در دیدار نماینده منتخب مردم خرمشهر و مینوشهر در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بر ضرورت استقلال اتاق های بازرگانی و ارتقای جایگاه آنان تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق خرمشهر؛ مصطفی مطورزاده با حضور در اتاق خرمشهر با هیئت رئیسه این اتاق دیدار و گفتگو نمود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر در این دیدار مهم ترین مطالبات بخش خصوصی و فعالان اقتصادی را بیان کرد. سید مصطفی موسوی گفت: بررسی قوانین اتاق بازرگانی باید در راستای ایجاد زمینه استقلال این نهاد و با هدف ارتقای جایگاه اتاق های بازرگانی صورت گیرد.

ایشان افزود: دارا بودن اتاق های بازرگانی قدرتمند بی شک عوایدی چون افزایش توان اقتصاد مقاومتی را در پی خواهد داشت. در این راستا علاوه بر حفظ و اعتلای جایگاه اتاق ها می بایست قوانین مخل در امور اقتصادی نیز بازنگری شود.

موسوی ادامه داد: اجرای قانون تعهد ارزی چالش های بسیاری را در منطقه ایجاد کرده است. عدم صادرات به صورت ارزی در برخی از تعلاملات تجاری در مرز، تفاوت نرخ ارز آزاد و دولتی و همچنین عدم اعمال قانون معافیت تعهد ارزی برای مواد اولیه وارداتی که در فرآیند تولید تبدیل به کالای دیگر برای صادرات شده اند، از مهم ترین چالش های این حوزه است.

وی ضمن اشاره به ضرورت راه اندازی بازارچه مرزی بیان کرد: از سوی اتاق طرحی در جهت فعال سازی مجدد مجوز بازارچه مرزی به نهادهای اجرائی ارسال شده، که در حال پیگیری است. اجرای این طرح توان اشتغال آفرینی و اشتغال زائی در منطقه را در حوزه های مختلفی به شدت افزایش خواهد داد.

رئیس اتاق خرمشهر به لزوم اجرای گسترده تسهیلات گمرکی در منطقه اشاره کرد و گفت: با توجه به بعد مسافت خرمشهر به آب های آزاد نسبت به دیگر بنادر جنوبی و جاماندن این بندر از فعالیت های تجاری در دوران دفاع مقدس و سازندگی، ضروری است امتیازهایی چون تخفیف در سود بازرگانی برای گروه های کالایی مختلف و تعیین خرمشهر به عنوان گمرک اختصاصی کالاهای خاص به شکل ویژه مد نظر قرار گیرد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی خرمشهر به برخی از موانع تجاری در مرز شلمچه نیز اشاره کرد و گفت: ضرورت مدیریت واحد و یکپارچه در مرز و استقرار نیروهای انتظامی به صورت دائمی در مسیرهای منتهی به مرز و باراندازها به جهت مواجهه با برخی از اقداماتی که منجر به کاهش امنیت کالاها و عوامل صادراتی شده اند باید به شکلی جدی در دستور کار قرار گیرد. همچنین ایجاد راه کار مناسب و فعال سازی مسیر دوم تجاری در دو طرف مرز به جهت عدم تعطیلی فعالیت های بازرگانی در ایام اربعین به مدت یک ماه ضرورتی است که طی چند سال و علیرغم تحمیل خسارت های مختلف به تجارت کشور همچنان بدون راه کار باقی مانده است.

سید مصطفی موسوی در پایان به تلاش اتاق خرمشهر در راه اندازی مرکز تجاری ایران در بصره اشاره نمود و گفت: با راه اندازی این مرکز بزرگ در صدد هستیم محلی دائمی جهت استقرار دفاتر شرکت های بزرگ کشور به منظور نمایش و عرضه ی دائمی محصولات و همچنین ایجاد مرکز تجارت لجستیک با هدف تفعیل مسیر های ترانزیتی خرمشهر بصره کویت، عربستان و سوریه را با هدف توسعه هر چه بیشتر صادرات کالاهای غیر نفتی به وجود آوریم.

آخرين مطالب این بخش

0 دیدگاه


    لطفا دیدگاهتان را بنویسید

    copyright2024 Khorramshahr Chamber Of Commerce, Industries, Mines and Agriculture

    کمک نیاز دارید? چت از طریق واتساپ