دومین همایش تجلیل از فعالان صنعت گردشگری منطقه آزاد اروند در اتاق بازرگانی خرمشهر برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل اتاق بازرگانی خرمشهر این همایش به همت مدیریت گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند و با همکاری اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر و آبادان برگزار شد.

بر اساس این گزارش، این همایش با حضور شخصیت ها و مسئولین دولتی و بخش خصوصی کشوری، استانی و منطقه ای از جمله معاون امور استان های اتاق ایران، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران، مدیر عامل و معاونین سازمان منطقه آزاد اروند، مدیر کل سازمان میراث فرهنگی استان خوزستان و روسای اتاق های بازرگانی خرمشهر، آبادان واهوار در سالن همایش های اتاق بازرگانی خرمشهر برگزار شد.

 روزگاری جذب گردشگر به خرمشهر و آبادان ساده ترین کار ممکن بود.

رئیس اتاق بازرگانی خرمشهر به عنوان اولین سخنران این همایش ضمن خوشامدگوئی به تمامی مسئولین و مدعوین حاضر در این مراسم بیان نمود: صنعت گردشگری به عنوان سومین صنعت درآمدزای جهان، عرصه و آمار فعالیت های اقتصادی را با شیب مثبت و موثری به سوی خود کشانده، صنعتی نوین که بر اساس تحلیل های اقتصاددانان تا دو دهه آینده جایگاه اصلی ترین اهرم در مسیر اقتصاد جهان آتی را از آن خود خواهد کرد.
هانی فیصلی افزود: نقش و تاثیر بی بدیل این صنعت در تمامی شاخص های اقتصادی همچون رشد تولید ناخالص داخلی، رشد درآمد ملی و رشد میزان اشتغال بر هیچ یک از فعالان عرصه اقتصاد نوین پوشیده نیست.
وی افزود: حدود ۳۰ درصد از کل صادرات خدمات و ۶ درصد از تولید ناخالص داخلی اقتصاد جهانی را صنعت گردشگری به خود اختصاص داده ، صنعتی که گردش مالی آن به حدود ۱۱۰۰ میلیارد دلار رسیده و از هر ۱۲ تا ۱۵ شاغل در دنیا یک شغل را به خود اختصاص میدهد. از طرف دیگر هر ۵ تا ۱۰ گردشگر یک فرصت شغلی ایجاد کرده و این ها همه در سالی که به فرمایش مقام معظم رهبری سال اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال نامگذاری شده ، مبین لزوم سرمایه گذاری بیشتر و نگاه خاص به این صنعت را منعکس می نماید.
رئیس اتاق بازرگانی خرمشهر گفت: شهرستان خرمشهر و منطقه آزاد اروند با قابلیت های طبیعی، فرهنگی، مذهبی و آئینی؛ توان جذب گردشگران داخلی و خارجی را به صورت کلان و به صورت بالقوه در خود جای داده است. پتانسیلی که با توجهی بیشتر و تبدیل به نیرویی بالفعل و اثر گذار می تواند بهترین و مهم ترین شاخص در رشد اقتصادی منطقه و آبادی شهرستان گردد. در خرمشهر و آبادانی که پیش از جنگ تحمیلی به عنوان سنبل و نماد گردشگری کشور و حتی منطقه به حساب می آمد، روزگاری جذب گردشگر ساده ترین کار ممکن بود.
فیصلی پتانسیل های موجود در منطقه را اهرمی موثر در جذب گردشگر برشمرد و اذعان داشت: وجود رودخانه های پرآب و زیبا، مزارع و نخیلات بکر و روستاهای جذاب همگی از جاذبه های طبیعی این منطقه به شمار رفته و توان جذب گردشگری منابع طبیعی را به آسانی برای این منطقه فراهم می نماید.
ایشان افزود:از سوی دیگر مجاورت با کشور عراق و قرابت فرهنگی، دینی، زبانی و مذهبی با مردم این کشور همجوار، توان جذب گردشگران این کشور را به عنوان گردشگران حوزه فرهنگ، سلامت و مذهب بوجود آورده است، عاملی که شاید تا کنون مغفول مانده و استفاده بهینه ای از ان نشده است.

فیصلی در تبیین عملکرد اتاق بازرگانی خرمشهر در زمینه گردشگری گفت: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر با برگزاری جلسات متعدد با سرمایه گذاران و مسئولین اجرائی منطقه سعی در تشویق سرمایه داران به ورود به منطقه و راه اندازی طرح های عمرانی با ایجاد زیر ساخت لازم در جهت تقویت صنعت گردشگری منطقه داشته است. کاری که نیاز به همراهی و معاونت سایر دستگاه های اجرائی منطقه نه بلکه دستگاه های کشوری و ملی دارد تا شاید از این طریق بتوان ذره ای از غبار رنج و سختی خرمشهر قهرمان، اسوه مقاومت کشور عزیزمان، ایران اسلامی را زدوده و رنگ سبزی و آبادای را بر تن این شهر گسترانده شود.
فیصلی در پایان بیان نمود: ما به عنوان پارلمان و نماینده بخش خصوصی امادگی کامل خود را در جهت همراهی و هم گامی در این مسیر اعلام میداریم. به امید تبدیل خرمشهر و آبادان به قطب گردشگری منطقه

گردشگر باعث توسعه سرمایه گذاری و اشتغال می شود

معاون امور استانهای اتاق ایران در دومین همایش تجلیل از فعالان حوزه گردشگری منطقه آزاد اروند ضمن اعلام توان بالای کشور در جذب گردشگری داخلی و خارجی بیان نمود: همه می دانیم کشور ما ، ایران با وجود تمام توانمندیها و سرمایه های خدادادی که همگی به عنوان طلایی سبز معروفند،از لحاظ معیشتی دارای ۱۰ میلیون شهروند زیر خط فقر می باشد. کشوری با منابع طبیعی کمیاب، تمدنی شگرف، طبیعتی با چهار فصل و تنوع محیطی نباید دارای چنین شرایطی باشد و برای واکاوی این موارد باید به خودمان بنگریم. باید قبول کنیم کاستی ها از ما بوده تا بتوانیم گامی در رفع آنها برداریم.
سید جواد زمانی در ادامه گفت: راه مبارزه با فقر توسعه سرمایه گذاری است و یکی از سرمایه گذاری های زود بازده صنعت گردشگری است. گردشگر باعث توسعه سرمایه گذاری و اشتغال می شود، اما ما در جذب گردشگر مشکل داشتیم زیرا علیرغم امنیت مطلوب جلوه ی نا امنی را در فضای جهانی از کشور ایران به نمایش گذاشته اند که برخی از این فضا به عملکرد خود ما بر میگردد. عکس العمل هایی که در قبال کشورهای دشمن به صورت کورکورانه صورت گرفته مانند آتش زدن سفارت، دید جهان را به ما تغییر میدهد و تصور نا امنی ایجاد میکند.
ایشان در ادامه گفت:
نباید به اسم دین واکنش های غیر اخلاقی انجام داد، این گونه برخوردها که دین نیست بلکه نقطه منافی دین و مذهب ماست، دین ما تخریب را منع کرده و مکارم اخلاق پیامبر را سفارش کرده است.

زمانی در بخش دیگری از صحبت های خود با اذعان به این که نباید مسافر را با گردشگر اشتباه گرفت افزود: مسافر جهت اقامتی کوتاه مدت بدون نیاز به هتل و با حمل غذای لازم به محل سفر عزیمت میکند، در حالی که گردشگر با استفاده از هتل ، خرید سوغات و بهره از رستوران ها باعث ایجاد اشتغال می شود.

وی در ادامه به نبود زیر ساخت های کافی علیرغم وجود منابع لازم اشاره نمود و گفت: زمینه جذب گردشگر باید فراهم گردد. هتل مناسب، رستوران های متنوع ، حمل و نقل مطلوب و وسایل گشت خوب همگی لازمه توسعه صنعت گردشگری می باشند. ایشان اشاره کرد: دستگاه های ذیربط این را بدانند که با ایجاد زمینه گردشگری، توریست خود بخود جذب میگردد و نیازی به تبلیغ و دعوت وجود نخواهد داشت.

معاون امور استانهای اتاق ایران در بحث دیگری از تقویت صنعت گردشگری به موضوع مدیریت مناسب پرداخت و گفت: از معضلات مدیریتی موجود در کشور ما می توان به موضوعاتی چون مدیریت پاره وقت و از راه دور، مدیریت معامله گرا و بی هویت که صرفاً برای سود و معامله به کار می آیند نه برای اصلاح، مدیران قیبله ای و عشایری که از روی تعصب قومی برگزیده میشوند، مدیران ترسو، مدیران انتخابی و مدیران هزینه ساز اشاره نمود . در حالی که تمامی این گونه های مدیریتی باید برچیده شده و شایسته سالاری را به تمام شکل در مدیریت های کشور لحاظ نمود.

زمانی در پایان بیان کرد: امیدواریم زمانی برسد که کشور ما با داعیه اسلام به نقطه ای برسد که به مانند خرمشهر شود زیرا که اگر کسی به خرمشهر ادعای قهرمانی، خون و شهادت را نسبت دهد، هیچ کس نمیتواند بر صحت آن شک نمایدو هیچ کس از دلاوری و غیوری خرمشهریان نمیتواند چشم بپوشد و تمامی اینها القابی با مسما برای این شهر هستند بی هیچ شک و شبهه ای. امیدواریم به روزی برسیم که اسلام ، عدالت و آزادی در کشور ما به گونه ای رعایت شود که کسی نتواند ادعایی بر غیر واقعی بودن آن کند.

از کارکردهای اصلی گردشگری می توان به درآمدزایی، اشتغال آفرینی، فقر زدایی، عدالت گستری و پایداری است.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران، با اشاره به بحث ایران هراسی در کشورهای دیگر، این عامل را معضل اصلی در جذب گردشگر دانست. وی افزود در مصاحبه با رسانه های اسپانیائی ضمن اذعان به آرامش و امنیت موجود در کشور به بی دلیل بودن ادعای عدم امنیت ایران اعتراض نموده و گفتم: چگونه از ایران هراسی صحبت میکنیم وقتی گردشگرهای اروپایی را داشتیم که با کرایه ماشین های سواری شخصی، یک هفته را در کویرهای ایران به گشت و گذار پرداخته اند و در کمال امنیت و با برخورد مناسب سفر خود را به پایان رسانده اند.

اصغری قاجاری گفت: ظرفیت کشور ما را هیچ جا ندارد، کدام کشور است که جنگل، دریا و رود، کویر و کوهستان را یکجا داشته باشد. این که زیر ساخت ها لازم فراهم نیست کاملا مطلبی صحیح است اما ظرفیت های به گونه ای است که برای هر گردش ایجاد جذابیت مینماید.

وی در ادامه ضمن بیان اهمیت صنعت گردشگری در اقتصاد کشورها افزود: در انتخابات ریاست جمهوری اخیر تمام نامزدها از اهرم گردشگری به عنوان عامل مهم اقتصادی نام بردند و حتی رئیس جمهور محترم در جلسه ای به این نکته اشاره نمودند که در نام بردن از عنوان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید عنوان گردشگری را در ابتدای نام این سازمان آورد که این خود نشانگر عظمت اهمیت این حوزه می باشد.

اصغری گفت: پیش از تحریم تنها هیئت های کوچکی از جهان سوم به کشور ما سفر میکردند اما اکنون و در دوران پسا برجام هیئت هایی صد نفره از کشورهایی با اقتصاد بزرگ و جهانی به سرپرستی رئیس جمهور و وزرای آن کشور وارد ایران می شوند و این اقتدار و ظرفیت بالای اقتصاد کشور ما را میرساند.

ایشان در ادامه و با تبیین صنعت گردشگری اذعان نمود: از کارکردهای اصلی گردشگری می توان به درآمد زایی، اشتغال آفرینی، فقر زدایی، عدالت گستری و پایداری اشاره نمود که در وضعیت اقتصادی جوامع تاثیر بسزا و بی بدیلی دارد.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران بیان کرد: امروزه بیش از یک میلیارد نفر در جهان به منظور گردشگری جابجا می شوند و در جهان قریب ۴۴۰ میلیون نفر در این صنعت شاغل هستند.

اصغری عنوان نمود: گردشگری موضوعی وابسته به سیاست است و دولت ها باید زمینه لازم را در گسترش این صنعت فراهم آورند که دولت تدبیر و امید در این زمینه عملکرد خوب و مطلوبی داشته است.

وی گفت: ایران به تصدیق یونسکو از نظر میراث فرهنگی و وجود آثار تاریخی و فرهنگی در میان ۱۰ کشور برتر و در زمینه تنوع اقلیمی نیز در بین ۵ کشور برتر دنیا قرار داردو بر همین اساس دولت جمهوری اسلامی ایران بر این عقیده است که گردشگری صنعتی مناسب و زودبازده جهت جایگزینی صنعت نفت و منابع طبیعی است . تا کی می توان با صنعتی تک محصولی و با تکیه بر منابع طبیعی عمل کرد؟

اصغری قاجاری با اشاره به هدفگذاری افق چشم انداز ۲۰ ساله کشور مبنی بر جذب ۲۰ میلیون گردشگر خارجی در سال ۱۴۰۴ افزود: برای تحقق این هدف همه باید با بسترسازی مناسب ، سعی لازم در حصول هدف این صنعت را داشته باشیم. برای رشد گردشگری باید زیرساخت ها فراهم آید و در این امر می توان از تجربه کشورهای موفق بهره برد.

رئیس کمیسیون گردشگری در پایان منطقه آزاد اروند را به عنوان قطب تجاری کشور ایران برشمرد و گفت: از دیرباز زمینه جذب گردشگرهای تفرجی و سفرهای تجاری در این منطقه وجود داشته که متاسفانه با عدم بکارگیری ظرفیت های بالفعل تاریخی و ظرفیت های بالقوه مستمر؛ زمینه رکود و ایجاد ناامیدی در توسعه صنعت گردشگری منطقه آزاد اروند بوجود آمده است. که لازمه تقویت این صنعت ، حمایت بخش دولتی در کنار سرمایه بخش خصوصی است. البته در ماه های اخیر طرح های تاثیرگذار و ناب در منطقه بوجود امده که این خود می تواند جاذبه های منحصر بفردی را در صنعت توریسم ایجاد نماید.

در پایان این همایش از برگزیدگان و خادمان صنعت گردشگری منطقه آزاد اروند با اهدای لوح و تندیس قدردانی به عمل آمد.

آخرين مطالب این بخش

0 دیدگاه


    لطفا دیدگاهتان را بنویسید

    copyright2024 Khorramshahr Chamber Of Commerce, Industries, Mines and Agriculture

    کمک نیاز دارید? چت از طریق واتساپ