطوط ترانزیتی وسیع در خاک ایران میتواند نواقص موجود را رفع نماید. وی خاطر نشان کرد: با ایجاد خط ارتباطی مناسب میتوان ایران و ارمنستان را به عنوان کریدور ارتباطی خلیج فارس به دریای سیاه تبدیل نمود.

این مقام مسئول ارمنستان را کشوری امن معرفی کرده و گفت: امنیت ارمنستان در زمینه های اقتصادی و گردشگری بسیار بالا بوده و این امر میتواند دافعه ای در جهت سیر سرمایه ها و فعالیت های بازرگانی از سوی فعالین بخش خصوصی سایر کشورها بالاخص سرمایه گذاران ایران به داخل ارمنستان باشد.

وسکانیان ادامه داد: از سوی دیگر راه اندازی و گشایش منطقه آزاد مرلی در مرز مشترک با ایران مزیتی است که توان همکاری های اقتصادی را افزایش داده است. با توجه منطقه مرلی؛ ایران میتواند با ارمنستان که از یک طرف تفاهم نامه امضا شده با اتحادیه اروپا
را در سابقه خود داشته و همچنین از طرفی دیگر عضو اقتصادی اوروسیا میباشد را افزایش داده و از این مزایا در جهت توسعه روابط با کشورهای اروپای مرکزی و منطقه قفقاز بهره ببرد. با بهره بردن از این دو مزیت ارمنستان نیز میتوان از معافیت های مختلف در زمینه های مالیاتی و عوارض دیگر استفاده نمود.

ایشان در پایان ضمن اشاره به سفر رؤسای جمهور دو کشور در سال گذشته اشاره نمود و افزود: طبق توافقات صورت گرفته میان رؤسای جمهور دو کشور و با نگاه ویژه رییس جمهور ارمنستان مقرر شد که تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی ایران از امتیازات و مزایای خاص و بی نظیر در ارمنستان بهره ببرند.

 

سید مصطفی موسوی:
از ابتدای بهمن ماه، کارگاه هایی تخصصی در مسیر توسعه صنعت گردشگری و ایجاد اشتغال برگزار خواهد شد.

✅ رییس کمیسیون گردشگری خرمشهر نیز در بخشی از این نشست ضمن معرفی پتانسیل های گردشگری خرمشهر بیان نمود: جاذبه ها و زمینه های گردشگری خرمشهر به گونه ای است که برخی به صورت خودکار و با بهره جستن از منابع طبیعی و برخی دیگر نیز با اندکی سرمایه گذاری توان و قابلیت جذب سرمایه ها و ایجاد مکانیزم سوددهی سرمایه داران را در خود دارد.

سید مصطفی موسوی افزود: در جهت تخصصی و علمی نمودن روند جذب گردشگر به منطقه تصمیم گرفتیم از ابتدای بهمن ماه سال جاری، کارگاه هایی جهت کارآفرینی و توسعه گردشگری را در ۲۲ هفته برگزار نماییم. زمینه های این کارگاه در ۲۲ زمینه مختلف و با اساتید تخصصی خواهد بود و در مرحله اول توان اشتغال ۵۰ نفر از شهروندان را در خود جای خواهد داد.

وی همچنین از آموزش بومگردی و صدور مجوزهای فعالیت گردشگری را نیز در چهارچوب این طرح خبر داد.

نائب رییس اتاق خرمشهر در پایان ضمن اعلام رغبت به همکاری دوجانبه در جهت جذب سرمایه های کشور ارمنستان افزود: همچنین اتاق خرمشهر تمایل خود را بابت پذیرش و اعزام هیات های تجاری با کشور ارمنستان و با هدف توسعه همه جانبه روابط اقتصادی را اعلام مینماید.

 

آخرين مطالب این بخش

0 دیدگاه


    لطفا دیدگاهتان را بنویسید

    copyright2024 Khorramshahr Chamber Of Commerce, Industries, Mines and Agriculture

    کمک نیاز دارید? چت از طریق واتساپ