با دعوت اتاق بازرگانی خرمشهر از سفیر عراق در ایران و برگزاری نشست مشترک، بررسی شد:

راه های رفع معضلات تجاری و توسعه مبادلات دو طرف

 
با دعوت اتاق بازرگانی خرمشهر از سفیر محترم جمهوری عراق در ایران؛ نشستی با حضور اعضا هیئت رئیسه و هیئت نمایندگان اتاق خرمشهر و مسئولین اجرایی این شهرستان و با هدف رفع معضلات و مشکلات تجارت در شلمچه و بررسی راه های گسترش سطح معاملات و مبادلات تجاری دو طرف برگزار گردید.
توسعه و رونق اقتصادی بصره و خرمشهر میسر نخواهد بود مگر با همت، درایت و تعامل همه جانبه دو طرف
رییس اتاق بازرگانی خرمشهر در این نشست به سوابق و پیشینه درخشان روابط اقتصادی خرمشهر با کشور عراق اشاره نمود و افزود: ویژگی های مشترک بین خرمشهر و بصره از بعد فرهنگ، دین، مذهب ، زبان و معیشت را؛ به ندرت در میان شهرهای دیگر جهان میتوان یافت. و به واسطه این مشترکات وسیع از دیرباز روابط اقتصادی و تجاری برجسته و مؤثری از سوی خرمشهر با کشور عراق به طور عام و استان بصره به شکل خاص وجود داشته که تمامی این عوامل، اهرمی فزاینده جهت توسعه روابط تجاری دو منطقه در سال های اخیر بوده است.
هانی فیصلی افزود: در سالی که با فرمایش مقام معظم رهبری به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری شده ؛ توسعه و رونق روابط اقتصادی دو طرف مهم و ضروری به شمار میرود. و این توسعه میسر نخواهد شد مگر با رفع مشکلات فراروی فعالان اقتصادی.
بی شک مسئولین و مجریان بعدهای اقتصادی و سیاسی دو طرف نقش بسزایی در این راه خواهند داشت که مطمئنا با همت ،درایت و تعامل همه جانبه و فراگیر دو طرف نیل به هدف توسعه و رونق اقتصادی منطقه دور از ذهن و دست نیافتنی نخواهد بود.

ایشان ضمن ابراز امیدواری به رفع سریع مشکلات اقتصادی موجود با همکاری و درایت سفیر محترم عراق اضافه نمود: از اصلی ترین مشکلات موجود برای فعالان اقتصادی منطقه قوانین و شرایط اخذ ویزای متعدده برای بازرگانان ایرانی است که این امر مانعی جهت توسعه روابط تجاری و گسترش ارتباطات طرف های اقتصادی دو کشور است. نگاه ویژه و خاص به فعالان اقتصادی ایران به دلیل اهمیت و ضرورت سفرهای مداوم ضروری است و درخواست اتاق بازرگانی خرمشهر رفع شرایط خاص اخذ ویزای متعدده از جمله شرایط ضامن یا کفیل عراق و انجام آزمایشات بهداشتی برای بازرگانان می باشد.
فیصلی افزود : از دیگر موانع موجود در توسعه روابط میتوان به کمبود و محدودیت فضای موجود در بارانداز تجاری شلمچه از سوی کشور عراق اشاره نمود که این امر باعث کندی حرکت خودروهای حامل کالا و همچنین تاخیر در روند افزایش میزان تعاملات تجاری دو طرف شده است.
رییس پارلمان بخش خصوصی خرمشهر گفت: با توجه به اهمیت تجارت در جهان ، تعامل گمرک های بازرگانی کشورها نقشی مهم و موثر در توسعه روابط دارد. از این سو افزایش زمان فعالیت های گمرکی در شلمچه گامی مهم در افزایش میزان تبادلات تجاری خواهد داشت که این امر با تعامل دو طرف میسر خواهد شد.

رییس اتاق بازرگانی خرمشهر در پایان ضمن تشکر از سفیر محترم جمهوری عراق در ایران به جهت اهمیت به مسایل اقتصادی و توسعه روابط تجاری دو کشور، خواستار رفع معضلات و مشکلات تجاری در منطقه از جانب دستگاه های دیپلماسی، اجرایی و اقتصادی دو کشور شد.

 

 

خرمشهر و بصره باید مانند پیش به مهم ترین نقاط اقتصادی خلیج فارس تبدیل شوند
سفیر جمهوری عراق در ایران در نشست مشترک با اتاق بازرگانی خرمشهر ضمن اشاره به تغییر هیئت رئیسه اتاق خرمشهر و تحول و رشد در فعالیت های اقتصادی ناشی از آن گفت: تلاش ما به عنوان دولتمردان کشور عراق نیز در حفظ سطح روابط همه جانبه با ایران و حتی اعتلای آن به بالاترین درجه و سطح ممکن است.

سید راجح الموسوی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در زمینه توسعه روابط با عراق افزود: ملت ایران و عراق همچون انگشتان دو دست در هم تنیده و رابطه بین آنها ناگسستنی است. با وجود مخالفت ها و کارشکن دشمنان مشترک دو کشور سطح روابط دو کشور به شورت مستمر در حال استحکام و رشد است.

سفیر عراق بیان نمود: وجود مشکلات در راه و مسیر توسعه روابط اقتصادی دو کشور غیر قابل انکار است ، ما به عنوان دوات عراق نگاه خاصی به روابط اقتصادی با ایران داشته و تمام تلاش خود را در زمینه اقدام لازم در جهت رفع مشکلات به کار خواهیم بست.
ایشان افزود: صدور ویزای متعدده ۳ ماهه بدون قید وشرط برای بازرگانان ایران صورت میگیرد و همکاری لازم در زمینه صدور ویزای با مدت بیشتر از سوی سفارت عراق صورت خواهد گرفت.

الموسوی وجود دفاتر غیر قانونی در صدور ویزا را مانعی جهت گسترش تعاملات دانست و گفت: فعالیت های غیر قانونی با اخذ مبالغ غیر متعارف مشکلات عدیده ای را برای دو کشور بوجود آورده که امیدواریم با تعامل و همکاری دو طرف از فعالیت های این گونه دفاتر جلوگیری به عمل آید.
این مقام مسئول ضمن اشاره به جلسات خود با مسئولین محلی استان بصره در دو روز آینده افزود: رفع شرط انجام آزمایشات بهداشتی و وجود ضامن یا کفیل عراقی برای بازرگانان ایرانی از دستورات این جلسات خواهد بود.
سفیر عراق توسعه و تجهیز سایت تجاری شلمچه از جانب عراق و افزایش ساعات گمرک عراق را مهم و موثر دانست و افزود: فضای فعلی در عراق جهت بارانداز تجاری لایق فعالیت های اقتصادی و بازرگانان دو طرف نبوده و با وجود مشکلات داخلی اقدام لازم جهت توسعه این فضا و تجهیز مناسب آن توسط شرکت های عمرانی ایرانی در آینده نزدیک صورت گرفته است. همچنین رایزنی لازم جهت افزایش ساعات گمرک عراق در شلمچه انجام شده که با وجود اخذ موافقت های لازم به دلیل کمبود نیروی انسانی در گمرک شلمچه تا کنون این امر صورت نگرفته که به زودی و با تدابیر لازم این معضل نیز رفع و فعالیت های گمرک شلمچه به صورت شبانه روزی خواهد شد.

سید راجح الموسوی در پایان ضمن اشاره به وسعت سطح صادرات ایران به عراق بیان کرد: آرزوی ما توسعه روزافزون مبادلات تجاری دو کشور بوده و امیدواریم در آینده برنامه ریزی لازم جهت انجام بیشترین حجم از تبادلات تجاری ایران و عراق در مرز شلمچه صورت گیرد.
بازارچه مرزی شلمچه باید احداث شود

نائب رئیس اتاق بازرگانی خرمشهر ضمن اشاره به اخذ کد وارداتی برای مرز شلمچه با پیگیری اتاق خرمشهر، خواستار برنامه ریزی لازم جهت شروع مناسب این امر در شلمچه و همچنین احداث بازارچه مشترک تجاری در این مرز شد.
سید مصطفی موسوی همچنین اتصال خط راه آهن خرمشهر به بصره را به عنوان عاملی مهم در زمینه توسعه تجاری دو کشور برشمرد و افزود: اتصال خط آهن دو کشور در شلمچه ضمن افزایش توان و ضریب تباران دو کشور ، راه مواصلاتی و ترانزیتی مناسب جهت ارتباط اروپای شرقی و خلیج فارس برشمرد.
ایشان همچنین نقش لایروبی اروند رود را در توسعه روابط اقتصادی و تقویت جایگاه بنادر خرمشهر و بصره مهم دانست و خواستار انجام رایزنی های لازم در جهت این موارد از سوی سفارت عراق شد.

آخرين مطالب این بخش

0 دیدگاه


    لطفا دیدگاهتان را بنویسید

    copyright2024 Khorramshahr Chamber Of Commerce, Industries, Mines and Agriculture

    کمک نیاز دارید? چت از طریق واتساپ