علیرغم رکود اقتصادی جهان در دو سال اخیر به دلایلی چون شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کامل و یا شبه تعطیلی بیشتر فعالیتهای تولیدی و تجاری و همچنین کمرنگ شدن فعالیت اقتصادی از یک سو و علی الخصوص تاثیر فزاینده ی این عوامل در کشور عزیزمان باتوجه به محاصره اقتصادی بیگانگان و تحمیل تحریم ها و تورم چند برابری کالاها به ویژه در حوزه ی مواد اولیه تولید، شاهد این هستیم که صنعت آبزیـان
کماکان در حالت عادی قرار داشته و تولید آن روز بروز افزایش می یابد و تورم آنچنانی نسبت به محصولات پروتیئنی مشابه نداشته است.
طبق آخرین آمار صادرات آبزیان در هفت ماهه ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، ۲۰% و مصرف سرانه از۱۲ به ۱۳/۳ افزایش یافته، دلیل این افزایش آن است که این صنعت علیرغم سختی ها و کاستیها و مشکلات موجود در حال رشد و توسعه است.
با وجود موارد فوق مشکلات عدیده ای وجود دارد که نیاز به حمایت سخت دولت جهت رفع آن خواهد داشت، که نبود بازاریابی دقیق و شناسایی بازار هدف و نا امن بودن سرمایه گذاری در بخش تولید و صادرات بعلت قوانین و بخشنامه های خلق الساعه از مهم ترین این موانع است.
تحمیل عوارض به برخی از کالاها و لغو معافیت های قانونی دیگر، ارزش غیرواقعی بعضی از کالاهای صادراتی و الزام صادرکننده به برگشت ارز صادراتی طبق اظهارنامه گمرکی، مواردی است که باعث عدم انجام تعهدات طرف ایرانی از یک سو و سلب اعتماد طرف مقابل خارجی نسبت به تاجر ایرانی و در نتیجه از دست دادن بازار هدف از سوی دیگری است که همه ی این موارد نتیجتا کاهش سود ملی و ارزآوری را نتیجه میدهد و خروج تدریجی صادرکننده این محصول از چرخه اقتصادی را باعث می شود.
از این رو به نظر میرسد لازم است دولت، با بررسی دقیق عوامل مهم اقتصادی در حوزه صنعت آبزیان و صادرات محصولات آن، سیاست ها و عوامل انگیزشی چون موراد ذیل را در برنامه کار قرار دهد :
۱- نظارت بر کاشت و برداشت محصولات آبزیان توسط شیلات و تنظیم گونه های تولید و ایجاد تعادل در بازار نسبت به عرضه و تقاضای بازار داخلی و خارجی
۲- ایجاد مراکز عمل آوری محصولات آبزیان با تکنولوژی روز و استاندارهای جهانی و اعمال حمایتهای مالی دولت و نظارت بر عملکرد آن
۳- بازاریابی و شناسایی بازارهای جدید توسط رایزن بازرگانی سفارتخانه های ایران در کشورهای مختلف و شرکت در نمایشگاه های داخلی و خارجی و ایجاد فضای تبلیغاتی مناسب
۴- بازنگری دولت نسبت به قوانین مالیات- بیمه – سود بانکها و تعیین نسبت مناسب و ویژه ی تولید این محصول در این قوانین
۵- هدایت تولید کنندگان به برند سازی در رعایت استانداریهای بین المللی جهت حفظ جایگاه آبزیان ایران در بازارهای جهانی
۶- درج ارزش واقعی کالاهای صادراتی طبق بازار داخلی و خارجی و حذف ارزش کاذب بعضی کالاها
در پایان شاید ضروری است که یادآوری کنیم که حفظ تولید در این برهه زمانی سخت و حساس، کار بزرگی ست که نیاز به حمایت و هماهنگی کلیه دست اندرکاران این بخش دارد و نکته ی مهم دیگر ، حفظ بازار هدف صادرات و اعتماد طرف خارجی و در نهایت رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده در زمینه تولید و صادرات است.
بزرگترین مشوقی که یک تولیدکننده یا صادرکننده به آن نیاز دارد، ایجاد بستر مناسب بازار فروش داخلی و خارجی است. نبود این عوامل خروج یک تولید کننده یا صادرکننده صنعت آبزیان از دایره اقتصادی کشور به دلیل کسب سود ناچیز یا تحمیل ضرر خواهد بود که این امر علیرغم هزینه های میلیاردی در زمینه تولید و صادرات و متحمل شدن ریسک و آسیب روحی و روانی ضربه ای عظیم به پیگره صنعت آبزیان خواهد بود.