در سال حمایت از کالای ایرانی، یکی از بهترین روش های حمایت از تولید و کالای داخلی، توسعه صادرات از طریق رفع معضلات بازرگانی و بهبود فضای بازاریابی خواهد بود. از این رو برامه ریزی و فعالیت در مسیر معرفی کالای ایرانی به جهان، اقدام لازم و ضروری در بهبود وضعیت صنعت و اقتصاد کشور خواهد بود.
به گزارش روابط عمومی اتاق خرمشهر؛ با هدف بهبود فضای صادرات کالای ایرانی به کشور روسیه، نشستی با حضور رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در روسیه، مسئولین بخش تجارت منطقه و فعالان اقتصادی برگزار و راه های بهبود فصای تجاری با این کشور مورد بررسی قرار گرفت.
رئیس اتاق بازرگانی خرمشهر در تبیین اهداف این نشست گفت: از آنجائیکه حمایت از تولید در گرو تضمین فروش و بهبود فضای صادرات کالاها به دست می آید؛ برنامه هایی را جهت توسعه صادرات به کشورهای مختلف در دستور کار خود قرار داده ایم که در گام نخست و با برگزاری این نشست روش های توسعه تجارت میان ایران و روسیه را واکاوی نمودیم.
هانی فیصلی افزود: با تکیه به روابط مناسب سیاسی و اقتصادی فی ما بین ایران و روسیه، تجارت با این کشور به عنوان یکی از پهناورترین همسایه های ایران بسیار حائز اهمیت است که متاسفانه تا کنون به دلایل مختلف این امر مغفول مانده است.
وی ضمن اشاره به عدم وجود اطلاعات کامل و صحیح بازرگانان در رابطه با چگونگی انجام مراودات تجاری با کشور روسیه افزود: در توسعه تجارت نقش صادرات کالاهای ایرانی، محور کلیدی داشته و اطلاع از ظرفیت های بازار روسیه و نیازمندی های آن می تواند اهرم اصلی در گسترش مروادات اقتصادی و بازرگانی با کشور روسیه باشد که این امر از طریق توسعه روابط فعالان اقتصادی و نهادهای بخش خصوصی دو طرف با هماهنگی دستگاه دولتی قابل حصول خواهد بود.
ایشان در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم با برنامه ریزی و برگزاری این گونه نشست ها و برنامه ریزی مدون، ضمن رفع ابهام و پرسش های مرتبط با نحوه تجارت در روسیه، بتوانیم گامی مهم در جهت توسعه صادرات کالاهای ایرانی به این کشور برداریم.
صادرات ۴۰۰ میلیون دلار کالای ایرانی به روسیه در سال ۲۰۱۷
رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در روسیه اعلام کرد: بازار روسیه در سال اخیر ۲۹۰ میلیارد دلار واردات کالا از کشورهای مختلف جهان داشته که ایران با تنها ۴۰۰ میلیون دلار سهم چشمگیری در این بازار نداشته است.
فرهاد پرند افزود: با وجود افزایش ۲۹ درصدی صادرات کالاهای ایرانی در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال پیش از آن؛ اما همچنان با حجم ایده آل تجارت فاصله زیادی داریم. حداقل توقع و انتظار از صادرات کالای ایرانی به روسیه در هدفگذاری های صورت گرفته ۱۰ میلیارد دلار است که با عملکرد فعلی فاصله فراوانی دارد.
وی ضمن اعلام زمینه و بستر مناسب در گسترش تبادلات تجاری ایران و روسیه عنوان کرد: ضمن وجود ارتباطات مناسب و مرزهای ترانزیتی گوناگون با روسیه، عوامل موثر و مثبت فراوانی دیگر در روابط اقتصادی دو کشور وجود دارد که از این جمله می توان به روابط بانکی بسیار مناسب دو کشور اشاره نمود. به گونه ای که میتوان ادعا کرد ایده آل ترین روابط بانکی روسیه با جهان را ایران داراست.
این مقام مسئول ادامه داد: همچنین در اخذ روادید تجاری برای فعالان اقتصادی با کمترین مشکل مواجه بوده ایم به شکلی که روادید تجاری سه ماهه در کمتر از سه روز برای متقاضیان ایرانی صادر شده است.
دکتر پرند در تشریح فعالیت های صادراتی ایران به روسیه بیان نمود: مهم ترین صادرات کشور ما به روسیه مواد غذایی و خشکبار است که نسبتی نزدیک به ۶۰ درصد از کل حجم صادرات ایران به روسیه را در برمیگیرد. همچنین در دو سال گذشته و با صدور مجوز واردات محصولات دامی و آبزیان از سوی حکومت روسیه، زمینه و بستر لازم در صادرات این محصولات به این کشور فراهم شده که به مرور شاهد افزایش حجم صادرات این گونه کالاها نیز هستیم.
ایشان همچنین کالاهایی نظیر کشف، پوشاک، دارو، پلاستیک، مواد پتروشیمی و مواد ساختمانی را از دیگر زمینه های مستعد روسیه در پذیرش کالاهای ایرانی معرفی کرده و افزود: متاسفانه فعالان اقتصادی به دلایل ایجاد جو روانی منفی از سوی رقبای خود در سایر کشورها به طور قدرتمند وارد این حوزه های بازرگانی نشده اند. امنیت و قوانین روسیه بسیار ایده آل و مناسب جهت فعالیت اقتصادی است که این مورد را نباید با تاثیر گذاری از جو بوجود آمده از خارج از کشور به فراموشی سپرد.
رایزان بازرگانی ایران در روسیه ضمن بیان حضور فعال در بازار به عنوان مهم ترین مسئله در توسعه صادرات به روسیه افزود: پیشنهاد می نمایم از سوی ۶ اتاق بازرگانی و تعاون اهواز، خرمشهر و آبادان ، دفتری با عنوان مدیریت صادرات در مسکو راه اندازی شود تا با بازاریابی مناسب و انجام تحقیق و پژوهشات کافی، راه ورود کالاهای خوزستان به بازار روسیه را هموار نماید.
وی تاکید کرد با توجه به ظرفیت های ناب منطقه آزاد اروند می توان زمینه های مناسبی جهت سرمایه گذاری در این منطقه را فراهم نمود که در این راه و با توجه به همجواری این منطقه با کشور عراق و سایر کشورهای دیگر حوزه خلیج فارس ، می توان با برگزاری همایش های مناسب زمینه ورود سرمایه های کشورهای دیگر را فراهم نمود.
اعزام هیات تجاری و بازاریابی به کشور روسیه در شهریور ماه
نائب رئیس اتاق بازرگانی خرمشهر ضمن اشاره به تفاهم نامه منعقد شده با سازمان منطقه آزاد اروند افزود: برنامه مشترکی میان دو اتاق بازرگانی خرمشهر و آبادان در جهت اعزام هیئت تجاری به روسیه و چند کشور دیگر هدف در نظر گرفته شده تا از این طریق بستر لازم در توسعه تجاری منطقه فراهم آید.
سید مصطفی موسوی افزود: با توجه به این که خوزستان یکی از استان های قدرتمند در زمینه کشاورزی است، شرکت موثر در نمایشگاه مواد غذائی روسیه در شهریور ماه سال جاری می تواند گام موثری در معرفی کالاهای با کیفیت کشاورزی استان و توسعه صادرات آنها به روسیه به شمار آید.
ایشان همچنین در بخش دیگری از صحبت های خویش به رغبت فراوان فعالان بخش خصوصی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به ترانزیت کالاهای خویش از میدا دریای سیاه از طریق خاک ایران اشاره نمود و افزود: ترانزیت کالاهای وارداتی کشورهای حوزه خلیج فارس از منطقه دریای سیاه، حوزه قفقاز و آسیای میانه نزدیک به ۴۷ روز زمان می برد که این کالاها از طریق خاک ایران میتواند با تنها ۷ روز به مقصد برسد که این فرصتی بی بدیل در صادرات مجدد این کالاها، ارزآوری و توسعه تجاری خرمشهر خواهد بود.