نشست هماهنگی راه اندازی کارنه تیر با حضور مدیران و کارشناسان استانی، منطقه آزاد اروند و شهرستان خرمشهر و همچنین نمایندگان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی خرمشهر برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی اتاق خرمشهر؛ پنجمین واحد صدور گواهی ترانزیتی کارنه تیر در کشور، پس از چند ماه پیگیری و اخذ موافقت لازم از مراجع ذیربط، در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر راه اندازی و افتتاح خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی خرمشهر ضمن اعلام خبر فوق بیان نمود: کارنه تیر سندی است گمرکی که برای ترانزیت بین‌المللی کالا در چارچوب کنوانسیون تیر 《TIR》 در کشور مبدأ صادر می‌شود و به موجب آن کالا در وسیله نقلیه جاده‌ای به‌طور پلمپ شده از خاک کشورهای بین راه عبور می‌کند و تا مقصد نیازی به انجام تشریفات گمرکی مربوط به ترانزیت در مرزهای ورودی و خروجی این کشورها طبق قوانین داخلی آن‌ها نخواهد بود.

سید مصطفی موسوی افزود: با توجه به مجاورت خرمشهر با کشورهای عراق و حوزه خلیج فارس و بهره برداری استان خوزستان از دو مرز زمینی فعال و چندین بندر تجاری، ظرفیت صادرات کالاهای ترانزیتی با توانی بالا در این استان وجود دارد که لازمه ی توسعه ی این بخش ترانزیتی از تجارت بین الملل کشورمان، راه اندازی دفتر صدور گواهی های کارنه تیر جهت بهره برداری فعالان اقتصادی از این مزیت بود.

ایشان به امکان توسعه مسیرهای ترانزیتی منطقه به کشورهای حوزه های خلیج فارس و سوریه از طریق خاک عراق اشاره کرد و افزود: یکی از مزیت های راه اندازی این عملیات ترانزیتی، ایجاد بستر صادرات ارزان و امن کالا به کشورهای کویت، عربستان، سوریه و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس است.

موسوی تاکید کرد: مزایای فراوانی برای بازرگانان جهت بهره بردن از خدمات این کنواسیون وجود دارد که برخی از آنها بی شک، افزایش امنیت بارهای صادراتی و سرعت عملیات تجاری در مرزها و همچنین کاهش آسیب های ناشی از ترانشیپمنت و هزینه های آن خواهد بود.

رئیس اتاق خرمشهر ادامه داد: صدور این گواهی ها، بار مسئولیت و حجم کار فراوان را از عهده ی سازمان های نظارتی و دخیل در امور تجاری در مرزها و بندرگاه ها کاهش خواهد داد.

وی همچنین گفت: بر اساس برخی از آمار، در سال گذشته بالغ بر ۹ میلیون کالای ترانزیتی از مرزهای کشور خارج شد که سهم استان خوزستان تنها ۵۰۰۰ تن از این کالا بوده که نیاز است با توجه به ظرفیت ها و موقعیت جغرافیائی مناسب این استان این آمار افزایش یابد. همچنین در سال جاری و توسط ۴ شعبه کارنه تیر فعال در کشور برای مجموع ۸۳۴۰۰ تن از کالاهای صادراتی و وارداتی مجوز کارنه تیر صادر شده که این آمار با فعال شدن و افتتاح رسمی دفتر کارنه تیر اتاق خرمشهر در دی ماه سال جاری با افزایش روبرو خواهد شد.

آخرين مطالب این بخش

0 دیدگاه


    لطفا دیدگاهتان را بنویسید

    copyright2024 Khorramshahr Chamber Of Commerce, Industries, Mines and Agriculture

    کمک نیاز دارید? چت از طریق واتساپ