شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خرمشهر با حضور معاون اقتصادی استاندار خوزستان، معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان خرمشهر، هیئت رئیسه اتاق بازرگانی خرمشهر، سرپرست کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره و جمعی دیگر از مدیران دولتی شهرستان با هدف بررسی معضلات صادرات از مرز شلمچه در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی خرمشهر برگزار گردید.

رئیس اتاق بازرگانی خرمشهر ضمن اشاره به زیرساخت ها و تجهیزات تجاری مناسب و کم نظیر مرز شلمچه بیان نمود: از دیرباز خرمشهر با نقش تجاری درخشان خویش در کشور و منطقه شناخته شده بود و بازیابی این جایگاه نیاز به همتی ملی در رفع نواقص و معضلات اقتصادی و بازرگانی شهرستان در تمامی مرزهای زمینی و دریائی دارد تا به بهبود وضعیت تجاری منطقه، سطح معیشت شهروندان نیز تحت تاثیر قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی خرمشهر، هانی فیصلی در ادامه ضمن اشاره به برخی معضلات در توسعه و رونق تجارت در خرمشهر بیان نمود: بزرگترین مشکل موجود در شلمچه، عدم وجود مدیریت متمرکز در پایانه تجاری شلمچه و همچنین عدم اجرای مصوبه شورای تامین استان خوزستان در نحوه ساماندهی مرزی شلمچه و واگذاری این مدیریت به سازمان منطقه آزاد اروند به شمار میرود. تمکین به مصوبه شورای تامین استان خوزستان و پذیرش مدیریت سازمان منطقه آزاد اروند بر مرز توسط تمامی ارگان ها می تواند علاوه بر رفع معضلات مدیریت در مرز و از بین بردن سردرگمی و استیصال بازرگانان ایرانی، طرف عراقی را نیز در بهبود شرایط تجاری در این مرز ترغیب کند.

وی ضمن اشاره به بازرسی درب خروجی و تاخیر در خروج کامیون ها از مرز به عنوان معضل دیگری در مرز شلمچه بیان نمود: علیرغم خرید دستگاه «ایکس ری» و نصب آنها، همچنان شاهد عدم هناهنگی دستگاه های دخیل در امر هستیم که منجر به عدم بهره برداری از این تجهیزات شده است. این در حالی است که راه اندازی این دستگاه ها علاوه ب تسریع روند تجاری ، تداخل وظایف سازمان ها و دخالت دستگاه های غیر کارشنا در امور تجاری را به حداقل خواهد رساند. از این رفع موانع و اختلافات موجود میان دستگاه های مختلف و تعیین متولی برای این امر ضروری است.
وی عدم وجود نیروی لازم جهت استقرار گارد گمرک به عنوان پلیس اقتصادی مرزهای کشور و متولی اصلی نظارت بر امور تجاری را از دیگر معضلات شلمچه برشمرد و بیان نمود: لازم است تا همتی جهت رفع معضلات استقرار گارد گمرک به منظور برقراری امنیت و انجام تخصصی و کارشناسی امور تجاری به کار گفته شود.

رئیس اتاق خرمشهر عدم امکان خروج خودروهای ترازنیتی، تاخیر در خروج کامیون ها از مرز، نبود بازارچه مرزی و مکان عرضه محصولات تولیدی کشور، نبود امکانات لازم رفاهی و لزوم ایجاد تضمین مشترک بین بازرگانان دو طرف جهت اخذ مطالبات دو طرف را از دیگر مشکلات موجود در سمت داخلی مرز شلمچه برشمرد.

فیصلی همچنین الزام ارائه گواهی بهداشت و استاندارد از شرکت های خاص، صدور بخشنامه های آنی و عدم اطلاع رسانی مناسب آنها، ععدم اعمال تعرفه های گمرکی به شکل هماهنگ در تمامی مرزها، عدم تطابق ساعات کاری گمرک دو طرف و تاخیر در گشودن دروازه های تجاری، هزینه های حمل و نقل متفاوت و سنگین در مرز شلمچه، ورود و خروج بازرگانان در قسمت گمرک عراق که از طریق گیت مشترک با سایر مسافران عراقی و انحصار گروه های ترخیص کار در مرز شلمچه را بزرگترین معضلات موجود از سوی طرف عراقی در مرز شلمچه برشمرد و تاکید کرد نیاز است با دیپلماسی مناسب رایزنی لازم جهت رفع
این معضلات اتخاذ گردد.

آخرين مطالب این بخش

0 دیدگاه


    لطفا دیدگاهتان را بنویسید

    copyright2024 Khorramshahr Chamber Of Commerce, Industries, Mines and Agriculture

    کمک نیاز دارید? چت از طریق واتساپ