پنجمین نشست کمیته اقتصادی خرمشهر با حضور فرماندار ویژه خرمشهر؛ نماینده مردم خرمشهر در مجلس، هیئت رییسه اتاق بازرگانی و جمعی از مسئولین دولتی و فعالان بخش خصوصی شهرستان خرمشهر در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی خرمشهر برگزار گردید.

 

سید مصطفی موسوی: اتاق خرمشهر پیگیری راه اندازی مسیر ترانزیتی شلمچه_عراق_کویت را در برنامه خود قرار داده است.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل اتاق بازرگانی خرمشهر در ابتدای این نشست نائب رییس اتاق خرمشهر ضمن اعلام اهمیت مرز شلمچه در توسعه فعالیت های بازرگانی منطقه از وجود مشکلات در راه صادرات از این مرز اشاره نمود و گفت: امسال نیز به همت مسئولین و با یاری شهروندان خرمشهری شاهد استقبال با شکوه از زائرین اربعین حسینی در مرز شلمچه بودیم که این باعث ایجاد فخر و عزت در وجود همه ما شد که جا دارد از تمامی قعالان این عرصه تقدیر و تشکر کرد.

وی افزود: اما در همین ایام شاهد مسائلی بودیم که روح فعالان بخش خصوصی در مرز شلمچه را آزرده و مکدر نمود. از جمله این موارد عدم صدور کارت های تردد برای بازرگانان از طریق جاده شلمچه بود که کلیه فعالیت های اقتصادی ایشان را با مشکل مواجه نموده بود . مورد دیگر نیز بدرفتاری مامورین امنیتی با بازرگانان و فعالان اقتصادی حاضر در مرز شلمچه بود که سبب آزردگی خاطر و تاسف فعالان بخش خصوصی شده بود. این در حالی است که شان و مقام این عزیزان در بهبود شرایط اقتصادی آن هم در فضای سخت و دشوار فعلی تجارت بر هیچ کس پوشیده نیست.

سید مصطفی موسوی افزود: اتاق بازرگانی خرمشهر به نمایندگی از کلیه اعضا و فعالان بخش خصوصی خواستار رفع این گونه معضلات و رفتارهای نامناسب در سال آتی بوده و تقاضای برخورد با تعطیلی مکرر مرز شلمچه در مناسبت های مختلف را دارد.

ایشان در ادامه بیان کرد: هدف از برگزاری این نشست بررسی معضلات بازرگانی در مرز شلمچه، بررسی علل عدم امکان صدور مشتقات نفتی و برخی کالاهای دیگر از این مرز و بیان چگونگی واردات با توجه به تخصیص کد وارداتی به شلمچه بود.
موسوی در بخش دیگری از صحبت های خود به مشکلات تراتزیتی در خرمشهر و شلمچه اشاره نمود و گفت: در حال حاضر در شلمچه انبار عمومی کالا وجود ندارد و این معضل بزرگی جهت دپوی کالاهایی که در بارانداز به موقع تخلیه نمی شوند بوجود آورده است. مسئله دیگر پیگیری اتاق جهت حمل کالا از طریق مسیر ترانزیتی عراق – کویت در آینده است. که انتظار ما رفع مشکلات کارنتیر در منطقه است تا بتوان از مزیت های حمل زمینی کالا به کشور های کویت و امارات بهره مند شد.

نایب رییس اول اتاق بازرگانی همچنین خواستار حضور گمرک در مبادی ورودی و خروجی مرز شلمچه شد و گفت: وجود گمرک در این مبادی ضمن ایجاد عامل مناسب جهت بازرسی صحیح تر و بر اساس قوانین گمرکی جاری، سبب افزایش سرعت در فرایند صادرات خواهد شد.

 

فعالیت بازرگانی اصلی ترین مؤلفه ایجاد اشتغال در خرمشهر است.

 

فرماندار ویژه خرمشهر در این نشست ضمن ابراز تمایل مقامات دولتی خرمشهر و کشور به تداوم فعالیت های تجاری مرز شلمچه در ایام اربعین افزود: تمهیدات لازم جهت فعالیت مداوم مرز تجاری شلمچه در ایام استقبال و عبور زایرین اربعین حسینی اندیشیده شده بود که از جمله آنها میتوان به آماده سازی مسیر ویژه کامیون های حمل بار تا مرز اشاره کرد. اما تعطیلی بوجود آمده در مرز شلمچه به دلیل تصمیم تعطیلی مرز از سوی کشور عراق صورت گرفت که این مورد با توجه به رویکرد اقتصاد مقاومتی دولت و اهمیت صادرات در آن به هیچ وجه باب دل و رضای ما نبوده است.

حیاتی در ادامه افزود: برای برقراری کامل امنیت در ایام اربعین بیش از چهار هزار نیروی انتظامی و امنیتی در مرز شلمچه مستقر شده بودند . به دلیل تعدد نیروها مجبور به استفاده از سایت بازرگانی جهت استقرار آنها شدیم که این مورد با استقرار قرارگاه های انتظامی در سال های بعد رفع خواهد شد. البته با وجود این مشکلات ممکن است برخی برخوردهای ناملایم هم صورت گرفته باشد که با توجه به این که بخش خصوصی خود در این روزها به عنوان خادمین حسینی در مرز فعالیت داشته اند مطمئنا شرایط را درک و عذرخواهی ما را از این موارد پذیرا خواهند بود.

این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت های خود به توسعه روابط تجاری به عنوان اصلی ترین مولفه اشتغالزایی منطقه اشاره کرد و گفت: راه اشتغال در خرمشهر از کانال بازرگانی میگذرد . در این مسیر دو سیاست در دستور کار دولت قرار گرفته که اولی اختصاص سقف واردات عام به میزان ۷۰۰ میلیون دلار در منطقه آزاد اروند است که بدون عوارض امکان پذیر است ولی تا کنون نتوانسته ایم عملکرد مناسبی در این زمینه داشته باشیم. هدف این طرح ورود کالا به منطقه و عرضه آن به صورت خرده فروشی به مسافران جهت ایحاد اشتغال برای شهروندان، توسعه صنعت گردشگری و افزایش گردش مالی در این منطقه میباشد.

حیاتی افزود: انتظار ما از بازرگانان و فعالان اقتصادی فعالیت گسترده در این حوزه است تا از سهمیه اختصاص داده شده و فرصت بوجود آمده از قبل آن به راحتی از دست نرود.

فرماندار ویژه خرمشهر ادامه داد: سیاست دوم دولت در این منطقه صادرات انواع کالا بالاخص سوخت و مشتقات نفتی بوده تا بتوان از آن طریق معیشت مرزنشینان و روستاییان ارتقا یابد. به زودی سهمیه این فعالیت اعلام خواهد شد تا رسما صادرات سوخت از طریق شلمچه و خرمشهر عملیاتی خواهد شد.

وی به ورود خودروهای خارجی همراه با سرنشین از مرز شلمچه خبر داد و گفت: جلسات تعیین شرایط و مسیر ورود خودروها در حال بررسی است و به امید خدا در آینده ای نزدیک این مورد نیز به مرحله اجرا خواهد رسید.

 

خرمشهر بهترین مزیت ها و ظرفیت های بالقوه اقتصادی را نه تنها در خوزستان که شاید در کشور داشته باشد.

 

عبدالله سامری ضمن اشاره به پیگیری های به عمل آمده در جهت ورود خودروهای عراقی از مرز شلمچه افزود : با همکاری وزیر محترم اقتصاد مجوز لازم برای ورود خودروهای همراه با سرنشین از مرز شلمچه به کشور صادر شده که در مرحله ابتدایی مجوز تردد این خودروها تنها در محدوده منطقه آزاد اروند خواهد بود.

نماینده خرمشهر ادامه داد: به درخواست اتاق بازرگانی خرمشهر برای اخذ کد وارداتی برای مرز شلمچه فعالیت هایی صورت گرفت که با همکاری گمرک این کد اختصاص یافته و امکان واردات کالا از طریق شلمچه صورت خواهد گرفت.

سامری در ادامه افزود: هدف ما از تمام فعالیت ها ، رفع انحصار و موانع فعالیت های بازرگانی مرزشلمچه در زمینه های صادرات و حتی واردات کالا بوده که توانسته ایم تا حدود زیادی ممنوعیت و موانع را رفع نماییم.

وی افزود : احداث بازارچه مرزی در شلمچه نیز از برنامه های مدنظر است که اقدامات و رایزنی های اولیه آن در حال انجام است اما انتظار ما از فعالان اقتصادی بومی خرمشهر فعالیت بیشتر است تا امتیازات حاصل از بازرگانی به شهروندان تزریق گردد.

 

سامری به مزیت های بی نظیر مرز شلمچه اشاره کرد و افزود: امتیاز واردات شلمچه امتیازی منحصر بفرد است که عواید و امتیازات خاص دیگری را در پی خواهد داشت. بخش خصوصی به پیروی از بیانات مقام معظم رهبری و طبق اصل ۴۴ قانون اساسی بخشی است که پر قدرت تر و موثرتر از بخش های دولتی توان ایجاد اشتغال و کارآفرینی را دارد و بهره مندی از این مزیت های بوجود آمده در شلمچه لازم و ضروری است. هیچ جای خوزستان بلکه هیچ جای کشور دارای ظرفیت های بالقوه خرمشهر نیست.باید همت کرد و از این ظرفیت ها استفاده کنیم. از جمله این ظرفیت ها ، نیاز به احداث انبارهاست که بخش خصوصی میتواند با ورود به این مجال ضمن سود آوری برای خود، زمینه ایجاد اشتغال شهروندان را نیز فراهم آورد.

 

حریم گمرکی شلمچه توسعه می یابد

مدیر سایت تجاری شلمچه از توسعه حریم گمرکی شلمچه تا سه راهی یادمان خبر داد و افزود: در حال حاضر با پراکندگی شرکت ها و دفاتر مواجه هستیم که هدف ما تمرکز زدایی و استقرار منظم با حضور گیت های گمرک و بازرسی است تا به موضوع توسعه حریم گمرکی رسیدگی نماییم.

 

آخرين مطالب این بخش

0 دیدگاه


    لطفا دیدگاهتان را بنویسید

    copyright2024 Khorramshahr Chamber Of Commerce, Industries, Mines and Agriculture

    کمک نیاز دارید? چت از طریق واتساپ