روسای سازمان جهادکشاورزی در استان‌های اردبیل و زنجان با ارسال نامه‌ای به سایرنهادها و سازمان‌های دولتی و خصوصی در سراسر کشور، اعلام کرده‌اند که حدود ۱۲۰ هزار تن سیر با کیفیت و با قابلیت صادرات به زودی برداشت می‌شود و آماده ارائه به بازارهای داخلی و خارجی است.

با توجه به فرارسیدن فصل برداشت محصولات کشاورزی، مسوولان استانی برای اطلاع‌رسانی فعالان اقتصادی و صنعتی برای خرید این محصولات و عرضه آن به بازارهای داخلی و خارجی یا بهره‌برداری در صنایع تبدیلی دست به کار شده‌اند.

به تازگی روسای سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌های اردبیل و زنجان با ارسال نامه‌هایی به اتاق بازرگانی تهران خبر از آغاز فصل برداشت محصول سیر از زمین‌های کشاورزی این استان می‌دهند و برای خرید این محصول پرکاربرد از کشاورزان این استان‌ها فراخوان داده‌اند.

بنابر نامه رئیس جهاد کشاورزی استان زنجان برداشت سیر از سطح بیش از ۱۴۰۰ هکتار زمین در شهرستان طارم آغاز شده و برآورد می‌شود ۵۶ هزار تن از این محصول به دست بیاید که با توجه به کیفیت بالای آن برای بازارهای صادراتی به‌ویژه بازار اوراسیا مناسب است.

هم‌چنین رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل نیز اعلام کرده است که از نیمه دوم اردیبهشت ماه حدود ۶۲ هزار تن محصول سیر مرغوب از بیش از ۲۰۷۵ هکتار از اراضی شهرستان پار‌س‌آباد و بیله‌سوار این استان برداشت و روانه بازار خواهد شد که می‌تواند در بازارهای داخلی و خارجی عرضه شود و به کار صنایع غذایی و تبدیلی بیاید.

گرچه فقدان آمار داخلی صادرات و واردات به صورت جزیی باعث شده است تا آمار دقیقی از وضعیت صادرات این محصول نداشته باشیم اما آماری که در برخی سایت‌های خارجی وجود دارد نشان از افت فاحش صادرات سیر از ایران به کشورهای خارجی در سال ۲۰۲۰ (۱۳۹۹) نسبت به سال ۲۰۱۹ (۱۳۹۸) است. اتفاقی که احتمالاً به دلیل همه‌گیری کرونا و هم‌چنین باختن برخی بازارهای صادراتی به رقیب قدرتمندی چون چین بوده است و به همین دلیل بود که مدیرعامل شرکت تعاونی سیرکاران و صیفی‌کاران همدان تابستان گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر باقی ماندن ۴۵ هزار تن سیر برداشتی از این استان در انبارها گفت.

بنابر اطلاعات و داده‌های سایت TRIDGE اصلی‌ترین مشتریان سیر ایرانی همسایگان شمالی هستند به نحوی که در سال گذشته ۶۴ درصد از سیر صادراتی ایران به آذربایجان، ۹٫۷ درصد به ارمنستان و ۳٫۶ درصد هم به ازبکستان رفته است. البته هند هم ۹٫۳ درصد، پاکستان ۸ درصد و سنگال هم ۴٫۵ درصد از سیر صادراتی ایران را خریداری کرده‌اند.

برابر آمار این سایت کشور ما در سال ۲۰۲۰ بیش از ۲٫۹ میلیون دلار سیر صادر کرده است در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۶٫۳ میلیون دلار بود.  

آخرين مطالب این بخش

0 دیدگاه


    لطفا دیدگاهتان را بنویسید

    copyright2024 Khorramshahr Chamber Of Commerce, Industries, Mines and Agriculture

    کمک نیاز دارید? چت از طریق واتساپ