به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر؛ سال جاری و با توجه به شرایط بسیار خوب آبی و وضعیت مناسب مخازن سدها، ۲۰۶ هزار هکتار از مزارع خوزستان به زیر کشت برنج رفت. در نهایت پیش‌بینی می‌شود امسال استان خوزستان از ۹۰۰ هزار تن شلتوک برداشته شده بتواند به میزان ۵۰۰ هزار تن برنج تولید نماید. نکته قابل تامل این است که این میزان تولید می‌تواند نیاز ۱۳ میلیون نفر را تامین کند در حالی که نیاز استان خوزستان سالانه تنها بین ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار تن خواهد بود.

خزانه دار اتاق بازرگانی خرمشهر ضمن تایید موارد فوق تاکید کرد: با توجه به تولید مازاد شلتوک در استان خوزستان و اهمیت استفاده بهینه اقتصادی از این فرصت مناسب، نیاز است تا مشکلات و راهکارهای صادرات حداکثری و تولید بهینه این محصول کشاورزی بررسی و اقدامات مناسب از سوی دستگاه های مسئول انجام گردد.


طاهر سلیمانی افزود:با توجه به همجواری خوزستان با عراق و فعالیت سه مرز تجاری خاکی و دریائی مشترک و همچنین نیاز این کشور به محصولات مختلف تولید ایران، امکان بهره گیری از صادرات شلتوک به عراق جهت ارزآوری و بهره بهینه از مازاد تولید خوزستان وجود دارد.

این فعال صنعت کشاورزی ادامه داد: در راه صادرات شلتوک به عراق، مشکلاتی احصا شده است که رفع آنها می تواند کمک شایانی به صادرات حداکثری به این کشور نماید. یکی از این مشکلات نبود برنج کوب های لازم در کشور عراق است که با توجه به آن امکان شالیکوبی در خاک عراق به شکل گسترده فراهم نیست. از این رو ایجاد امکان شالیکوبی با فراهم آوردن تجهیزات لازم در خاک ایران یکی از اقدامات لازم در زمینه رفع مشکل یاد شده خواهد بود.

سلیمانی ضمن اشاره به مدت ۷ الی ۱۰ روزه قرنطینه محصولات کشاورزی در خاک عراق بیان نمود: با توجه به این اقدام کشور عراق، امکان صادرات شلتوک تر به عراق میسر نخواهد بود از این رو شلتوک صادراتی استان خوزستان حتما باید به شکل خشک صادر گردد.

عضو هیئت رئیسه اتاق خرمشهر حمایت از فعالان کشاورزی خوزستان و همکاری با ایشان در صادرات و فروش محصولات تولید شده را یکی از اقدامات لازم دستگاه های اجرائی برشمرد و گفت: تعیین مشوق های صادراتی به صادرکنندگان محصولات کشاورزی بالأخص شلتوک، می تواند عامل مهمی در تحرک و پویائی فعالیت های صادراتی این محصول کشاورزی باشد. این مشوق ها می تواند در چهارچوب پرداخت نقدی طبق ارزش صادرات، اعطاء مجوز خاص به تولیدکنندگان و از همه مهم تر حذف تعهد ارزی و برگشت ارز صادراتی به فعالان این عرصه تخصیص یابد.

ایشان افزود: اعطای مجوز لازم جهت صادرات سبوس، حبوبات و کاه به صادرکنندگان برنج و شلتوک می تواند گامی مهم و اساسی در توسعه صادرات این گونه محصولات کشاورزی باشد.

سلیمانی گفت: خرید تضمینی محصولات شلتوک توسط دولت و فراهم آوردن شرایط امکان تهاتر محصول شلتوک از سوی کشاورزان مقابل بدهی آنها به سازمان هه و نهادهای دولتی از قبیل بدهی های مربوط به هزینه های آب، برق ، معوقات بانکی و اسناد خزانه بلند مدت می تواند عامل مهم در حمایت از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی خوزستان باشد.

این مقام پارلمان بخش خصوصی در پایان ضمن اعلام خبر ارسال موارد فوق به دستگاه دولتی و همچنین بیان انها در شورای کشاورزی شهرستان جهت اعمال حمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی بیان نمود: اتاق بازرگانی خرمشهر آمادگی همکاری در زمینه صادرات شلتوک، بازاریابی و اطلاع رسانی موارد مرتبط با آن جهت بهبود وضعیت موجود را دارد.

آخرين مطالب این بخش

0 دیدگاه


    لطفا دیدگاهتان را بنویسید

    copyright2024 Khorramshahr Chamber Of Commerce, Industries, Mines and Agriculture

    کمک نیاز دارید? چت از طریق واتساپ