✅در حاشیه نشست اتاق بازرگانی خرمشهر و مسئولین تجاری خوزستان با رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران؛ معاون اقتصادی و بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ضمن اعلام حمایت کامل از برنامه های بخش خصوصی در توسعه روابط تجاری، از جمله اعزام هیات تجاری به کشورهای مختلف؛ اعلام کرد: در فرآیند اعزام هیات های تجاری روند ایده آل را در پیش بگیریم. پس از تعیین کشورهای هدف، باید نیازسنجی این کشورها صورت گیرد تا اعزام هیات های تجاری و بازاریابی بر اساس این نیاز سنجی ها و اولویت های مربوط به آن صورت گیرد.
نجفیان گفت: سازمان صنعت معدن و تجارت خوزستان آمادگی کامل خود را جهت حمایت و همراهی برنامه های مختلف توسعه تجاری از جمله اعزام هیات ها را در چهارچوب اصول و سازماندهی مناسب را اعلام می نماید.
وی افزود: در اعزام هیات های تجاری با هماهنگی مناسب، برنامه ریزی جامعی صورت گیرد تا با دانش کامل در کشور هدف حاضر و بیشترین عایدی حاصل گردد. همیشه این را در نظر بگیریم که حضور نامناسب و خنثی یک هیأت تجاری ، پیامدهای منفی به مراتب بدتر از عدم حضور هیات های تجاری دارد.
ایشان در بخش دیگری از صحبت های خویش ضمن اشاره به سه اتاق بازرگانی در استان خوزستان گفت: وجود این سه اتاق در استان فرصت مناسبی است که میتواند کمک شایانی در پیشبرد اهداف و برنامه های اقتصادی منطقه نماید. با هماهنگی و برنامه ریزی مناسب از این فرصت بهره ببریم و نباید با عدم همراهی و همگامی آن را به تهدید تبدیل کنیم.
نجفیان بیان کرد: در بررسی آمار جهت برنامه ریزی های خود، باید تحلیل مناسب را مدنظر گرفته تا برنامه ریزی اصولی و صحیح صورت گیرد.
معاون اقتصادی سازمان صنعت معدن و تجارت خوزستان ادامه داد: مهم ترین عامل رقابت در تصاحب بازارهای جهانی قیمت تمام شده صادرات یک محصول است. موردی که هیچ گاه از آن حمایت لازم صورت نگرفته به شکلی شاهد آن هستیم که علیرغم فراخوان های گوناگون به بازرگانان در توسعه تجارت به کشورهای هدف؛ نتوانستیم تعرفه های مناسبی جهت صادرات کالای خویش به این کشورها برای بازرگانان خویش بوجود آوریم.
وی افزود: ما بازرگانان را با دست بسته به مبارزه تجاری در بازارهای جهانی فرستاده ایم. باید حمایت مناسب ابزاری و سیاستی از بخش خصوصی به صورت بهتر و گسترده تری انجام گیرد. بسیاری از مشکلات صورت گرفته برای تجار به عنوان سفیر اقتصادی خارج است. عدم وجود فرایندهای حمایتی و خاص در تعرفه های خارجی و گاه سیاست برخی دستگاه های داخلی سبب سختی مسیر توسعه تجارت برای بازرگانان شده است.