بخشنامه های و آئین نامه های صادره بیشتر حافظ منافع دولت است نه تسهیل کننده امور اقتصادی فعالان بخش خصوصی

رئیس اتاق بازرگانی خرمشهر در نشستی که با حضور رئیس و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی برگزار گردید بیان کرد: در ابتدای دوران بازسازی، به دلایل محرومیت های ناشی از جنگ تحمیلی و با هدف بازگشت رونق تجاری به خرمشهر، تخفیف سود بازرگانی فعالیت های تجاری به میزان ۳۰ درصد در این محدوده و صرفا برای این شهرستان در نظر گرفته شده بود که با گذشت زمان و با لابی گری برخی از شهرستان ها این امتیاز از انحصار خرمشهری که، نیاز به بازگشت به سبقه ی درخشان اقتصادی خویش داشت، برداشته شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق خرمشهر؛ هانی فیصلی همچنین گفت: در ادامه روند اجرای مشوق های تجاری در خرمشهر نیز بسیاری از کالاها از شمول تخفیفات و امتیازات خارج شدند و این امور با توجه به تمرکز تجهیزات و زیرساخت ها در دیگر بنادر و همچنین پایین تر بودن هزینه های ترانزیتی، سبب دورتر شدن کالاهای تجاری از بندر خرمشهر شد.

ایشان تاکید کرد: لازم است با احیای این امتیاز مهم و شمول کالاهای مختلف در آن، احیای بندر تجاری خرمشهر را نیز به بار آوریم که این امر ضمن بازگشت حیات تجاری به این شهرستان، می تواند سرمایه های فراوانی را جذب این منطقه نموده و در نهایت اشتغال آفرینی قابل ملاحظه ای را بوجود آورد.

وی ضمن اشاره به محدودیت های واردات کالا در خرمشهر و آبادان با وجود تبعیت از قوانین مناطق آزاد، بیان کرد: قوانین یکپارچه تجاری منجر به رکود و سکون اقتصادی می شود. با توجه به وقوع خرمشهر در منطقه آزاد اروند، لازم است بازنگری در قوانین واردات برخی از کالاها ایجاد شود. ورود برخی از کالاها به این منطقه لازم و ضروری است، برخی از کالاهای لوکس دیگر مناطق کشور همچون کولر گازی و …، در استان خوزستان به عنوان یک کالای ضروری و اساسی به شمار میرود و از این رو لازم است تسهیلاتی جهت واردات این گونه کالاها به این مناطق با تلطیف قوانین و بخشنامه ها بوجود آید.

فیصلی با اشاره به معضلات قانون تعهد ارزی اذعان داشت: قوانین باید برای تسهیل صادرات وضع شوند نه برای ایجاد موانع در مسیر فعالان اقتصادی. بخشنامه های و آئین نامه های صادره بیشتر حافظ منافع دولت است نه تسهیل کننده امور اقتصادی فعالان بخش خصوصی. اختلاف ارز شناور و ارز نیمائی که دولت از صادرکنندگان دریافت میکند، باعث تحمیل زیان به صادرکنندگان و تحصیل درآمد مضاعف برای دولت است. بازرگانی که می تواند ارز حاصل از صادرات خویش را با نرخی بالاتر در بازار عرضه کند با نرخی از پیش تعیین شده به دولت واگذار میکند. بخشنامه بازگشت ارز، به این امر اعتنا نکرده و با تحمیل بار مضاعف به بخش خصوصی، باعث کاهش رغبت فعالان اقتصادی به ارزآوری میشود.

رئیس اتاق بازرگانی خرمشهر در بخش دیگری از صحبت های خویش به هزینه های ترانزیتی کالاهای تجاری در خرمشهر اشاره کرد و گفت: برای حرکت شناورهای تجاری از بندر خرمشهر، سوخت غیر یارانه ای تخصیص می یابد که اغلب هزینه های آن بر اساس ارز محاسبه میگردد. این مورد به دلیل مسافت بیشتر بندر خرمشهر به آب های آزاد سبب تحمیل هزینه بیشتر بازرگانان و در نتیجه عدم رغبت به فعالیت تجاری از این بندر می شود. اختصاص سوخت یارانه ای یا با نرخ دولتی برای مسیر شناورهای تجاری خرمشهر از مسیر این بندر تا انتهای آب های داخلی سبب ایجاد تسهیلات مناسب و انگیزه مضاعف جهت بازگشت فعالان اقتصادی به این بندر و در نتیجه احیای شهرستان خرمشهر خواهد بود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس: اقتدار نظام جمهوری اسلامی عامل دشمنی استکبار است

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: کشور در بسیاری از شاخص‌ها به سمت توسعه در حال حرکت است و اقتدار نظام باعث دشمنی آمریکا و استکبار جهانی با ایران اسلامی است.

محمد رضا پور ابراهیمی روز سه‌شنبه در نشست بررسی مشکلات اقتصادی خرمشهر در فرمانداری این شهرستان بیان کرد: کشور در شرایط تحریم در بسیاری از شاخص‌های از جمله در بهداشت و درمان و تولید واکسن بخصوص واکسن کرونا در منطقه رتبه اول را دارد.

وی با تاکید بر توسعه گردشگری درمانی با توجه به ظرفیت های کشور و به ویژه استان خوزستان و شهرستان خرمشهر افزود: با توجه تامین اعتبار، تکمیل بیمارستان قلب خرمشهر برای بهره‌مندی مردم منطقه و کشورهای همسایه در دستور کار قرار دارد.

وی با تاکید بر استفاده از روش‌های نوین کشاورزی برای بهره وری بهتر در خوزستان و به ویژه خرمشهر گفت: با توجه به شرایط تحریم کشور استفاده از ظرفیت بخش کشاورزی و صادرات محصولات کشاورزی و تبدیلی این بخش می تواند اقتصاد کشور را متحول کند.

وی از خرمشهر به عنوان قطب اقتصادی در کشور نامبرد و ادامه داد: بندر خرمشهر برای رسیدن به جایگاه واقعی خود نیاز به توجه به زیرساخت های صادراتی و وارداتی است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه به منظور بررسی مشکلات اقتصادی خرمشهر وارد این شهرستان شد. وی در این سفر از بندر و گمرک خرمشهر، بیمارستان در حال ساخت قلب و پایانه شلمچه، و شهرک صنعتی خرمشهر دیدن ، و با جمعی از بازرگانان و تجار منطقه دیدار و مشکلات آنها را بررسی کرد.

آخرين مطالب این بخش

0 دیدگاه


    لطفا دیدگاهتان را بنویسید

    copyright2024 Khorramshahr Chamber Of Commerce, Industries, Mines and Agriculture

    کمک نیاز دارید? چت از طریق واتساپ