در آستانه ۱۷ مرداد، روز خبرنگار؛ نشست رسانه ای ریاست اتاق بازرگانی خرمشهر و آیین تجلیل از خبرنگاران فعال رسانه های عمومی منطقه در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی خرمشهر برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی خرمشهر، رییس پارلمان بخش خصوصی این شهرستان در ابتدای این نشست ضمن تبریک روز خبرنگار به کلیه فعالان رسانه ای و عرصه های اطلاع رسانی گفت : خبرنگاران همواره در سخت ترین شرایط و با کمترین امکانات و درآمد سعی در روسن سازی افکار عمومی و بازتاب حقیقت محور رخدادهای مختلف جامعه هستند.

هانی فیصلی افزود: نقش خبررسانی و انعکاس صحیح و درست اخبار و رویدادها و مشکلات اقتصادی نقشی مهم در روشن سازی اذهان عمومی ، اطلاع رسانی به مسئولین و رفع معضلات دارد. از این رو خبرنگاران را میتوان بعنوان تلاشگران پنهان عرصه های اقتصادی و اجتماعی به شمار آورد. تقدیر و تجلیل از تلاش و مقام این بخش مهم از جامعه هیچ گاه به راحتی امکان پذیر نخواهد بود و فراهم آوردن شرایط معیشتی و برآوردن نیازهای ابتدایی زندگی این قشر نباید بیش از این مغفول بماند.

رییس اتاق بازرگانی خرمشهر در بخش دیگری از این نشست به تشریح فعالیت های این نهاد بخش خصوصی در ۲۰ ماه گذشته پرداخت و بیان نمود: از زمان روی کار آمدن هیئت رییسه فعلی اتاق خرمشهر، هدفگذاری و برنامه ریزی لازم جهت رفع معضلات اقتصادی خرمشهر بوجود آمد که با تلاش ها و پیگیری های مستمر نتایج مثبتی نیز حاصل گردید.

وی در تشریح فعالیت های صورت گرفته گفت: با توجه به وجود فرمانداری ویژه و معاون استانداری در خرمشهر امکان تشکیل شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی فراهم آمده بود که تا پیش از روی کار آمدن هیئت رییسه جدید اتاق، تشکیل این نهاد مهم اقتصادی مغفول مانده بود که با درخواست های مکرر موفق به راه اندازی جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی از انتهای سال ۹۵ شدیم. ۱۱ نشست از این شورا با هدف رفع معضلات زمینه های مختلف اقتصادی خرمشهر تا کنون برگزار شده و در بخش های مختلف مصوبات و تصمیمات مفیدی در جهت رفع موانع و نواقص موجود در رشته های مختلف اقتصادی خرمشهر به دست آمده است.

فیصلی افزود: به موازات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، میزبانی و برگزاری نشست های کمیته اقتصادی خرمشهر به منظور بررسی و رفع موارد خرد اقتصادی شهرستان نیز در دستور کار اتاق بازرگانی خرمشهر قرار گرفت که در ۲۰ ماه اخیر بیش از ۳۰ جلسه از این کمیته با همکاری نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی و دیگر مسئولین دولتی منطقه برگزار و موضوعات مهم اقتصادی خرمشهر مورد بررسی و واکاوی قرار گرفت.

رییس پارلمان بخش خصوصی خرمشهر ،
– پذیرش چهار هیئت تجاری و حکومتی از عراق،
– میزبانی از هیئت های تجاری از کشورهای مالزی، کره و ارمنستان،
– دعوت و برگزاری نشست با سفرای کشورهای عراق و عمان،
– اعزام هیئت های تجاری به کشورهای کویت، عمان، قطر و عراق،
– مشارکت در ۴ نمایشگاه بین المللی تخصصی و ۵ همایش منطقه ای،
– امضای سه تفاهم نامه بین المللی و یک تفاهم نامه منطقه ای
– و برگزاری بیش از ۴۰ دوره آموزشی تخصصی را از دیگر دستاوردهای اتاق بازرگانی خرمشهر در این دوره بیان نمود.

ایشان همچنین
– برگزاری دو همایش ملی با موضوعات معرفی توانمندی های منطقه آزاد اروند و گسترش تجارت با کشور عراق با حضور مقامات کشوری و مهمانان خارجی،
–  اعزام هیئت های تجاری و بازاریابی به گرجستان ، روسیه، تونس و کویت
–  و برگزاری ۶ نمایشگاه تخصصی در منطقه آزاد اروند را از برنامه های اتاق بازرگانی خرمشهر تا پایان سال برشمرد.

هانی فیصلی در پاسخ به سوالات خبرنگاران حاضر در نشست،ضمن اذعان به مشکلات عديده اقتصادی و تجاری در منطقه بیان نمود: مشکلات و معضلات موجود در منطقه را می توان به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم نمود.

این مقام مسئول در تشریح این مورد افزود: صدور بخشنامه ها و آیین نامه های نا متعارف و غیرکارشناسی، عدم وجود مدیریت یکپارچه و متمرکز و دوگانگي قوانین در منطقه آزاد اروند، نوسانات ارزی و اقتصادی و لغو و یا عدم اجرای صحیح قوانین، معافیت ها و امتیازات خاص تجاری منطقه از مهم ترین عوامل موثر داخلی در ایجاد مشکلات اقتصادی منطقه می باشند.

فیصلی ادامه داد : در بخش خارجی نیز وجود گروه های انحصاری اقتصادی در مرزهای مشترک، دخالت های گروه های سیاسی مختلف، عدم اجرای یکپارچه و هماهنگ قوانین گمرکی کشور عراق در مرز شلمچه و اعمال قوانین مخل در گسترش همکاری های دو جانبه از موارد تاثیر گذار بر روابط تجاری فعالان اقتصادی منطقه می باشد.

 

فیصلی همچنین به نشست اخیر با دکتر نهاوندیان، معاون اقتصادی ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: در این نشست مشکلات مهم اقتصادی منطقه به معاون رییس جمهور منعکس گردید و راهکارهایی چون ایجاد کارگروه و رایزنی بین المللی جهت لایروبی اروند رود به منظور ورود شناورهای با تناژ بالا و رفع موانع در اجرا و تخصیص مشوق های تجاری، معافیت های گمرکی و امتیازات افتصادی در خرمشهر جهت رفع معضلات موجود مطرح گردید.

آخرين مطالب این بخش

0 دیدگاه


    لطفا دیدگاهتان را بنویسید

    copyright2024 Khorramshahr Chamber Of Commerce, Industries, Mines and Agriculture

    کمک نیاز دارید? چت از طریق واتساپ