رئیس سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی از مصوبه اخیر هیئت دولت خبر داد که براین اساس مدت زمان ماندگاری کالا در مراجع تحویل گیرنده به حالت قبل که در قانون امور گمرکی ذکر شده بود، بازگردد.
به گزارش روابط عمومی اتاق خرمشهر به نقل از خبرگزاری تسنیم، عبدالمجید اجتهادی با اشاره به اینکه، عملکرد سازمان اموال تملیکی در حوزه تعیین تکلیف کالاها بسیار روشن و امیدوارکننده است، گفت: ورود ریاست محترم قوه قضائیه و تعامل مناسب دو قوه باعث شد کالاهایی که شاید دو دهه در انبارهای بنادر و گمرک مانده بود تعیین تکلیف شود.
وی افزود: رئیس جمهور در مهرماه ۱۴۰۰، ۳ مطالبه را مطرح کردند که شامل اصلاح ساختار اموال تملیکی بود و مدیریت اموال تملیکی در استان‌ها به اداره کل تبدیل شد. براین اساس حتی در خود گمرک شهید رجایی بندرعباس اداره اموال تملیکی تشکیل شده است. بر این اساس در هفته گذشته ۳۵۰ کانتینر کالای متروکه در بندر شهید رجایی منهدم شد.
رئیس سازمان اموال تملیکی با اشاره به اصلاح قوانین و مقررات، گفت: یک لایحه دو فوریتی در هیئت دولت تصویب و به مجلس ارائه شد تا قانون اموال تملیکی که مربوط به سال ۱۳۷۰ است اصلاح شود. نکته سوم نیز تسریع در تعیین تکلیف کالاها بود که اقدامات خوبی رخ داده است. در هفته قبل اولین محموله کالاهای در اختیار سازمان اموال تملیکی از طریق بورس کالا عرضه شده است.
اجتهادی با اشاره به اینکه حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان کالا در یک سال اخیر تعیین تکلیف شده است، گفت: در حالیکه فروش ۱۵۹ درصد افزایش یافته، تعیین تکلیف کالاها نیز ۶۳ درصد رشد کرده است. در ۵ ماهه ابتدایی سال ۲۰۴ درصد در تشکیل پرونده‌های متروکه با رشد مواجه شده‌ایم. براین اساس باید اقداماتی انجام شود که شاهد به هدر رفتن سرمایه‌های ملی نشویم.
وی با بیان اینکه با صدور آرا برائت میزان استرداد کالاهای قاچاق کاهش یافته است، گفت: در واقع کالاهای مکشوفه به ظن قاچاق آرا قطعی دریافت کرده‌اند. از سوی دیگر ۲۶۱ درصد اعاده متروکه افزایش یافته است. اگر صاحب کالا قبل از فروش درخواست اعاده اظهارنامه کنند ما هم با صاحب کالا همراهی می‌کنیم.
رئیس سازمان اموال تملیکی گفت امروز شروع انهدام ۱۵۰۰ تن کالای خوراکی و آشامیدنی و آرایشی بهداشتی است که کالای متروکه بوده و چندین سال در انبارهای عمومی مانده بود.
وی افزود: این کالاها اکنون تاریخ مصرفشان گذشته و قابلیت مصرف ندارند. حتی طبق مستنداتی که ما در اختیار داریم، بررسی‌های بهداشتی که انجام گرفته، قابلیت هیچ‌گونه مصرف ثانویه هم ندارد.
مدیر عامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، تصریح کرد: امروز ۱۰۰ تن از این کالاها منهدم می‌شوند، ارزش ریالی که برای این مقدار کالا برآورد شده است یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان است که منهدم می‌شوند.
اجتهادی گفت: این کالاها زمانی تحویل املاک تملیکی داده می‌شود که هیچ‌ راهی برای مصرف آنها وجود ندارد و باید این کالاها منهدم شوند.
رئیس سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی همچنین از مصوبه اخیر هیئت دولت خبر داد که براین اساس مدت زمان ماندگاری کالا در مراجع تحویل گیرنده به حالت قبل که در قانون امور گمرکی ذکر شده بود، بازگردد.
وی گفت: هم اکنون زمان‌ماندگاری کالا در تمام مراجع تحویل گیرنده از جمله مناطق آزاد، ویژه و بنادر حداکثر دو ماه است.

خبرگزاری تسنیم در هفته های اخیر این موضوع را از مراجع مختلف از جمله سازمان‌ اموال تملیکی، گمرک و وزارت اقتصاد پیگیری کرده بود که حالا با این مصوبه هیئت دولت جلوی هزینه های بسیار زیاد که در قالب کارمزد ۲٫۵ درصدی از ارزش کالا به صاحبان کالا تحمیل می‌شد، گرفته خواهد شد.

آخرين مطالب این بخش

0 دیدگاه


    لطفا دیدگاهتان را بنویسید

    copyright2024 Khorramshahr Chamber Of Commerce, Industries, Mines and Agriculture

    کمک نیاز دارید? چت از طریق واتساپ