معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار سازمان منطقه آزاد اروند در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی ضمن اشاره به اهمیت تولید در بهبود وضعیت معیشت شهروندان اروندی اعلام نمود: رونق تولید را نباید تنها به شعار محدود نمود و باید از رهنمودهای مقام معظم رهبری و برنامه های مدون کارشناسی در جهت تحقق این هدف بهره برد.

سید علی موسوی ادامه داد: در جهت نیل به اهداف رونق تولید در منطقه آزاد اروند گام های مهم و اساسی برداشته شده که فعالیت ۱۷۱ واحد تولیدی یکی از نشانه های بارز آن است.

ایشان افزود: در هفت ماه نخست سال جاری و تا کنون ۱۶ واحد تولیدی در منطقه آزاد اروند راه اندازی و به بهره برداری رسیده اند . همچنین در نظر است در بهمن ماه سال جاری و همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی ۱۵ واحد تولیدی، خدماتی و گردشگری دیگر به مرحله بهره برداری برسند.

موسوی ضمن اشاره به وضعیت مناسب تر منطقه آزاد اروند در بخش صنعت نسبت به سرزمین مادری اعلام نمود: علیرغم وجود برخی مشکلات کوچک تعامل و همکاری بانک ها با صنایع در اروند روند مناسبی داشته و میتوان اذعان نمود که عمده مشکلات واحدهای تولیدی در اروند مربوط به بخش خدماتی و انرژی می باشد که با همت و پیگیری مدیران منطقه آزاد اروند بسیاری از مشکلات تا کنون رفع شده به شکلی که در سال ۹۸ و تا کنون ۴ واحد تولیدی از حالت تعطیلی خارج و به روند تولید بازگشته اند.

راه اندازی صندوق حمایت از سرمایه گذاری اروند در آینده ای نزدیک

مدیر توسعه و تسهیل تولید سازمان منطقه آزاد اروند نیز عنوان نمود: برخی از مشکلات واحدهای صنعتی ناشی از قانونگذاری و ابلاغیه های سراسری کشور است که رفع معضلات ناشی از آن نیازمند پیگیری از طریق وزارتخانه ها، مجلس و مراجع مرتبط به آن است.

سالم پور افزود: در جهت حمایت از صنعت و رونق تولید، راه اندازی پنجره واحد سرمایه گذاری و صندوق حمایت از سرمایه گذاری در منطقه آزاد اروند در دستور کار قرار دارد.

ایشان در ادامه بیان نمود: استقرار گمرک جمهوری اسلامی ایران صرفا در دروازه های خروجی منطقه آزاد اروند مستقر باشد و اختیار کامل عملیات گمرکی در محدوده اروند را به سازمان منطقه آزاد واگذار نماید.

دیگر موارد مهم مطرح شده در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خرمشهر:

  • بهرامی – معاون مدیر کل سازمان تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان: اخیرا مصوبه ای مبنی بر اعطای مبالغی به کارگاه های تولیدی به شرط استخدام نیروی کار دارای تحصیلات کارشناسی ارشد و بالاتر تخصیص یافته است که تا کنون واحدهای تولیدی از آن بهره لازم را نبرده اند. این مساعدت در قالب پرداخت حقوق سه ماه از این پرسنل قابل پرداخت است.
  • تربتیان – صنعتگر فرآوری محصولات دریائی و آبزیان : افزایش هزینه های تولید، عدم وجود نقدینگی کافی و عدم ارائه یارانه تولید از مهم ترین مشکلات واحد های صنعتی فعال در اروند است. تهاتر واحد های تولیدی از سوی سازمان ها یکی از اصلی ترین مطالبات صنعتگران است.
  • طیبی، عضو هیئت رئیسه اتاق خرمشهر و مدیر عامل کارخانجات الکل سازی: با وجود برند بودن تولیدات و تقاضای مناسب جهت محصولات، اما بدلیل مشکلات عمده در مسیر صنعت، تولید کارخانجات ما به سختی انجام میگردد. قطعی گاز در چند روز اخیر سبب تعطیلی خط تولید کارخانجات سایت صنعتی اروند شده که علیرغم خرید و وجود مواد اولیه و متریال لازم امکان تولید را در این مدت نداشته ایم.
  • بیت عفری، مدیر سابق شرکت شهرک صنعتی خرمشهر و صنعتگر: بحث صندوق تعاون تامین اجتماعی را به منظور رسیدگی به مشکلات واحدهای تولیدی باید در اولویت قرارداد . دوگانگی حاکمیتی در منطقه آزاد اروند همچنان باعث بروز برخی مشکلات صنعتی شده است.
  • حسینی – صنعتگر: بسیاری از واحدهای تولیدی در اروند بدلیل مشکلات عدیده که عمده آنها مربوط به مطالبات بانک ها و موسسات مالی و شرایط سخت بازپرداخت مطالبات آنها است رو به زوال و مرگ گذاشته اند . افزایش هزینه های عامل انرژی چون برق علیرغم ثبات مصرف در گرمای تابستان منطقه، صنعت را دچار مشکل نموده است.
  • ثانیان پور – یکی از مدیران کارخانه تولیدی رینگ سایپا: علیرغم مصوبه اخیر مبنی بر بخشودگی جرائم و سود تسهیلات بانکی، برخی بانک ها با تفسیرات متفاون انکان بهره از این شرایط را صلب نموده اند. مشکل تسویه پسماندهای صنعتی با وجود خرید دستگاه های مرتبط تا کنون رفع نشده است. تجهیزات و امکانات IT در سایت صنعتی اروند به شکل کارا مستقر نشده است.

آخرين مطالب این بخش

0 دیدگاه


    لطفا دیدگاهتان را بنویسید

    copyright2024 Khorramshahr Chamber Of Commerce, Industries, Mines and Agriculture

    کمک نیاز دارید? چت از طریق واتساپ