مبادلات تجاری استان های جنوبی عراق و خوزستان، به ویژه با استفاده از توانمندی موجود در دو مرز زمینی ( شلمچه ) و دریایی ( بندر خرمشهر ) باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

صباح البزونی؛ رییس شورای استانداری بصره به همراه هیئتی از مقامات این استان با هانی فیصلی، رییس اتاق بازرگانی خرمشهر دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش روابط عمومی اتاق خرمشهر، در این دیدار هانی فیصلی در خصوص تقویت مراودات تجاری با کشور عراق در دو حوزه صادرات و واردات با کشور عراق مواردی را متذکر شدند.

رئیس اتاق خرمشهر در این رابطه عنوان نمود: مبادلات تجاری استان های جنوبی عراق و خوزستان، به ویژه با استفاده از توانمندی موجود در دو مرز زمینی ( شلمچه ) و دریایی ( بندر خرمشهر ) باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. در این راستا در نشست با رئیس شورای استانداری بصره راهکارهایی را عنوان کردیم که با استقبال طرف عراقی همراه بود.

فیصلی تاکید کرد: اجرائی شدن این پیشنهادات می تواند کمک مهمی در توسعه روابط تجاری میان استان های جنوبی ایران و عراق کند.

ایشان ادامه داد: لازم است در راستای توازن تراز بازرگانی بین دو کشور ( با توجه به اینکه این تراز درحال حاضر به نفع ایران است ) ، موانع موجود در زمینه ی واردات کالا از کشور عراق در مرزهای شلچه و بندر خرمشهر برداشته شود تا با این راهکار ضمن ایجاد منفعت پایدار برای کشور عراق، مسیر جدید و پایدارتری برای کم اثر نمودن تحریم ها و واردات به صرفه ی کالاهای مورد نیاز کشور گشوده شود.

رئیس اتاق خرمشهر به مشکلات متعدد حمل و نقل دریائی میان دو کشور اشاره کرد و گفت: رفع مانع صدور مانیفست ( بارنامه دریایی ) از سوی بنادر عراقی به شناورهایی که قصد واردات کالا از عراق به ایران از مرز دریایی دارند و راه اندازی کریدور تجاری دریایی با ایجاد بستر بازاریابی مناسب از مهم ترین موارد لازم در مسیر توسعه ترانزیت دریائی دو کشور است.

فیصلی در پایان پیگیری لازم جهت ممانعت از صدور قوانین خلق الساعه مسئولین عراقی که مانعی بزرگ در راه گسترش و توسعه صادرات کالاهای مورد نیاز به عراق می‌باشد را خواستار شد .

همچنین طرف عراقی هم با تاکید بر تقویت مبادلات تجاری دو کشور قول مساعد دادند که با پیگیری امور از طریق مسئولین ذیربط نسبت به رفع موانع و هموار نمودن راه تجارت به ویژه در مرزهای خوزستان و خصوصا (شلمچه و بندر خرمشهر) کمک کنند .

آخرين مطالب این بخش

0 دیدگاه


    لطفا دیدگاهتان را بنویسید

    copyright2024 Khorramshahr Chamber Of Commerce, Industries, Mines and Agriculture

    کمک نیاز دارید? چت از طریق واتساپ