دومین نشست کمیته اقتصادی خرمشهر با حضور سردار حسن پور؛ رئیس بسیج فعالان اقتصادی کشور و به منظور بررسی معضلات تجاری در مرزهای شلمچه و چذابه برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی اتاق خرمشهر؛ این نشست به ریاست معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان خرمشهر و حضور جمعی از مدیران استانی و شهرستان های خرمشهر و آبادان و با هدف بهبود وضعیت صادرات از مرزهای شلمچه و چذابه برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی خرمشهر در تبیین برخی از مشکلات موجود در مرزهای زمینی استان با کشور عراق بیان کرد: عدم وجود مدیریت متمرکز و عدم هماهنگی دستگاه های نظارتی و امنیتی در اجرای امور تجاری امری است کع علیرغم مصوبه های مختلف، سال هاست در مرزهای زمینی شلمچه و چذابه پابرجاست. حساسیت مرز شلمچه در سمت عراق نیز با استقرار ۷ نهاد نظارتی، فراوان است، اما با تعیین مسئول هماهنگی مرز از سوی دولت عراق، تمامی معضلات و امور اجرائی مرز از سوی یک مدیر بررسی می شود که این امر تسهیل فراوانی در روند اجرای امور بر جای گذاشته است. از این رو لازم است تا در طرف کشورمان نیز این تدبیر اتخاذ تا هماهنگی با ساده سازی مسیر و روانسازی امور و توسط یک نهاد به مرحله ی اجرا در آید.

سید مصطفی موسوی در بخشی دیگر از صحبت های خویش گفت: بازرسی درب خروج و تاخیر در خروج خودروهای حامل کالا از مرز معضل دیگری است که باید با اتخاذ تدابیری چون رفع معضلات راه اندازی دستگاه ایکس ری کامیونی و ایجاد دروازه های خروج برطرف شوند.

ایشان افزود: ایجاد شرایط ایده آل و ممتاز امنیت اقتصادی در مرزهای زمینی استان خوزستان با کشور عراق می تواند ضمن بیشتر نمایان کردن اقتدار و قدرت کشور، رغبت به توسعه ی مراودات تجاری را نیز نزد بازرگانان عراقی افزایش دهد. لازمه ی این کار تداوم گشت های انتظامی و امنیت اقتصادی در طول سال و فصول رونق و رکود امر تجارت است. استمرار این گونه فعالیت ها وجهه ی تداوم امنیت را افزایش خواهد داد.

رئیس اتاق خرمشهر همچنین به امکان ترانزیت کالاها از مرز شلمچه به مقصد کشورهای مختلف اشاره کرد و گفت: لازم است از طریق کمیسیون های مشترک با کشورهای هدف چون عراق ، کویت و … مسیر ترانزیت صادرات کالا از مرز شلمچه به مقاصد مختلف را پیگیری نمود. وجود دفتر کارنه تیر در اتاق خرمشهر و فعال بودن این کنواسیون در کشورهای حوزه خلیج فارس و موافقت دولت عراق با آن نیز می تواند عامل مهم در اجرای این طرح به شمار آید.

موسوی راه اندازی بازارچه مرزی شلمچه را امری مهم در ایجاد اشتغال، رونق بازار و توسعه ی گردشگری خرمشهر برشمرد و افزود: امکان ورود کالاهای ضروری و مایحتاج شهروندان مرزنشین در چهارچوب مقررات و قوانین تسهیل کننده موجود، می تواند ضمن رفع نیازهای شهروندان حاشیه ای کشور و مناطق محروم با قیمت های پایین تر، رونق کسب و کار را بوجود بیارود. البته لازمه ی اجرای این کار تفعیل مجدد کد وارداتی در مرز شلمچه است که در چند سال اخیر راکد مانده است.

وی در پایان ضرورت استقرار گمرک سازمان منطقه آزاد اروند در پایانه مسافری را عاملی مهم در تفعیل مزایای ورود کالای همراه مسافر به شهرستان های خرمشهر و آبادان برشمرد.

آخرين مطالب این بخش

0 دیدگاه


    لطفا دیدگاهتان را بنویسید

    copyright2024 Khorramshahr Chamber Of Commerce, Industries, Mines and Agriculture

    کمک نیاز دارید? چت از طریق واتساپ