🔸 سومین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خرمشهر با هدف بررسی راهکارهای ساماندهی ورود اتباع خارجی به منطقه آزاد اروند و توسعه صنعت گردشگری در این منطقه برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر؛ این نشست که با شرکت نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی، معاون فرمانداری ویژه خرمشهر، معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند و جمعی دیگر از مسئولین دولتی و فعالان بخش خصوصی خرمشهر در محل سالن اجتماعات اتاق بازرگانی خرمشهر برگزار گردید، جوانب مختلفی از فرصت ها و تهدیدهای ورود گردشگران خارجی بدون رواید به منطقه آزاد اروند مورد بررسی و واکاوی قرار گرفت.

نائب رئیس اتاف خرمشهر در این نشست ضمن اعلام نوسان ارز به عنوان عامل اصلی در تشدید ورود اتباع خارجی و افزایش میزان خرید گردشگران بدلیل اختلاف سطح ارزش پول کشور با دیگر کشورها؛ اعلام کرد: خلأهایی در ورود گردشگران به منطقه آزاد اروند وجود دارد که عمده ی آن ناشی از عدم ارائه بسته های گردشگری مناسب به توریست های وارد شده به منطقه می باشد.

سید مصطفی موسوی افزود: عدم وجود شرکت های خدمات گردشگری در مرز شلمچه و ارائه خدمات متنوع از سوی انها از عمده مشکلات موجود در بهبود وضعیت گردشگری منطقه می باشد. عدم وجود خدمات بیمه ای متنوع، کافی شاپ و رستوران، اماکن تفریحی، و فروشگاه های بزرگ در مرز از نواقص موجود در ورود گردشگران خارجی از مرز شلمچه می باشد.

ایشان تاکید کرد: دیدگاه اتاق خرمشهر در رابطه با ورود اتباع خارجی به منطقه آزاد اروند به عنوان یک فرصت ایده آل جهت ارزآوری و عاملی در جهت ایجاد نشاط اقتصادی است که می توان با ساماندهی و برنامه ریزی مناسب می توان به بهترین شکل از این فرصت بهره برد.

وی در پایان یادآور شد: از ۶ سال پیش پیشنهاد تأسیس بازارچه مرزی در شلمچه از سوی اتاق خرمشهر ارائه شده که مناسفانه تا کنون حمایت لازم از این طرح صورت نگرفته است.

 

✅ ساعدی: توسعه و رشد شاخص های اقتصادی تنها با حضور و فعالیت بخش خصوصی امکان پذیر است

🔹 معاون سیاسی – اجتماعی فرمانداری ویژه خرمشهر نیز در این نشست بیان نمود: انتظار مردم و مسئولین منطقه، تبدیل منطقه آزاد اروند به منطقه ای نوین و مدرن همانند سایر مناطق آزاد کشور است.

ساعدی افزود: مشکلات در این مسیر فراوان است اما خوشبختانه گام های اول جهت سیر به سوی تبدیل منطقه آزاد اروند به منطقه ای زیبا تر، مدرن و با امکانات مناسب برداشته شده است.

وی گفت: بی شک در ابتدای هر مسیری خلل ها و نواقصی رخ میدهد که ورود گردشگران اتباع خارجی بدون روادید، خارج از این امر نیست به خصوص ان که منطقه آزاد اروند از اولین و معدود نقاط کشور در پذیرش گردشگران خارجی بدون نیاز به روادید به شمار می رود.

معاون فرمانداری ویژه خرمشهر بیان نمود: ورود بخش خصوصی در توسعه صنعت گردشگری و زیر ساخت های آن لازم و ضروری است. توسعه و رشد شاخص های اقتصادی تنها با حضور و فعالیت بخش خصوصی امکان پذیر است.

ساعدی در پایان گفت: توسعه صنعت گردشگری امکان بهبود فضای اقتصادی ، گسترش سطح اشتغال و در نتیجه آن کاهش بزهکاری و بهبود امنیت را به دنبال دارد.

 

✅ عبدالله سامری: احداث بازارهای ویژه گردشگران خارجی باید در اولویت باشد.

🔸 نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با ارتباط دادن نواقص موجود در منطقه به دوران بازسازی، عدم مدیریت بودجه های واریزی در آن دوره را عامل اصلی در بوجود آوردن این شرایط دانست.

سامری افزود: در چند سال اخیر اما با تحرکات صورت گرفته بویژه از سوی سازمان منطقه آزاد اروند، روز به روز شاهد رفع شمار بسیاری از ضعف های موجود هستیم. با این وجود از مدیران این سازمان توقع میرود با سرعتی بیشتر نواقص موجود در توسعه صنعت گردشگری منطقه را رفع نماید.

ایشان بیان نمود: احداث بازارهای ویزه گردشگران جهت پرهیز از کمبود کالاهای یارانه ای و همچنین عدم افزایش قیمت در بازارهای داخلی ضروری است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خویش ضمن اشاره به فشارهای خارجی علیه کشور، جهت از پا درآوردن نظام و افزایش روز به روز آن، افزود: افزایش همدلی و همیت با مقاومت و بهبود وضعیت عوامل مختلف داخلی از جمله اقتصاد توسط آحاد مختلف کشور نیاز شرایط فعلی در رودروئی با دشمنان نظام است. همچنین استقرار امنیت جهت بهبود شرایط شهروندان و همچنین توسعه گردشگری باید در اولویت کار قرار گیرد که این امر با توسعه شبکه فیبر نوری در خرمشهر و افزایش میزان دوربین های امنیتی در سطح منطقه در حال حصول است.

 

✅ سایر موارد مهم مطرح شده در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خرمشهر

🔶ربیعی فر؛ رئیس شورای شهر خرمشهر:
🔸طرح ایجاد بازارچه گردشگران در داخل محدوده ی شهر در حال اجرا و در نوبت تصویب شورای شهر خرمشهر می باشد.
🔸نیاز به ورود سرمایه گذاران فعال جهت ایجاد زیرساخت های ورود گردشگران داریم.
🔸نیاز به ساماندهی خودروهای حمل مسافر در مرز شلمچه جهت تامین رفاه و امنیت گردشگران و هدایت برنامه ریز شده انها احساس می شود.

🔷تعمت زاده؛ معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند:
🔹با کمبود زیرساخت لازم روبرو هستیم، اما این امر را می توان با همکاری و مشارکت بخش خصوصی و سازمان های حکومتی رفع نمود.
🔹ساماندهی فضای مجازی یکی از الزامات توسعه صنعت گردشگری است که با برنامه های خاص و علیرغم شرایط فعلی می توان تا حدودی به این هدف دست یافت.

🔶ناصر؛ رئیس پایانه مرزی شلمچه:
🔸روزانه به صورت میانگین در حدود ۱۰٫۰۰۰ گردشگر خارجی وارد منطقه آزاد اروند می شوند.
🔸کانترهای گردشگری را در محدوده منطقه آزاد اروند واقع در مرز شلمچه می توان دائر نمود.

🔷غریبی؛ دبیر شورایعالی کارآفرینی و سرمایه گذاری:
🔹ورود اتباع خارجی به منطقه آزاد اروند فرصت های مناسبی در زمینه ی توسعه صنعت گردشگری، رستورانداری، هتلداری، توریسم درمانی، تقویت بازارهای فروش و حمل و نقل ایجاد کرده است.
🔹برنامه ای برای ساماندهی ورود گردشگران به منطقه مشاهده نشده است.
🔹فرصت را نباید به تهدید تبدیل کرد، فرصت بهینه گردشگران که با بی برنامگی می تواند به تهدید حتی در ایجاد تنش های سیاسی بین دو کشور هماسیه ایجاد گردد.
🔹نبود دفاتر لازم جهت صدور روادید اتباع خارجی به منظور خروج از محدوده منطقه آزاد اروند در این منطقه از نواقص کار است.
🔹عدم راه اندازی پروازهای خطوط عراق به فرودگاه بین المللی آبادان توان ورود گردشگران را کاهش داده است.

🔶کوتی، فعال بخش خصوصی: افزایش امکانات رفاهی و وفور امنیت لازمه ی جذب گردشگران است / راه اندازی بازارچه مرزی ممکن است باعث عدم ورود گردشگران به محدوده ی شهری گردد.
🔷مردای، فعال صنعت گردشگری: امکان ایجاد کانتر یا غرفه های ارائه خدمات گرشگری توسط آژانس های مسافرتی و جهانگردی منطقه در مرز شلمچه ایجاد گردد.
🔶نجفی؛ فعال صنعت گردشگری: با تعامل و ایجاد هماهنگی با آژانس های داخل کشور عراق، بسته های گردشگری متنوع به علاقه مندان عراقی ارائه گردد.
🔷نورانی، سرمایه گذار گردشگری: بهره مندی از گردشگری آبی و امکانات فراوان منطقه در این زمینه مغفول مانده است / بهبود امکانات در جزیره مینو، میتواند این بخش را به قطب گردشگری کشور تبدیل نماید.
طالبی؛ سرمایه گذار صنعت گردشگری: ایجاد کریدور و راه های ارتباطی و هماهنگ میان آژانس های جهانگردی، اماکن تفریحی، هتل ها و رستوران های منطقه باید صورت گیرد.

 

آخرين مطالب این بخش

0 دیدگاه


    لطفا دیدگاهتان را بنویسید

    copyright2024 Khorramshahr Chamber Of Commerce, Industries, Mines and Agriculture

    کمک نیاز دارید? چت از طریق واتساپ