اگرچه دستگاه ها موظف شده اند تا زمان پاسخگویی به استعلامات و صدور مجوز ها را حداکثر طی ۷ روز انجام دهند اما پیگیری ها نشان می دهد متوسط زمان پاسخگویی سازمان استاندارد به استعلامات گمرک ایران ۱۷ روز است.
به گزارش روابط عمومی اتاق خرمشهر به نقل از خبرگزاری تسنیم ، اخیرا احسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی با اشاره به تاکید رئیس جمهور در خصوص کوتاه شدن زمان صدور مجوزها و پاسخ سریع دستگاه های ذی ربط به استعلامات، اعلام کره است، علی‌رغم ورود هیئت مقررات زدایی و تسهیل محیط کسب و کار در بسیاری از زمینه ها از جمله، حوزه تجارت خارجی و گمرک، دستگاه‌ها باید حداکثر ظرف مدت ۷ روز پاسخ مجوزهای لازم، استعلام‌ها و آزمایش های لازم برای کالاهای تجاری کشور را صادر کنند تا فعالان اقتصادی  کمتر در مسیر فعالیت اقتصادی و تجارت معطل بمانند. 
متاسفانه تعدادی از دستگاه‌های اجرایی کشور از این بازه زمانی ۷ روزه تخطی کردند؛ بعضی از دستگاه‌ها به طور متوسط ۱۳ و بعضی بالاتر تا ۱۷ روز زمان پاسخ دادن به مجوزهای حوزه تجارت و گمرکی کشور را طولانی کرده بودند که با دستور رئیس جمهور مکلف شدند که این بازه زمانی را به همان ۷روزه مصوبه قانونی کاهش دهند.
 پیگیری خبرنگار تسنیم از گمرک ایران حاکی از آن است که، در طول ۶ ماهه گذشته (از ابتدای آذرماه ۱۴۰۱ تا اردیبهشت ۱۴۰۲) متوسط زمان پاسخگویی به استعلامات(مجوزهای مرتبط با استاندارد) توسط سازمان  ملی استاندارد حدود ۱۷ روز بوده است.
گفتنی است، از حدود ۲۴ هزار اظهارنامه ای که در این ۶ ماه جهت استعلام به سازمان استاندارد ارسال شده، حدود ۴۲ درصد آن (۱۰ هزار اظهارنامه) در کمتر از ۷ روز و حدود ۵۸ درصد آن (۱۴ هزار اظهارنامه) در بیش از ۷ روز پاسخ داده شده است.
لازم به ذکر است که طبق تاکید رئیس جمهور و مصوبات هییت مقررات زدایی، حداکثر زمانی که برای پاسخ به استعلامات در نظر گرفته شده است حداکثر ۷ روز تعیین شده بود.
♦️مستندات قانونی مبنی بر رعایت مهلت ۷ روزه جهت صدور مجوزهای ترخیص

۱- مصوبه پنجاه و چهارمین جلسه هیأت مقررات زدایی و بهبود فضای کسب و کار
کلیه دستگاههای استعلام شونده و یا صادر کننده مجوزهای فنی،ایمنی بهداشتی و قرنطینهای برای ترخیص کالا از گمرکات کشور، از جمله وزارتخانه های جهاد کشاورزی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اطلاعات و سازمانهای ملی استاندارد ایران انرژی اتمی ایران و حفاظت محیط زیست و سایر مراجع ذیربط موضوع مکلفند ظرف مدت حداکثر هفت روز کاری پس از قرار گرفتن استعلام گمرک در کارتابل متولی صدور مجوز پاسخ نهایی استعلام را به گمرک جمهوری اسلامی ایران ارسال کنند.
۲ -ماده (۳۸) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و بهبود فضای کسب و کار مصوب سال (۱۳۹۴):
-بند (ت) جزء (۳) کالاهای وارده را که یک بار مجوز سازمان ملی استاندارد ایران دریافت کرده باشند در موارد بعدی همان کالا با همان مشخصات با تأیید سازمان مذکور بدون نیاز به اخذ مجوز مجدد سازمان ملی استاندارد ایران قابل ترخیص خواهد بود.
-بند (ج) تبصره (۲) جزء(۴): دستگاههای صادر کننده و یا استعلام شونده مکلفند ظرف مدت حداکثر هفت روز پس از تسلیم مستندات و ارسال نمونه پاسخ استعلام را به گمرک  جمهوری اسلام ایران ارسال کنند

آخرين مطالب این بخش

0 دیدگاه


    لطفا دیدگاهتان را بنویسید

    copyright2024 Khorramshahr Chamber Of Commerce, Industries, Mines and Agriculture

    کمک نیاز دارید? چت از طریق واتساپ