در همایشی از صادرکنندگان نمونه استان خوزستان تجلیل به عمل آمد.

به منظور تجلیل از فعالیت صادرکنندگان نمونه استان خوزستان و گرامیداشت روز ملی صادرات؛ همایشی در محل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل اتاق بازرگانی خرمشهر، در این همایش که با شرکت استاندار، مسئولین عالیرتبه دولتی و روسای سه اتاق بازرگانی استان برگزار گردید از ۱۵ صادر کننده نمونه استان با اهدای تندیس و جایز تقدیر به عمل آمد.

بر اساس این گزارش رییس اتاق بازرگانی خرمشهر ضمن تبریک روز ملی صادرات به فعالان این عرصه گفت: در سالی که به فرمایش مقام معظم رهبری به “اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال” نامگذاری شده ، اهمیت صادرات غیرنفتی بر هیچ کس پوشیده نیست.

هانی فیصلی افزود: همه میدانیم که برای حصول رشد و نمو اقتصادی، تقویت توان کیفی و کمی تولید یک کشور لازم و ضروری است. تولیدی که منجر به ایجاد اشتغال شده و در نهایت جهت بهره مندی بهینه،نیاز به صادرات کالاهای تولیدی دارد، تا با ارزآوری، میزان درآمد ملی را افزایش و سطح رفاه جامعه را فزون بخشد. چرخه ای ساده با حلقه های به هم تنیده؛ که حلقه آخر آن چیزی نیست جز صادرات.

رئیس پارلمان بخش خصوصی خرمشهر در ادامه گفت: استان ما از دیرباز به دلیل دروازه های تجاری بی نظیر و متنوع؛ خواستگاه و جایگاه معاملات تجاری کشور به شمار میرفته ،استانی که ظرفیت تبدیل به قطب تجاری منطقه را در خود داشته و به دلیل وجود ظرفیت های رنگارنگ در محصولات کشاورزی، تولید کالاهای مختلف وفعالیت صنایع عظیم قدرت رقابت با هر منطقه ای را در دل خود جای داده است . استانی که علاوه بر مواد خام و منابع نامحدود با در اختیار داشتن صنایع، زمین های حاصلخیز ، منابع آب و راه های ترانزیتی متنوع قلب بی بدیل اقتصادی کشور بوده و می تواند نبض تپش های اقتصادی کشور را در دست بگیرد. و همه میدانیم که این تنها با وجود فعالیت های صادرکنندگان و فعالان اقتصادی حاصل خواهد شد.

ایشان همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان با معرفی فعالان برجسته این حوزه را عاملی انگیزشی برای فعالیت بیشتر با کیفیت تر صادرکنندگان برشمرد و این گونه اقدام ها را جهت رفع ذره ای از خستگی مسیر صادراتی را از تن این فعالان مفید دانست و افزود: به قدرت میتوان گفت که “غبار خستگی صادرکنندگان را تنها میتوان با رفع مشکلات ، نواقص و معایب موجود در مسیر صادرات استان به صورت کامل زدود” و رفع این مشکلات تنها با همت مسئولین میسر خواهد بود.

فیصلی بیان کرد: اتاق بازرگانی خرمشهر به عنوان نماینده بخش خصوصی وظیفه خود میداند ضمن انعکاس این مشکلات ، خواستار رفع آنها باشد و در این مسیر اولین و مهم ترین معضل در راه توسعه مراودات تجاری خرمشهر را لایروبی و استخراج شناورهای مغروقه اروند رود میداند.

شاهراهی که از قدیم شریان اقتصادی استان بوده و با لایروبی آن، توان رقابت این بندرگاه تجاری را افزایش داده، میزان ورود شناورهای حجیم تر و با ظرفیت باربری بالا را بوجود آورده و در نهایت میزان مراودات تجاری را توسعه و توان اقتصادی منطقه و کشور را افزون میسازد.

وی برگزاری نشست های هدفمند و مداوم با مسسئولین کشور عراق جهت حصول تفاهم دو جانبه در مسیر لایروبی و خروج مغروقه ها میتواند را باعث حصول نتیجه و رونق بخشی به فعالیت های بازرگانی در خرمشهر و همچنین بازگشت تحرک ، پویایی و رونق به رگ های خرمشهر قهرمان برشمرد و بیان نمود: وجود زیرساخت های لازم و امکانات ترانزیتی بی نظیر همراه با نیروی انگیزشی و رغبت بازرگانان به فعالیت در بندر خرمشهر ؛ میتواند غنای سابق را به این گلوگاه تجاری برگرداند. پس بدانیم که اعطای تسهیلات، معافیت ها و امتیازات ویژه به این بندر همراه با اقدام جهت بازگشایی مسیر آبی کشتی های بزرگ ، امید خرمشهر جهت بازگشت به رونق تجاری و اقتصادی پیش از جنگ تحمیلی را زنده نگاه خواهد داشت.

رئیس اتاق بازرگانی خرمشهر در بخشی دیگر از صحبت های خود با اشاره به اهمیت مرز بین المللی شلمچه بیان کرد: مرز بین الملل شلمچه با زیرساخت های منحصر به فرد و ویژگی های ممتاز توان تبدیل به بزرگترین بندر خشک کشور و مهم ترین مرز خاکی منطقه را در دل خود قرار داده است.
مرزی که متاسفانه با مشکلات عديده ای گریبانگیر بوده و نفس تجاری منطقه را کند نموده است.

فیصلی وجود مشکلات متعدد در این مرز در امر صادرات را مانعی جهت پیشبرد اهداف اقتصادی منطقه برشمرد و گفت: عدم وجود تعرفه های یکسان در مرزهای مختلف مشترک با کشور عراق، صدور بخشنامه ها و قوانین گمرکی خاص، تعطیلی بدون هماهنگی و متناوب و هزینه های حمل و نقل غیر همگون؛ توان رقابت مرز شلمچه با سایر مرزهای زمینی با عراق را کاهش داده است و این در حالی است که اعطای تسهیلات خاص به سایر مرزها ، شلمچه را از رونق قابل حصول دور ساخته است.

ایشان افزود: چرا فعالان اقتصادی باید با چندگانگی قوانین و مقررات و هدفمند بودن تعرفه ها مواجه باشند، قوانین و تعرفه هایی که عمدتا از سوی جانب عراقی وضع شده و سبب کاهش انگیزه فعالان اقتصادی جهت خروج کالاهای خود از این مرز شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: از جهتی تعطیلی مکرر و متناوب مرز شلمچه از سوی جانب عراقی در مناسبت های مختلف بالاخص اربعین حسینی سبب رکود فعالیت های صادراتی از این مرز مهم بین المللی کشور شده و توان فعالیت های بازرگانان را کاهش میدهد. اتاق خرمشهر ضمن درخواست رایزنی جهت کاهش تعطیلات مرز پیشنهاد می نماید با ایجاد زیرساخت ها و امکانات لازم در این مرز، مسیر ترانزیتی ویژه فعالیت های بازرگانی را از شلمچه تا بصره را راه اندازی کرده تا تعطیلی دروازه های مرزی در مناسبت های خاص به کمترین حد ممکن رسیده و فعالیت های صادراتی همواره و مستمر صورت گیرد.

 

رئیس پارلمان بخش خصوصی کندی ورود و خروج کامیون های حمل بار از دروازه های ورودی مرز را سبب تاخیر در روند تجاری شلمچه و ایجاد بی نظمی و بی رغبتی در فعالیت های بازرگانی این مرز برشمرد و افزود: ما به عنوان نماینده بخش خصوصی خواستار استقرار دستگاه های ایکس ری کامیونی و راه اندازی دروازه های خروجی متعدد در مرز شلمچه می باشیم.

 

فیصلی ادامه داد: تکمیل پروژه مسیر راه آهن خرمشهر _ بصره و اتصال آن به شبکه های ریلی ایران و عراق نیز میتواند علاوه بر تسریع روند صادرات کالا، راه حل مناسبی جهت رفع معضلات موجود باشد. راهکاری که با وجود صرف هزینه های لازم همچنان تکمیل نشده و نیازمند همتی مضاعف جهت ایجاد کمیته مشترک دو کشور به منظور تکمیل این پروژه می باشد.

وی همچنین تعرفه های حمل و نقل گرانتر و عدم وجود رویه یکسان و مشخص در تعیین نرخ ترانزیت نیز مشکل عمده بازرگانان شلمچه معرفی کرد و بیان نمود: اتاق خرمشهر جهت رفع این معضل پیشنهاد تأسیس اتحادیه حمل و نقل بین دو کشور را جهت نرخ گذاری معین و ثابت ارائه مینماید.

در ادامه رئیس اتاق بازرگانی دیگر مشکلات صادرات به کشور عراق را صدور بخشنامه های آنی، ممنوعیت یکباره صدور کالاهای خاص، افزایش تعرفه های گمرکی در شلمچه و سخت گیری در ورود و خروج بازرگانان از مرز شلمچه به کشور عراق را عنوان کرده و گفت: همه این موارد از خواسته های به حق بازرگانان جهت رفع مشکلات در مسیر خدمتگزاری صادرات به کشور بوده که رفع آنها نیازمند به ایجاد کمیته لازم جهت ایجاد دیپلماسی با کشور عراق می باشد.

 

 

فیصلی در پایان افزود: اتاق خرمشهر به عنوان پارلمان بخش خصوصی تقاضای رایزنی وزارت امور خارجه و سایر مسیولین مرتبط کشور با همتایان عراقی را دارد تا با رفع مشکلات تجاری موجود در منطقه رونق تجاری به منطقه را برگردانده و رشد اقتصادی خوزستان را فراهم آورد. باشد که با رونق اقتصادی بتوان کمی از دین خوزستان به کشو را ادا نمود.

آخرين مطالب این بخش

0 دیدگاه


    لطفا دیدگاهتان را بنویسید

    copyright2024 Khorramshahr Chamber Of Commerce, Industries, Mines and Agriculture

    کمک نیاز دارید? چت از طریق واتساپ