رئیس اتاق بازرگانی خرمشهر با شرکت در برنامه زنده تلویزیونی بازتاب، برخی از معضلات و موارد مربوط به صادرات از مرز شلمچه را بیان نمود.

به گزارش روابط عمومی اتاق خرمشهر؛ سید مصطفی موسوی در این نشست بیان کرد: با توجه به زیرساخت ها، مسیرهای موصلاتی، ظرفیت و از همه مهم تر قدمت و اعتبار مرز بین المللی شلمچه، ترجیح بازرگانان به فعالیت و ارسال کالاهای تجاری از این مرز است، اما لازمه ی تداوم این امر رفع برخی از معضلات است.

رئیس اتاق خرمشهر در بخشی دیگر از صحبت های خویش بیان کرد: تاثیر گذاری، نفوذ و دیپلماسی ما در کشور عراق، تا حد فراوانی بر نحوه و میزان تجارت با این کشور اثر میگذارد.

ایشان همچنین گفت: عدم فعالیت بارگیری کالاهای صادراتی در شب و به هنگام تاریکی، عدم اطمینان از حصول امنیت لازم و همچنین تعطیلی و فعال نبودن گمرک شلمچه است. فعالان گمرک ایران در مرز شلمچه به دلایلی که گفته شد نمیتوانند فعالیت مناسبی در تاریکی شب داشته باشند. لازمه ی رفع این معضل شاید راه اندازی هر چه سریع تر دستگاه های ایکس ری کامیونی است. زیرا با این اقدام سرعت ورود و خرج کامیون های عراقی بیشتر و عملیات تجاری کالا روانتر و بتر پیش خواهد رفت که در نتیجه با صرف زمان کمتر، قطعا می توان در روشنائی روز اقدامات تخلیه و بارگیری کالا را به طور کامل انجام داد.

موسوی ضمن اشاره به تعامل مناسب گمرک در دوره ی جدید، افزود: تعامل گمرک در زمان مدیریت جدید با بازرگانان بسیار مناسب تر شده است، اما مهم ترین معضل قبلی که یگان ویژه حفاظت گمرک است همچنان پابرجاست. پس از پیگیری های مکرر سالیان اخیر در رابطه با تخصیص نیروی گارد گمرک، با موافقت لازم از مراجع دیربط ، تعدادی نیرو به این یگان تخصیص داده شد که متاسفانه تمامی این نیروها در قسمت مسافری به کار گرفته شده و در باراندازهای تجاری، یگان حفاظت گمرک که ضابط قانونی مرزهاست، نیروی کافی را در اختیار ندارد.

وی در پایان عنوان نمود: با وجود جداسازی جاده ترینزیتی کالاهای تجاری در مرز شلمچه، شاهد وضعیت مناسبی از نظر روشنائی و همچنین زیرساخت در این مسیر نیستیم از سوی دیگر نیز ضرورت دارد نیروی انتظامی در مسیر جاده ترانزیتی کالاهای تجاری مستقر شده تا امنیت لازم برای رانندگان و بارهای تجاری فراهم گردد.

آقایان قره بیگی، ناظر گمرکات استان خوزستان و خزائی ، معاون سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد اروند دیگر مهمانان این برنامه بودند که مواردی چون “صادرات ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۴۰۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۱ از مرز شلمچه و افزایش ۲۳ درصدی آمار در این سال نسبت به سال قبل تر” و همچنین “ انجام مقدمات فنی و بربسی اولیه راه اندازی دستکاه های ایکس ری کامیونی مرز شلمچه توسط کارشناسان گمرک جهت بهره برداری هر چه سریع تر” اشاره نمودند.

آخرين مطالب این بخش

0 دیدگاه


    لطفا دیدگاهتان را بنویسید

    copyright2024 Khorramshahr Chamber Of Commerce, Industries, Mines and Agriculture

    کمک نیاز دارید? چت از طریق واتساپ