در پی مصوبه ی اخیر کمیسیون محترم اجتماعی مجلس شورای اسلامی؛ اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر ضمن حمایت از هر گونه تصمیم در گسترش و توسعه رفاه کارگران و کارکنان بخش خصوصی و کاهش زمان کاری به ۴۰ ساعت در هفته، اعلام میدارد که تعیین روزهای پنجشنبه و جمعه به عنوان تعطیلات هفتگی، تنها گامی در جهت کاهش ارتباطات تجاری و تشدید سرعت تضعیف بازرگانی بین الملل به شمار خواهد آمد. مهم ترین دلایل این موضوع را می توان در دل این جریان دانست که؛ در صورت تعطیلی روزهای پنجشنبه و جمعه، و با توجه به ضرورت ارتباطات بانکی، اداری و … با شرکای تجاری در کشورهای مختلف و نظر به تعطیلی روزهای شنبه و یکشنبه در اغلب کشورهای جهان (آسیای شرقی، اروپا، قفقاز، آمریکای شمالی و جنوبی)، عملاَ به دلیل عدم تطابق روزهای کاری، امکان انجام مراودات تجاری و ارتباطات بازرگانی و اداری در ۴ روز از هفته برای فعالان اقتصادی میسر نخواهد شد، که این امر بی شک ضرر هنگفتی به توسعه تجاری و کسب بازارهای پویا و علاقه مند به کالاهای تولید ایران تحمیل خواهد نمود. مؤید این امر از برآوردهای اولیه به دست آمده ای خواهد بود که نشان می دهد؛ تعطیلی پنجشنبه ها در ارتباطات تجاری ایران با تنها ۵ کشور چین، عراق، امارات متحده عربی ، ترکیه و هند زیانی برابر با ۸٫۳ میلیارد دلار به حجم تجارت خارجی کشور را تحمیل خواهد نمود. این در حالی است که در صورت تعیین این روز از هفته به عنوان روز کاری و جایگزینی روز شنبه به عنوان تعطیلی رسمی، امکان پرهیز از تحمیل این خسارت وجود خواهد داشت.

در کنار کاهش سطح ارتباطات جهانی برای بازرگانان و سرمایه داران به دلیل تحمیل شرایط ظالمانه تحریم، نیاز است شرایط داخلی کشور به شکلی تنظیم گردد تا کمترین اثر سوءی از اعمال خصمانه دشمنان نظام و ملت عزیز ایران بر قدرت اقتصادی کشور و سطح معیشت شهروندان ایرانی به بار آید. تحصیل این امر نیازمند اتخاذ تدابیری مناسب و معقول خواهد بود. شاهد ماجرا و صحت این درخواست این است که در سالیان اخیر و به تدریج شاهد این بوده ایم که کشورهای همسایه و مسلمان نیز در جهت کاهش این معضل روزهای جمعه و شنبه را به عنوان تعطیلات هفتگی تعیین و بدین شکل علاوه بر تلاش در انطباق با شرایط بازارهای جهانی، ارتباطات مؤثر با شرکای تجاری را افزایش و توان رقابت خویش را توسعه دادند.

از این رو از مجلس شورای اسلامی و دولت محترم استدعا می گردد، ضمن تعیین و تصویب روزهای جمعه و شنبه به عنوان تعطیلات هفتگی، گامی در بهبود و توسعه ی روابط تجاری ایران با کشورهای مختلف جهان برداشه شود.

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر

آخرين مطالب این بخش

0 دیدگاه


    لطفا دیدگاهتان را بنویسید

    copyright2024 Khorramshahr Chamber Of Commerce, Industries, Mines and Agriculture

    کمک نیاز دارید? چت از طریق واتساپ