❇️ اتاق بازرگانی خرمشهر میزبان هیئتی از مسئولین سرمایه گذاری استان بصره

نشست مشترک اتاق بازرگانی خرمشهر با رؤسای اتاق صنایع و مجمع سرمایه گذاران و مشاور استاندار بصره عراق با حضور نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی خرمشهر این نشست که با هدف توسعه و تقویت همکاری های صنعتی و سرمایه گذاری خرمشهر و بصره در ساختمان اتاق بازرگانی خرمشهر برگزار شد؛ گامی در جهت بهبود مشارکت های دو شهر در ایجاد و راه اندازی صنایع و بکارگیری نیروی کار تخصصی خواهد بود.

✅ راه اندازی خطوط ریلی خرمشهر_بصره و لایروبی اروند رود دو گام مهم و تاثیر گذار در توسعه اقتصادی منطقه خواهد بود

🔺نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی در این نشست ضمن اشاره به اختیارات محدود استانداری بصره گفت: عمده ترین مشکل در مسیر توسعه روابط اقتصادی خرمشهر با بصره؛ عدم وجود حاکمیت لازم از سوی استان بصره و وابستگی تصمیم گیری ها به دولت مرکزی است. وی افزود: با توجه به وجود خرمشهر در منطقه آزاد اروند و تسری قوانین خاص مناطق آزاد کشور در این شهرستان امکان تصمیم سازی، برنامه ریزی و گسترش همکاری از سوی طرف ایرانی بسیار فراهم تر است.

عبدالله سامری گفت: راه اندازی خطوط ریلی خرمشهر_بصره و لایروبی اروند رود دو گام مهم و تاثیرگذار در توسعه تجاری منطقه به شکل عام و بنادر خرمشهر و بصره به شکل خاص خواهد بود، که این موارد به دلیل اختلافات حزبی موجود در عراق تا کنون به مرحله بهره برداری و انجام نرسیده است.

ایشان ادامه داد: ایران آمادگی کامل جهت انجام این دو مورد به طور کامل را بارها اعلام کرده و درخواست ما از سوی جانب عراقی همکاری و موافقت با این موارد است.

سامری همچنین وجود ظرفیت های بیشمار خرمشهر در تمامی زمینه های اقتصادی را فرصتی بی نظیر برای سرمایه گذاران برشمرد و گفت: پتانسیل و امتیازات طبیعی و زیرساختی خرمشهر قابل مقایسه با نقاط همجوار نبوده و از این رو در حال رایزنی با سفرا و سرمایه گذاران کشورهای مختلف جهت توسعه سرمایه گذاری در خرمشهر هستیم.

 

 

✅ هر تحرك سرمایه گذاری در خرمشهر یا بصره تاثیر مستقیم بر توسعه شهر دیگر خواهد داشت

🔺نائب رییس اتاق بازرگانی خرمشهر نیز در این نشست گفت: در زمینه های سرمایه گذاری وبا پیگیری نماینده محترم خرمشهر در مجلس و برنامه ریزی های صورت گرفته از سوی بخش خصوصی و دستگاه های مرتبط؛ شاهد پیشرفت و توسعه زیادی بوده و خواهیم بود.

سید مصطفی موسوی افزود: با وجود این سرمایه گذاری ها نیز میتوان از ظرفیت موجود در زمینه گردشگری نیز بهره برد. خرمشهر ظرفیت های وسیعی در صنعت گردشگری دارد که با توجه به لغو روادید و ورود ۱۲۰ هزار گردشگر عراقی در دو ماه گذشته به منطقه؛ این فرصت جهت سرمایه گذاری مشترک با طرف عراقی فراهم آمده تا با کار همگام و همکاری هماهنگ اقدامی در توسعه زیرساخت ها و اماکن گردشگری خرمشهر انجام دهیم و گامی در توسعه اقتصادی دو شهرستان برداشته شود.

وی ادامه داد: ایجاد و احداث هتل ها، رستوران ها، مراکز تفریحی، تفرجگاه ها و بازارها از جمله طرح های مورد نیاز منطقه می باشد.

موسوی در پایان ضمن اشاره به استقبال متقابل سرمایه گذاران ایرانی جهت فعالیت های اقتصادی در خرمشهر بیان نمود: هر تحرک سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی در خرمشهر یا بصره تاثیر مستقیم ب شهر دیگر خواهد داشت.

 

 

✅ ایران دارای توانایی بالایی در صنعت و تولید است

🔺رییس اتاق صنایع بصره ضمن اشاره به توانایی بالای جمهوری اسلامی ایران در صنعت و تولید گفت: با توجه به وفور و در دسترس بودن صنایع قدرتمند و متنوع در ایران و همچنین وفور بازارهای پویا و فعال موجود در عراق به کالاهای با کیفیت؛ تولیدکنندگان دو کشور میتوانند با مشارکت، همیاری و تفاهم ؛ کالاهای مورد نیاز بازار بصره را چه در منطقه آزاد اروند و چه در شهرستان بصره تولید نموده و به یک سود دو طرفه برسند.

ماجد رشک عبدالله افزود: صنعتگران و سرمایه گذاران بصره دارای آمادگی کامل جهت ارائه زمین های صنعتی، مجوزهای قانونی و ملزومات دیگر به منظور احداث کارخانه و آغاز پروژه های صنعتی و تولیدی هستند. در این مسیر نیازمند پشتیبانی و حمایت فنی و تجربی از سوی همکاران ایرانی جهت راه اندازی خطوط تولید هستیم.

رییس مجمع سرمایه گذاران بصره نیز ضمن اشاره به اقدام شایسته ایران در رفع روادید ورود به منطقه آزاد اروند گفت: امیدواریم به زودی شاهد اقدام متقابل مشابهی از سوی دولت عراق باشیم.

وی تاکید کرد: درخواست ما از سوی فعالان و مسئولان ایرانی این است که علاوه بر تفکر جذب سرمایه گذار عراقی به منطقه، سرمایه گذاران ایرانی را نیز جهت توسعه اقتصادی بصره به این شهرستان هدایت نمایند.

ایشان همچنین با اشاره به صحبت های آقای سامری در زمینه محدودیت های استانداری و حکمت های محلی در عراق افزود: در حال رایزنی جهت رفع این نقیصه هستیم. برنامه ریزی مشترکی با استاندار بصره جهت تهیه و تدوین برنامه های لازم در زمینه بهبود اقتصادی منطقه هستیم که در همین راستا تصمیم و همت لازم جهت تمرکز تصمیم ها در مرز استان بصره بوجود آمده است.

آخرين مطالب این بخش

0 دیدگاه


    لطفا دیدگاهتان را بنویسید

    copyright2024 Khorramshahr Chamber Of Commerce, Industries, Mines and Agriculture

    کمک نیاز دارید? چت از طریق واتساپ