نشست کمیته اقتصادی خرمشهر با حضور نماینده مجلس، مدیران اجرائی و فعالان اقتصادی این شهرستان با موضوع بررسی معضلات تجاری شلمچه در اتاق بازرگانی خرمشهر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی خرمشهر؛ در طوی یک سال گذشته میزات تجارت از مرز شلمچه با رشدی منفی به سوی کاهش سوق پیدا کرده است. به شکلی تعداد زیادی از جوانان و کارکنان فعالان اقتصادی شاغل در این مرز ، به معضل بیکاری دچار و با تنگناهای مهم اقتصادی و معیشتی روبرو شده اند.

از این رو نشست کمیته اقتصادی خرمشهر به منظور بررسی دلایل این افت و ایجاد راهکارهای لازم با طرح مسائل مهم و مختلفی برگزار گردید. نائب رئیس اتاق بازرگانی خرمشهر در این نشست اعلام کرد: شلمچه یکی از معابر اصلی در گذر مسافر و بارهای تجاری به عراق به شمار میرود و علاوه بر آن تکمیل کننده محورهای اشتغال منطقه می باشد.

سید مصطفی موسوی افزود: این مرز مهم تجاری اکنون با مشکلات عدیده ای مواجه شده است که اکثر آنها به عدم مدیریت صحیح بخش دولتی و صدور بخشنامه های انی در این زمینه بر میگردد. تاثیر این مشکلات ایجاد ضرر و زیان به بخش خصوصی شده است و طبیعی است که این بخش از جامعه که ماهیتاً به دنبال کسب سود و درآمد می باشد به جائی که باعث زیان و ضرر مالی گردد ورود نکنند.

ایشان اضافه کرد: ۲۵ الی ۳۰ درصد از مشکلات موجود در مرز تجاری شلمچه به عوامل داخلی کشور و مابقی به شیوه کار و قوانین و قواعد کشور عراق و همچنین دیپلماسی بین المللی ضعیف دولتمردان برمیگردد.

موسوی بیان کرد: طبق امار در سه ماهه نخست سال جاری شاهد ۶۱ درصد کاهش میزان صادرات به نسبت مدت مشابه سال قبل بوده ایم، در مقابل اما در مرز مجاور چزابه شاهد ۳۵ درصد افزایش صادرات بوده اسم. عمده ترین دلیل این امر عدم رعایت تناژ قانونی و مصوب در بارنامه های صادر شده (مانیفست) در مرزهای دیگر است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خویش بر لزوم نصب دستگاه های ایکس ری اشاره نمود و گفت: با نصب این دستگاه ها، عدم انبار کالاها و حمل یکسره بدون نیاز به ترانشیپ و خروج عوامل انسانی و اشتباهات ناشی از آن را شاهد خواهیم بود و افزایش سرعت حمل و تقل و حصول شرایط امنیت مورد نیاز دستگاه های نظارتی تامین میگردد. از طریق نصب این دستگاه ها همچنین می توان به گشایش مرزهای ترانزیتی و در نهایت تبادل کالاها به صورت حمل یکسره به کشور کویت از طریق مرزهای شلمچه به صفوان دست یافت.

نائب رئیس اتاق خرمشهر در پایان با اشاره عدم وجود مدیریت متمرکز و یکپارچه در مرزر شلمچه بیان نمود: مدیریت چند گانه در شلمچه سبب تداخل وظایف و عدم انجام امور به شکل صحیح و هماهنگ شده که انتظار داریم با همدلی و هماهنگی راهکار مناسبی برای این معضل در نظر گرفته شود.

 

خرمشهر؛ برای رفع مشکلات موجود عزمی راسخ و مدیران پیگیر می خواهد

نماینده مردم خرمشهر و مینوشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست ضمن اشاره به مشکلات متعدد در مرز شلمچه، اعلام کرد: اصلی ترین معضلات شلمچه در امور اقتصادی را می توان به دو شکل بیان نمود: اول تعدد دستگاه های نظارتی با قانون های منحصر به هر دستگاه که تمام امور و فعالیت ها را در برگرفته و پرداختن به امر اقتصاد را دچار خلل نموده است و دوم صدور ائین نامه های داخلی هر سازمان بنا به سلایق و تصمیمات خلق الساعه که پا را فراتز اجرای قانونی گذاشته و امرار معاش را برای فعالان اقتصادی به چالش میکشد. اگر بنا بوده که دوربین های امنیتی و نظارتی را بر خرمشهر بگسترانیم ، چرا اجازه ورود مردم به شهر و سکونت در آن را داده ایم . شهروندان خرمشهری نیاز به زندگی بدون نگاه های شدید امنیتی دارند.

عبدالله سامری افزود: وقتی زیر ساخت های لازم رادر منطقه ایجاد نشده است، چگونه تصمیم به توسعه منطقه آزاد اروند گرفته شد. در حالی که شاهد آن هستیم که حتی در حاکمیت بر دستگاه های دولتی نیز در این منطقه دچار چالش شده ایم. همه در ابهام هستند که تابع چه قوانین و سازمانی باشند و قانون حاکمیتی منطقه چه قانونی باید باشد و این سبب عدم تمرکز مدیریت ها به شکلی یکپارچه، جامع و صحیحی است.

ایشان بیان کرد: به دلیل ضعف مدیریتی دستگاه های دولتی ، نمایندگان مجلس راساً وارد کارهای اجزائی شدهاند و وظایف قانونگذاری خود را در اولویت دوم قرار داده اند.

سامری تاکید کرد: خرمشهر نیازمند تشکیل شورای اقتصادی با عضویت بخش خصوصی و دستگاه های ذیمرجع دارد تا از آن طریق مشکلات رأساً به شکل کارشناسانه و در اسرع وقت رفع گردد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خویش بیان نمود: کد وارداتی شلمچه با دستور صریح مدیر کل گمرک جمهوری اسلامی ایران اختصاص داده شده است اما علت این که چرا تا کنون عملیاتی نشده است را باید در بحث مدیران گمرک شهرستان جستجو کرد.

وی به رفع روایدی اتباع بیگانه جهت ورود به منطقه آزاد اروند اشاره نمود و گفت: ورود گردشگران خارجی بیش از مضرات، مطمئنا مزیت هایی را برای منطقه دارد. اگر ضعف و مشکلی در ورود گردشگران به وجود آمده به ضعف مدیریتی و عدم تفکر برای ایجاد زیرساخت کافی و لازم بر میگردد . در وضعیت کنونی اقتصاد کشور و نیاز به ارز باید از فرصت ورود این گردشگران به صورت بهینه و کنترل شده بهره لازم را ببریم.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس در پایان بر لزوم ایجاد همدلی در میان اقشار مختلف شهرستان اشاره نموده و افزود: خرمشهر نیازمند همدلی و همراهی همه دستگاه ها و بخش خصوصی جهت ایجاد زیرساخت ها، رفع نواقص و مشکلات دارد. خرمشهر برای مشکلات بوجود امده پس از جنگ ، عزمی راسخ می خواهد، مدیرهای دلسوز و پای کار باید زمام امر را به دست بگیرند هر که توان کار مضاعف و پیگیری مداوم را ندارد از عرصه خدمت رسانی کنار برود تا نیروی با انگیزه و کارآمد جهت رفع سریع مشکلات وارد گود بشود.

 

نصب دستگاه های ایکس ری و بهره مندی از جاده دسترسی اختصاصی کالاهای صادراتی مرز شلمچه ظرف روزهای آنده به سرانجام میرسد

مدیر سایت تجاری شلمچه اعلام نمود: دستگاه های ایکس ری کامیونی ویژه مرز تجاری شلمچه خریداری شده اند اما پس از جانمئی موانعی جهت نصب آنها وجود داشت. که با رفع این موانع و فراهم نمودن بستر و زمینه لازم نصب این دستگاه ها در آینده ای نزدیک صورت خواهد گرفت.

سید احمد اواالی افزود: در حال حاضر دو بارانداز تجاری به متراژ ۱۳ و ۸ هکتار در مرز شلمچه راه اندازی شده اند که بارانداز ۱۳ هکتاری در چند ماه گذشته و با وجود امکانات لازم و مناسب از جمله استراحتگاه و اماکن بهداشتی و رفاهی و … به بره برداری رسید. همچنبن بارانداز تجاری ۸ هکتاری برای تسهیل امر تجارت به پارکینگ خودروهای عراقی اختصاص خواهد یافت.

وی همچنین از تاسیس جاده دسترسی ویژه خودروهای حمل بار صادراتی به شلمچه خبر داد و افزود: در آنده ای نزدیک جاده دسترسی شلمچه برای کالاهای صادراتی به آمادگی کامل و جهت بهره برداری در اختیار فعالان اقتصادی قرار خواهد گرفت.

اولی در پایان گفت: سازمان منطقه آزاد اروند وظیفه تشهیل و فراهم آوردن بستر مناسب جهت توسعه تجاری و همچنین پشتیبانی و حمایت از بازرگانان را بر عهده دارد و وظایف دیپلماسی ، رایزنی های بین المللی و ایجاد زمینه لازم جهت جذب خریداران عراقی با بازریابی مناسب و هرفمند از وظایف دیگر دستگاه ها و بخش خصوصی است.

 

آخرين مطالب این بخش

0 دیدگاه


    لطفا دیدگاهتان را بنویسید

    copyright2024 Khorramshahr Chamber Of Commerce, Industries, Mines and Agriculture

    کمک نیاز دارید? چت از طریق واتساپ