طبق اطلاعات به دست آمده درباره لایحه بودجه ۱۴۰۲، بودجه عمرانی برای سال آینده با رشد ۲۶ درصدی نسبت به قانون بودجه ۱۴۰۱، به ۳۲۸ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

جزئیات لایحه بودجه 1402؛ از میزان فروش نفت تا رقم بودجه عمرانی/‌ لایحه تراز و بدون کسری است

به گزارش روابط مومی اتاق خرمشهر به نقل از خبرگزاری فارس، لایحه بودجه که شامل پیش‌بینی درآمدها و هزینه‌های دولت برای مدت یک سال است، برای سال ۱۴۰۲ از سوی دولت به مجلس ارائه شده است؛ بر اساس توافق داخلی بین کمیسیون بودجه مجلس و سازمان برنامه و بودجه، قرار بود لایحه بودجه ۱۴۰۲ دو مرحله‌ای ارائه شود اما پس از آن با رد شدن موضوع از سوی شورای نگهبان، قرار شد لایحه به صورت کامل و بعد از لایحه برنامه هفتم، ارائه شود.

* پیش‌بینی فروش روزانه ۱٫۴ میلیون بشکه نفت در لایحه بودجه ۱۴۰۲

‌بررسی و پیگیری خبرنگار فارس درباره‌ ارقام مهم لایحه بودجه ۱۴۰۲ حاکی است که در لایحه پیش‌بینی‌ شده است که سال آینده روزانه به طور متوسط ۱٫۴ میلیون بشکه نفت و معادل آن گاز صادر شود.

* پیش‌بینی قیمت ۸۵ دلاری هر بشکه نفت در لایحه بودجه

در لایحه بودجه ۱۴۰۲ قیمت نفت برای سال آینده به طور میانگین ۸۵ دلار برای هر بشکه پیش‌بینی شده است و نرخ محاسباتی دلار‌ حاصل از صادرات نفت برای بودجه، ۲۳ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

* رشد ۲۶ درصدی بودجه عمرانی در لایحه بودجه ۱۴۰۲

همچنین طبق اطلاعات به دست آمده، بودجه عمرانی برای سال آینده با رشد ۲۶ درصدی نسبت به قانون بودجه ۱۴۰۱ به رقم ۳۲۸ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

* یارانه نقدی در لایحه بودجه بدون تغییر

برای سال آینده منابع پرداخت یارانه‌های نفتی بدون تغییر خواهد بود بنابراین یارانه‌های نقدی برای سال آینده همانند روال سال جاری خواهد شود.

* لایحه بودجه تقدیمی دولت به مجلس‌ تراز و بدون کسری تنظیم شده است

‌طبق اطلاعات به دست آمده لایحه بودجه تقدیمی دولت به مجلس، تراز است یعنی بدون کسری تنظیم شده است و سال قبل از آن هم در ابتدا بدون کسری تنظیم شده بود که بعداً با پیشنهاد نمایندگان مجلس و هزینه‌تراشی‌های مختلف ۱۶۰ هزار میلیارد تومان به سقف لایحه بودجه سال گذشته اضافه شد.

* در ۹ ماه امسال ۸۳ هزار میلیارد تومان بودجه‌های عمرانی به پروژه‌ها اختصاص یافت‌

بنابراین ‌در ۹ ماه امسال ۸۳ هزار میلیارد تومان بودجه‌های عمرانی به پروژه‌ها اختصاص یافته است و در سه ماه باقیمانده از سال، اختصاص بودجه‌های عمرانی بیشتر از ۹ ماه گذشته از سال خواهد بود.

* 88 درصد بودجه مصوب 9 ماهه ۱۴۰۱ محقق شده است

تاکنون ۸۸ درصد بودجه مصوب ۹ ماهه ۱۴۰۱ محقق شده است که نسبت به آبان ماه که ۸۰٫۵ درصد محقق شده بود، ۷٫۵ درصد افزایش داشته است.

البته این نکته هم قابل ذکر است که طبق روال، بودجه‌های عمرانی تا تیر ماه سال آینده هم قابل هزینه‌کرد در پروژه‌های عمرانی است بنابراین مهم اختصاص اعتبار به پروژه‌ها است و هزینه‌کرد آن حتی ۴ ماه بعد از سال هم فرصت دارد.

متن کامل لایحه بودجه در فایل زیر قابل دسترسی است:

آخرين مطالب این بخش

0 دیدگاه


    لطفا دیدگاهتان را بنویسید

    copyright2024 Khorramshahr Chamber Of Commerce, Industries, Mines and Agriculture

    کمک نیاز دارید? چت از طریق واتساپ