به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی خرمشهر؛ استان های جنوب عراق و خرمشهر دارای شرایط اقلیمی و فرهنگی مشابهی هستند از این رو فعالیت های اقتصادی این دو منطقه نیز با تاثیر پذیری از این شرایط قابلیت توسعه همه جانبه را دارد. از این رو اتاق بازرگانی خرمشهر با هدف توسعه همه جانبه روابط خود با استان های جنوبی عراق و پس از نشست های مکرر با دستگاه های مختلف خصوصی و دولتی استان بصره؛ این بار با دعوت از مجمع بانوان جنوب عراق نشستی را با مسئولین و فعالان آن برگزار نمود.

بر اساس این گزارش؛ نائب رئیس اتاق بازرگانی خرمشهر ضمن اشاره به تناسب های زیادی خرمشهر با استان های عراق چون زبان، دین، مذهب و فرهنگ مشترک؛ اضافه نمود: بهره مندی از این تناسبات در راستای توسعه همکاری های علمی، آموزشی و اقتصادی از برنامه های اتاق خرمشهر می باشد.

سید مصطفی موسوی گفت: با حمایت های صورت گرفته از کانون زنان بازرگان خرمشهر اکنون اعضای این کانون به گروهی از قدرتمندترین فعالان اقتصادی خرمشهر تبدیل شده اند از آن سو نیز مجمع بانوان جنوب عراق با نفود و اثربخشی بالای خویش توان توسعه همکاری های دو جانبه را میان بانوان دو منطقه دارد.

وی افزود: به دنبال افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول کشور ؛ فشار و سختی هایی برای تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی بوجود آمده که این سختی ها در سوی مقابل فرصت هایی را برای همتایان و همکاران در کشورهای همجوار را فراهم آورده تا با نرخی کمتر و قابل رقابت تر و همچنین سودی فراگیرتر نسبت به واردات کالاهای تولید شده واحدهای ایرانی اقدام و هر دو طرف را از این مورد منتفع نمایند.

موسوی در بخش دیگری از صحبت های خویش گفت: اتاق بازرگانی خرمشهر در دو سال اخیر همکاری و تعامل خویش با اتاق اصناف و اتحادیه های آن را گسترش داده است تا از این طریق به بهبود شرایط کسب و کار منطقه یاری نماید.

ایشان ادامه داد: تولیدی های پوشاک یکی از اتحادیه های پر تعامل با اتاق خرمشهر بوده که نظر به وجود واحدهای تولیدی متعدد و با کیفیت و با ارایه کالاهایی با هزینه های کمتر و مناسب تر امکان بسط و گسترش صادرات پوشاک به عراق را دارد. تولید پوشاک کار و فرم های متنوع اداری و مدارس در کمیتی بالا و با کیفیتی کم نظیر از توان این بخش اقتصادی منطقه است.

این مقام بیان کرد: از سوی دیگر و با تکیه بر تمدن بزرگ و پیشینه بی نظیر ایران و با تولید صنایع دستی متنوع و با طرح های باستانی؛ امکان گسترش مراودات و معرفی صنایع دستی منحصر بفرد و با کیفیت منطقه به کشور عراق وجود دارد.

نائب رییس اتاق بازرگانی خرمشهر در پایان نیز خاطر نشان کرد: برگزاری نمایشگاه دایمی از صنایع محلی منطقه در بصره؛ معرفی کارشناسان لازم جهت همکاری در صنایع مختلف عراق و برگزاری دوره های آموزشی خاص تخصص های مورد نیاز در عراق از موارد پیشنهادی اتاق بازرگانی خرمشهر جهت توسعه روابط تجاری میان دو طرف است.

رییس جمعیت بانوان جنوب عراق:
آمادگی برگزاری نمایشگاه و کارگاه آموزشی ویژه فعالان خرمشهری را در پایان سال جاری داریم

رییس جمعیت بانوان جنوب عراق نیز در این نشست با تاکید بر نزدیکی فرهنگ و زبان و مذهب استانهای جنوب عراق و خرمشهر بیان نمود: با وجود بازار آزاد و رقابت پذیر عراق بویژه در بصره، علاقه و اولویت جمعیت فعالان اقتصادی بر توسعه و گسترش روابط اقتصادی با همتایان ایرانی است.

وفیقه مومن افزود: توسعه همکاری ها با رویکرد بهره مندی از تجارت دو طرف و سود دو جانبه اقتصادی باید در دستور کار قرار گیرد.

وی بیان نمود : جمعیت بانوان جنوب عراق علاقه مند به برگزاری نمایشگاه و بازارچه دائمی مشترک در بصره هستیم.

این مقام مسئول تاکید کرد: با وجود خودکفایی و قدرت صنایع مختلف در ایران، قسمتی از نمایشگاه های برگزار شده از محصولات ایرانی در بصره بدلیل سو مدیریت و عدم هماهنگی کافی موفقیت آمیز نبود. قیمت بالای کالاهای به نمایش گذاشته شده در کنار عدم تخصصی بودن نمایشگاه های برگزار شده دلیلی بر این امر بوده است.

مومن در پایان اعلام کرد: آمادگی لازم جهت برنامه ریزی و هماهنگی جهت برپایی نمایشگاه کالاهای ایرانی را در آخرین ماه از سال جاری میلادی در مرکز شهر بصره را داریم. پیشنهاد میکنیم در کنار این نمایشگاه کارگاه های آموزشی از صنایع دستی و منتخب ایرانی را نیز داشته باشیم.

شهربانو اسماعیلی:
در زمینه صنایع دستی قدرت کافی جهت رقابت در جهان را داریم

رییس کانون زنان بازرگان خرمشهر نیز ضمن اشاره به ظرفیت های متنوع منطقه اروند بیان نمود: یکی از ویژگی های منطقه آزاد اروند ظرفیت بالا در کشاورزی بوده که امکان توسعه سرمایه گذاری های مشترک جهت توسعه کشت و زراعت و احداث کارخانه های مواد غذایی جهت صادرات به کشورهای مختلف را دارد.

شهربانو اسماعیلی گفت: در زمینه صنایع دستی قدرت کافی جهت نمایش کیفیت بالای محصولات این شاخه به جهان را داریم. ایجاد زیر ساخت های لازم جهت فعالیت های کارگاه های صنایع دستی و شرکت های گردشگری در استان بصره یکی از اهداف کانون جهت تقویت زمینه فعالیت اقتصادی است.

اسماعیلی ضمن اشاره به ایجاد شرکت های دو ملیتی و استقرار آنها در مرز جهت انجام فعالیت های بازرگانی مشترک و توسعه محور نیز یکی از برنامه های مفید مشترک؛ بیان نمود: همکاری جهت مدیریت پسماند و بازیافت آنها، توسعه صنایع و واحدهای تولیدی مرتبط با کمبودهای مشترک دو منطقه چون آب شرب معدنی، تعامل در توسعه صنعت گردشگری بویژه در حوزه سلامت از پیشنهادهای کانون در توسعه روابط اقتصادی متقابل است.

در ادامه این نشست نماینده سازمان فنی و حرفه ای آمادگی خود را جهت در اختیار گذاشتن ۵ کارگاه آموزشی خود را در رشته های صنایع غذایی، صنایع دستی، معماری، یارانه و الکترونیک به حرفه آموزان عراقی را اعلام نمود.

در پایان این نشست تفاهم نامه همکاری میان کانون زنان بازرگانی خرمشهر و جمعی بانوان جنوب عراق در زمینه های اقتصادی، آموزشی، فرهنگی و گردشگری به امضا رسید.

آخرين مطالب این بخش

0 دیدگاه


    لطفا دیدگاهتان را بنویسید

    copyright2024 Khorramshahr Chamber Of Commerce, Industries, Mines and Agriculture

    کمک نیاز دارید? چت از طریق واتساپ