دومین نشست کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خرمشهر با موضوع بررسی معضلات صادرات و عرضه ماهی های پرورشی و نحوه ی قیمت گذاری آنها برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی اتاق خرمشهر این نشست با حضورقائم مقام اتحادیه آبزی پروران کشور؛ رأسای اتحادیه های آبزیان استان خوزستان، غرفه داران و صادرکنندگان ماهی و صنایع دریائی استان و مسئولین اتاق بازرگانی خرمشهر در ساختمان این اتاق برگزار گردید.

قائم مقام اتحادیه آبزی پروران کشور در این نشست بیان کرد: حصول به توسعه همه جانبه و فراگیر در صنعت آبزی پروری، تنها با تعامل میان گروه های مختلف فعال در این صنعت امکان پذیر است. از این رو و برای یکی از معدود دفعات، نمایندگانی از کلیه ی اتحادیه های آبزی پروری، غرفه داران و بازرگانان استان خوزستان گرد هم امدند تا ضمن بررسی دقیق مشکلات و معضلات صتعا آبزیان، با همدلی و برنامه ریزی مناسب، گام های مهمی در بهبود روند قیمت گذاری، عرضه و صادرات محصولات برداشته شود.

افشاری ضمن اشاره به پایین بودن سرانه مصرف ماهی در کشور، بیان نمود: میزان مصرف محصولات آبزی در سبد غذائی خانوارهای ایرانی از استاندارهای جهانی و توصیه های نهادهای سلامت پایین تر است. این امر منجر به کاهش میزان سلامت جامعه و در نتیجه کاهش استاندارهای سطح زندگی شهروندان خواهد شد.

ایشان بیان کرد: افزایش یک کیلو در صرانه مصرف ماهی در بین شهروندان، میتواند تضمینی در پایداری سلامت و همچنین تداوم اشتغال تعداد کثیری از فعالان اقتصادی گردد.

وی تاکید کرد: شاید کمتر کسی از ملت عزیزمان بداند که سالم ترین غذای قابل دسترسی در بازارهای داخلی کشور، ماهیان گرمابی است که بدون هیچ گونه مکمل و نهاده های مضر تولید شده و ضمن کاهش خطر سیدهای غذائی معمول؛ تامین منابع مورد نیاز جسم را بر عهده میگیرد، که الغای این فرهنگ مهم و درست نیاز به همتی همه جانیه و تبلیغات اصولی دارد.

همچنین در این نشست تولیدکنندگان، بازرگانان و غرقه داران فعال در صنعت آبزیان مهم ترین چالش های موجود در زمینه فعالیت های خویش را بیان نمودند:

مهم ترین موارد مطرح شده توسط بازرگانان:
– عدم اختیار قیمت گذاری از سوی بازرگانان
– بالا بودن هزینه های جانبی صادرات نسبت به قیمت های خرید
– وسعت بیش از حد بازار آبزیان و آبزی پروران و سخت بودن هماهنگی میان آنها
– نیاز به دیپلماسی جهت از سرگیری صادرات آبزیان از مرز شلمچه بود که قطعا منجر به صادرات روزانه ۲۰۰ تن از این مرز خواهد شد.

همچنین تعاونی ها و اتحادیه های آبزی پروران درخواست های خویش را مواردی چون:
– کاهش وسعت میزان پرورش ماهی کپور به دلیل سادگی روش های پرورش آن و گرایش بیشتر تولیدکنندگان به تولید این گونه ماهی
– برنامه ریزی تولید جهت پوشش کمبود تقاضای داخلی و خارجی برای ماهی کپور به دلیل عرضه ۶ برابری آن
– ایجاد مجدد همدلی و هماهنگی در قعالیت های عرضه و صادرات آبزیان توسط گروه های تولیدی و بازرگانی به منظور تنظیم بازار
– و ایجاد زمینه ی خرید تضمینی آبزیان پرورشی به دلیل عدم امکان قیمت گذاری، عدم امکان نگهداری محصولات و همچنین عدم تعادل و ثبات در بازارهای عرضه و تقاضا برشمردند.

غرفه داران نیز تعدیل قیمت ها و تعادل عرضه و تقاضا جهت تنظیم بازار را خواستار شدند.


در پایان این نشست مقرر شد کمیته ای ۹ نفره متشکل از نمایندگان گروه های مختلف فعال در صنعت آبزیان جهت قیمت گذاری مستمر و مناسب این محصولات تشکیل گردد.

آخرين مطالب این بخش

0 دیدگاه


    لطفا دیدگاهتان را بنویسید

    copyright2024 Khorramshahr Chamber Of Commerce, Industries, Mines and Agriculture

    کمک نیاز دارید? چت از طریق واتساپ