دومین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خرمشهر در سال حمایت از کالای ایرانی در اتاق بازرگانی خرمشهر برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی خرمشهر؛ این نشست با حضور معاون استاندار و فرماندار ویژه خرمشهر، رییس سازمان صنعت معدن و تجارت استان خوزستان، نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی، جمعی از مدیران دستگاه دولتی استان و شهرستان و نمایندگان فعالان اقتصادی خرمشهر و با هدف بررسی مسائل و مشکلات واحدهای صنعتی ، تولیدی و صنفی خرمشهر برگزار شد.

رییس اتاق بازرگانی خرمشهر در این نشست اعلام کرد: فعالان اقتصادی به رغم تلاش های مستمر در بهبود شرایط اقتصادی کشور دچار چالشی بزرگ شده اند. در این چالش شاهد هستیم که فعالان اقتصادی علاوه بر تحریم های کشورهای خارجی، متحمل خود تحریمی از سوی دستگاه های مسئول شده اند.

هانی فیصلی ادامه داد: صدور بخشنامه های غیرکارشناسی متعدد که اثری جز سختی شرایط فعالیت های اقتصادی نداشته، عاملی در جهت فشار بیشتر در طی نمودن مسیر اقتصادی توسط فعالان این عرصه شده است.

ایشان گفت: وظیفه دستگاه های حکومتی در شرایط فعلی صدور قوانین، آیین نامه ها و بخشنامه های حمایتی جهت پیشبرد فعالیت های اقتصادی بخش خصوصی در شرایط سخت کنونی است، که گاها با صدور دستورات غیرکارشناسی عکس آن عمل شده و خود تحریمی را به بار آورده است.

نماینده بخش خصوصی خرمشهر در بخش دیگری بیان نمود: مصداق صدور بخشنامه های غیر متعارف عدم امکان صادرات کالاهای تولید شده داخلی توسط بازرگانان است. واحدهای تولیدی الزامی مبنی بر دریافت کارت بازرگانی ندارند و در صورت تولید مازاد بر مصارف داخلی و با آیین نامه های جدید نمیتوانم کالاهای خود را به بازرگانان که کارشناس بازاریابی بین الملل و متخصص صادرات کالاها هستند بسپارند. این امر مخل فعالیت های بخش خصوصی است.

فیصلی در پایان، تاسیس شهرک صنایع دریایی و صنایع تخصصی دیگر در خرمشهر و برگزاری کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان با محوریت خرمشهر را از خواسته های بخش خصوصی این شهرستان دانست.

فرماندار خرمشهر:
اصناف خرمشهر عوارض خود را به یک ارگان پرداخت کنند

ولی اله حیاتی در نشست شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی در اتاق بازرگانی خرمشهر اظهار کرد: هر کدام از صنوف عوارض سالیانه خود را به یکی از نهادهای منطقه آزاد و شهرداری پرداخت کنند و هر صنفی که نسبت به پرداخت به هر دو صنف اقدام کرده است به عنوان مطالبه در عوارض سال آینده برای او منظور خواهد شد.

یکی از موارد مطرح شده از سوی واحدهای صنعتی، حذف نشدن تعرفه های آبها برای صنایع بود این درحالی است که برخی از این اصناف در این نشست ادعا کردند در مدتی که شهرستان خرمشهر با بحران شوری آب مواجه بود تاسیسات صنعتی آنها دچار اختلال شده است. ادعایی که پورجلالی مدیر آبفا خرمشهر با آن مخالفت کرد.

فرماندار خرمشهر، پیشنهاد تشکیل کارگروه برای بررسی این موضوع را داد و گفت: در مورد مسئله آب کارگروهی برای بررسی مشکل و میزان خسارت وارد شده به واحدهای صنعتی خرمشهر در پی شور شدن آب، کارگروهی با محوریت صنعت معدن تجارت تشکیل می شود و استاندار خوزستان تصمیم گیرنده آن خواهد بود.

وی افزود: در صورت برآورد خسارت و تشخیص کارگروه، تعرفه آب برای صنایع در مدت دوماه خرداد و تیر همچون مصارف خانگی حذف خواهد شد.

حیاتی، تعامل دو سویه دستگاه های خدمات رسان و واحد های صنعتی در رابطه با هزینه های خدمات را درخواست کرد و گفت: باید نوعی همکاری دو سویه میان صنعتگران و واحدهای صنفی وجود داشته باشد، دستگاه های خدمات رسان همچون برق، آب و گاز با در نظر گرفتن اهمیت واحدهای تولیدی نسبت به قطع خدمات اقدام نکنند و در مقابل واحدهای صنعتی نیز با تقسیط مطالبات خود را پرداخت کنند.

وی با تاکید بر رونق بازار منطقه بر لزوم توجه ویژه به بازرسی اصناف تاکید کرد.

از عمده مشکلات مطرح شده از سوی صنوف و صنعتگران مشکلات در ثبت سفارش و ترخیص کالاها از بنادر و گمرکات منطقه بود، فرماندار خرمشهر تشکیل جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با محوریت خرمشهر را از منطقه آزاد اروند خواست و بررسی ویژه این موضوع در این کارگروه را وعده کرد.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت خوزستان خبر داد:
آمادگی کامل برای احداث شهرک های تخصصی صنعت در خرمشهر

نوراله حسن زاده عصر امروز در نشست شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی در اتاق بازرگانی خرمشهر اظهار کرد: توافقنامه ای میان اتاق اصناف و سازمان صنعت معدن تجارت منعقد شده و عزم در احداث شهرک های صنفی همچون شهرک های صنعتی وجود دارد.

وی افزود: در خصوص احداث شهرک های صنفی همچون صنوف مزاحم در خرمشهر، تنها نیاز است که زمینی در فاصله کمی از شهرستان یافت تا مجوزهای لازم از منابع طببیعی اخذ شود و با توجه به اینکه به خرمشهر و آبادان در استان توجه ویژه می شود می توان از محل اعتبارات استانی و ملی نیز برای احداث این شهرک های صنفی تامین اعتبار کرد.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت خوزستان از عزم استانی برای رفع مشکل صنوف و صنعتگران خرمشهر تاکید کرد و گفت: صنعت و معدن دبیر ستادهای مختلف همچون تنظیم بازار، تسهیل و رفع موانع تولید است که می توان از این ظرفیت برای رفع مشکلات صنوف و صنعتگران خرمشهری و آبادانی استفاده کرد.

حسن زاده در ادامه اعطای تسهیلات به عنوان ابزار حمایتی از بخش صنعت در استان اشاره کرد و گفت: دو شهرستان آبادان و خرمشهر بیشترین شهرستان ها در جذب تسهیلات بانکی تولید هستند و در حدود ۲۰ درصد تسهیلات استان به این دو شهرستان اعطا شده است.

وی افزود: بخش اعظمی از تسهیلات تعلق گرفته شده اما تا کنون دو نوع تسهیلات دیگر یکی تسهیلات روستایی و دیگری تسهیلات اشتغال فراگیر باقی مانده است که این نوع تسهیلات با سود کم است و با توجه به محرومیت و مرزی بودن خرمشهر می تواند به صنعتگران این شهرستان اختصاص یابد.

یکی از مشکلات مطرح شده در این جلسه دریافت تعرفه های معمولی برق از هتل ها است که رئیس سازمان صنعت معدن تجارت خوزستان در این خصوص هم اظهار کرد: تعرفه مناطق گردشگری طبق قانون شامل تعرفه های گردشگری بوده و اداره برق موظف به دریافت مبلغ بر اساس تعرفه ای گردشگری است.

مشکلات و بی نظمی ها در گذرگاه بین المللی شلمچه از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه بود، حسن زاده با تاکید بر اهمیت مرز شلمچه و لزوم بهره مندی از ظرفیت این گذرگاه تجاری، از برگزاری جلسه آینده کارگروه صادرات غیرنفتی استان خوزستان به میزبانی اتاق بازرگانی صنایع و معادن خرمشهر برای بررسی مشکلات مرز شلمچه خبر داد.

نماینده خرمشهر عنوان کرد:
سرنوشت نامعلوم ۳۱ هزار مترمکعب آب غدیر اختصاص یافته جنوب خوزستان

عبدالله سامری عصر امروز در نشست شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی در اتاق بازرگانی خرمشهر اظهار کرد: با وزیر نیرو در خصوص مسئله آب بحثی داشته ام در این خصوص که سهمیه اعلام شده ۲۳۱ هزار مترمکعب برای سه شهرستان خرمشهر، آبادان و شادگان بود اما با توجه به اینکه سهمیه آبادان ۹۰ هزار، سهمیه خرمشهر ۷۰ هزار و سهمیه شادگان ۴۰ هزار مترمکعب است، محل مصرف ۳۱ هزار مترمکعب آب باقی مانده از ۲۳۱ هزار مترمکعب که سهم آب شرب مردم این شهرستان هاست نامشخص است.

وی با بیان اینکه از وزیر نیرو درخواست کرده که موارد مصرف این حجم آب را توضیح دهد، افزود: اگر این آب به مصرفی غیر از آشامیدن برسد خیانت محسوب می شود و چنانچه این ۳۱ هزار مترمکعب به صنایع و شهرک های صنعتی فروخته می شود نیز باید درآمد حاصل از فروش آن به شهرداری ها برای عمران تعلق گیرد تا برای رفاه مردم شهرستان که این آب سهمیه مصرف آنها است، هزینه شود.

خرید عراقی ها فرصت طلایی برای خرمشهر

نماینده خرمشهر در ادامه از انتقادات وارد به خرید توریست های عراقی از بازارهای منطقه آزاد اروند اشاره و برداشت منفی از این اتفاق را ناصحیح دانست و توضیح داد: در شرایطی که مملکت به ارز آوری احتیاج دارد و کشورهایی همچون ترکیه و عربستان در پی استفاده از عراق برای رونق بازارها و تولیدات داخلی خود هستند، خرید عراقی ها از اروند، موقعیت طلایی برای خرمشهر محسوب می شود.

سامری، گرانی اجناس در بازارهای اروند را بی ارتباط به حضور و خرید عراقی ها از آبادان و خرمشهر دانست و اظهار کرد: گرانی در کشور امری ملی و همه گیر است و برخی اجناس همچون مرغ در کشتارگاه ها با قیمت ۱۰ هزار تومان عرضه می شود و ارتباطی به حضور عراقی ها و درخواست خرید آنها ندارد.

برداشت خاکریز ادامه دارد

از دیگر مطالب مطرح شده در این نشست بحث مربوط به توسعه صنایع دریایی بود که از وجود خاکریز و احداث پل هایی با ارتفاع غیر استاندارد بر مسیر رودخانه کارون و اروند از جمله موانع سد راه این توسعه یاد شد.

نماینده خرمشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این موارد بر ادامه عملیات خاکریز برداری در خرمشهر تاکید کرد و گفت: عملیات خاکریز برداری که از راس جنوبی مینوشهر آغاز شده بود در حال انجام است که بعد از توقف کوتاه مدت در پی بروز یک مشکل، با پیگیری علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی باز هم از سرگرفته شد و عملیات تا سواحل خرمشهر و شلمچه ادامه خواهد داشت.

وی در رابطه با پل های خرمشهر نیز بیان کرد: احداث پل های جدید در دستور کار شهرداری خرمشهر است اما علاوه بر پل سازی ها، افزایش ارتفاع پل شهید جهان آرا (پل جدید) خرمشهر نیز انجام خواهد شد.

سامری همچنین از شهرداری خرمشهر خواست هرچه سریعتر نسبت به ساماندهی بازارهای خرمشهر به ویژه دست فروش های بازار روز این شهرستان و روشن شدن تکلیف بازار امام علی(ع) به منظور ساماندهی دست فروشان احداث شده است اقدام کند.

نماینده مردم خرمشهر درمجلس شورای در ادامه بر اقدامات مثبت سازمان منطقه آزاد اروند در زمینه های مختلف به ویژه عمرانی تاکید کرد و گفت: نمی توان نقش سازمان منطقه آزاد اروند را در اتفاقات مثبتی که در منطقه و خرمشهر اتفاق افتاده است نادیده گرفت که از جمله این اقدامات می توان به اختصاص اعتباری ۴۰ میلیاردی برای بازسازی ورزشگاه شهید جهان آرا که مخروبه بوده است، اشاره کرد.

وی، اقدام در عرصه عمرانی با تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای شهرداری خرمشهر، کمک قابل توجه به آموزش و پرورش، فرهنگ و ورزش خرمشهر را از دیگر اقدامات سازمان منطقه آزاد اروند برشمرد.

سامری تاکید کرد: این اقدامات نباید نادیده گرفته شوند چرا که ممکن است باعث دلسری در کارگزاران این سازمان و کندی روند توسعه در منطقه شود.

a

آخرين مطالب این بخش

0 دیدگاه


    لطفا دیدگاهتان را بنویسید

    copyright2024 Khorramshahr Chamber Of Commerce, Industries, Mines and Agriculture

    کمک نیاز دارید? چت از طریق واتساپ