صادرات خرمای استان خوزستان ۵۰ درصد کاهش در سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن راثبت کرده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی خرمشهر؛ نشست بررسی صادرات خرمای استان خوزستان با حضور مدیران و مسئولین دولتی، مدیران اتاق های بازرگانی خرمشهر، آبادان و اهواز و فعالان این حوزه ی کشاورزی در اتاق خرمشهر برگزار گردید.

رئیس اتاق بازرگانی خرمشهر در تبیین این نشست بیان کرد: خوزستان به عنوان یکی از اصلی ترین قطب های تولید خرما در کشور، با چالش های جدی در صادرات این محصول کشاورزی روبرو است. قریب به تمامی صادرات خرمای خوزستان از گمرکات و بنادر دیگر استان ها در حال صادر شدن است که لازم است جهت حفظ ارزش افزوده این ظرفیت مهم، راهکاری جهت انجام فعالیت های تجاری در محدوده استان تعیین گردد.

هانی فیصلی افزود: پیچیدگی و دشواری عملیات صادرات خرما سبب کاهش ۵۰ درصدص صادرات این محصول در سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه پیش از آن شده، به شکلی که تنها ۱۲ درصد از محصول استعمران خوزستان به عنوان محصول اصلی صادرات خرمای کشور، به کشورهای دیگر صادر شده است.

ایشان ضمن اشاره به پیگیری های اتاق خرمشه ردر زمینه توسعه صادرات خرما بیان کرد: با سرایه گذار و شرکت حمل و نقل توافقاتی صورت گرفت تا تمهیدات لازم جهت تامین کانتینر و راه اندازی خطوط حمل دریایی از بنادر خرمشهر و امام خمینی در استان خورستان را در نظر بگیرد.

اتاق های بازرگانی، جلقه وصل دولت و بخش خصوصی

معاون سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد اروند در این نشست ضمن اشاره به اهمیت نقش اتاق های بازرگانی بیان کرد: اتاق های بازرگانی، حلقه وصل دستگاه های دولتی و بخش خصوصی به شمار میروند و تمام موارد و مسائل اقتصادی باید از این طریق به اطلاع مدیران دستگاه های مربوظه برسد.

خانی گفت: آسیب شناسی موارد اقتصادی، انجام کارهای کارشناسی و پژوهشی و پیشنهاد راهکار برون رفت از آن انتظاری است که از اتاق های بازرگانی میرود که اتاق خرمشهر با این نشست گامی در این راستا در جهت رفع معضلات صادرات خرمای خوزستان برداشته است.

وی بیان کرد: معضلات جدی در حوزه ی صادرات خرمای خوزستان وجود ندارد، سازمان منطقه آزاد اروند نیز آمادگی رفع معضلات موجود را خواهد داشت. لازمه ای این امر تشکیل کمیته ی تخصصی و دائمی تولید و صادرات خرما است که امیدواریم با محوریت اتاق بازرگانی خرمشهر و حضور نمایدگان فعالان اقتصادی و دستگاه های ذیربط به زودی راه اندازی گردد.

تحریم های تجاری، عدم امکان انتقال وجوه ارزی، معضلات ترانزیتی، عدم ارائه مشوق در استان، عدم وجود زیرساخت و صنایع بسته بندی و فرآوری کافی و عدم ثبات هزینه های بازرگانی از جمله معضلات مطرح شده از سوی فعالان اقتصادی صنعت خرمای استان خوزستان در مسیر صادرات این محصول از گمرکات این استان بود

آخرين مطالب این بخش

0 دیدگاه


    لطفا دیدگاهتان را بنویسید

    copyright2024 Khorramshahr Chamber Of Commerce, Industries, Mines and Agriculture

    کمک نیاز دارید? چت از طریق واتساپ